4126
Sök

Hjälp mig välja mellan dessa två basar, tack på förhand.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#21
kom även att tänka på kommer 30mm2 kabeln räck till för SL-A 1500 steget? Tänkte fimpa ca1m på kabeln jag köper och andvända den som gjord också. Den finns på biltema :

30 mm². Längd 6 m. Röd.      35-726     449,00 kr

Eller är det någon lågpris koppar (utspädd?) i biltemas kablar eller kommer denna att fungera ypperligt tongue


Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

21 761 Inlägg
27 juli 2008
#22
De som använder det steget brukar rekommendera minst 35mm2 kabel, men hellre 50mm2.

Räknar man på 80% verkningsgrad (klass D) så kan steget dra uppåt 130A vid 1500W och 14,4V matningsspänning, men verkningsgraden är väl lite lägre än så antar jag. Säkringen som brukar följa med steget är 150A har jag för mig, då ska det i så fall vara minst 35mm2 kabel.

Biltemas strömkablar fungerar normalt sett minst lika bra som andra kablar, är ingen "utspädd" koppar. smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#23
Drönirettab skrev:
De som använder det steget brukar rekommendera minst 35mm2 kabel, men hellre 50mm2.

Räknar man på 80% verkningsgrad (klass D) så kan steget dra uppåt 130A vid 1500W och 14,4V matningsspänning, men verkningsgraden är väl lite lägre än så antar jag. Säkringen som brukar följa med steget är 150A har jag för mig, då ska det i så fall vara minst 35mm2 kabel.

Biltemas strömkablar fungerar normalt sett minst lika bra som andra kablar, är ingen "utspädd" koppar. smile

synd att dom inte har grövre än 30mm2 sad Då får man väl vackert knalla in på brl och pröjsa ex antal hundringar mer för de där ynka 5kvadrat mm haha smile
Senast redigerat av -Mackan- (27 juli 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#24
Swedenrockers skrev:
Du kan väl passa på att köpa kabel där du köper steget? De om några bör ju ha tillbehören.

så sant så sant smile få kika på det.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#25
Mackan> Nja nu kör jag Vista 64-bits.
Körde 32-bits innan. Probox är såpass gammalt att det vägrar att ens installeras.
Dock har jag inet testat alla komparbilitetsvergtyg som finns att tillgå big_smile

:EDIT: Det var min installationsfil som var korrupt....nåväl. Snart kan man "rita" lådor igen wink :EDIT:

TT-Avant> Mjo....det är ju bara en med i den klassen nu.....så som sämst blir jag tvåa iaf *asg*
Om man räknar rent Exp15 då vill säga. Annars får jag ju tampas med bla dig....för du kör la i Exp Ulimited?

Dröni> Mja.....det kanske man har. Byggt av o till i en sisådär 16 år nu. Dock med ca: 10 års gamla kunskaper då jag malt på med det jag kan. Dock lär jag mig fortfarande. Grunderna är ju exakt samma oavsett när man lärt sig dem.
Den teoretiska biten däremot har jag mkt att hämta hem, där klipper tex du mig på fingrarna med hästlängder. Framförallt då man snackar elbiten med förluster osv wink Det har jag aldrig brytt mig om. Jag kikar bara i EMMA:s regelverk och anpassar efter deras tabeller, och de är VÄL tilltagna.
Senast redigerat av Lonefox (28 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
28 juli 2008
#26
Lonefox skrev:
Jag kikar bara i EMMA:s regelverk och anpassar efter deras tabeller, och de är VÄL tilltagna.

Ja, minst sagt. Följer man deras tabeller så slipper man definitivt förluster. smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#27
Swedenrockers skrev:
Jag brukar ta det som går in i steget. Surt bara med nya Rf-stegen som t.ex T15001BD som ska säkras av med 200 A säkring (finns ingen i steget) och terminalen rymmer 20mm2 enligt papprena. Men 35mm2 ryms utan problem i verkligheten.
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
Jag kikar bara i EMMA:s regelverk och anpassar efter deras tabeller, och de är VÄL tilltagna.

Ja, minst sagt. Följer man deras tabeller så slipper man definitivt förluster. smile


det tråkiga är att jag bor 29mil från närmaste butik så jag vet inte vad som går in i terminalerna på Sinus steget. Någon annan som vet?

Mvh

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#28
Swedenrockers skrev:
Kolla med MrCalle. Han säljer dessa. Det finns skitmånga här som har detta steg också. Jag gissar på 50 mm2, men det är ingen mening med att gissa.
-Mackan- skrev:
Swedenrockers skrev:
Jag brukar ta det som går in i steget. Surt bara med nya Rf-stegen som t.ex T15001BD som ska säkras av med 200 A säkring (finns ingen i steget) och terminalen rymmer 20mm2 enligt papprena. Men 35mm2 ryms utan problem i verkligheten.

det tråkiga är att jag bor 29mil från närmaste butik så jag vet inte vad som går in i terminalerna på Sinus steget. Någon annan som vet?

Mvh


ah, det låter som det skulle kunna passa med 50mm2, det skiljer sig grymt mycket ipris beroend på vart man handlar smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 juli 2008
#29
Själva kabelingången på steget är ju anpassad för 35mm2, men kablar varierar i tjocklek beroende på antal kardeler och ifall det är äkta angiven area!

Men vi har installerat ett antal SL-A1500 med en billig 50mm2's aluminumkabel som kan köpas i komplett kit (SoundQuest SQK0) kostar ca 600kr..

Vad gäller att lasta steget till 1ohm med de basarna så går det bra så länge man har en korrekt avstämd låda!
Visst upplevs steget mer "kontrollerat" när det körs i 4ohm, men den extra dynamikreserven man har med mer effekt uppväger ofta den skillnaden när man vill spela lite högre..
Det trögspelade volvobagaget medgör ofta att lyssnaren pressar lite extra och då klipper det betydligt tidigare i 4ohm pga mindre effekt (Det är skadligare än mycket effekt utan klipp)..

Men är subsonicfiltret anpassat efter lådans avstämning och man är noga med att gaina in det korrekt så går det mata de högtalarna med ca 600wrms/st....
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl


Sök