4013
Sök

Hjälp mig välja mellan dessa två basar, tack på förhand.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#1
Den första är Zachry 10'':

http://www.fetbas.com/catalog/product_i … cts_id/151


Den andra är CarPower Blackbass 10'':

http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=334


Jag ska ha två stycken av någon av modellerna men vet inte vilken jag ska välja. Steget jag ska andvända är Sinus Live SL-A 1500 och jag kommer att spela mest hårdrock och metal.

Tack på förhand Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#2
HAR du redan steget?

För ingen av de basarna kommer gilla effekten om du inte är försiktig.

Nu har jag inte hört Zachrybasen men har själv e BB10 drivet av ett Carpower Power 2/400.
Iofs byggt och inställt för att låta bra och inte poppa.....men det går att göra det med wink
Kan således bara rekomendera BB10:an.....men på ett SL 1500 så får du vara försiktig med gainen, mkt beroende på hur du hade täkt att koppla.

Du har två sätt att koppla iom att du skall ha dubbla basar.
Antingen i ett ohm:
http://rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_1ohm.gif

Eller 4 ohm (vilket jag rekomenderar till BB-basarna då de tål 300WRMS och steget lämnar 550WRMS vilket ger varje bas 225WRMS och mindre risk att spela sönder dem än med de mer okontrollerade 1500WRMS steget ger vid 14v)
http://rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_4ohm.gif

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#3
hmm, okey men Zachry basarna ser ut att ha grövre upphängning, dock är konen i papp och på Carpower basen är konen i kolfiber, Zachry basen väger också lite mer wink

Jag skulle vilja ha basar som jag kan driva i 1ohm som pallar ca 550rms. Jag har ett steg från biltema samt en bas ifrån Mds nu så jag hoppas på en skillnad iallafall,
(fick det av en polare, skulle aldrig köpa sånt skit själv)   smile

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#4
Tja Zachrybasen klarar 400W MAX enligt spec. Men specen är väldigt luddig så JAG tolkar det som totalt den klarar max på båda spolarna. INte varje spole för sig.
BB10 klarar 800W MAX och 350W rms.... (400 resp 175W per spole)

Tänk även på att du förlorar en del del kontroll i ett ohm jämfört med tex 4 ohm.
Men du kanske vill dunka o poppa mer än spela bra wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#5
Lonefox skrev:
Tja Zachrybasen klarar 400W MAX enligt spec. Men specen är väldigt luddig så JAG tolkar det som totalt den klarar max på båda spolarna. INte varje spole för sig.
BB10 klarar 800W MAX och 350W rms.... (400 resp 175W per spole)

Tänk även på att du förlorar en del del kontroll i ett ohm jämfört med tex 4 ohm.
Men du kanske vill dunka o poppa mer än spela bra wink

hehe, jag vill ha snärtig bas eftersom jag kommer spela mycket hårdrock och metal, så jag vill koppla dom så att de låter snärtigast och inte släpar efter, så CarPower basarna är att föredra? Jag är inte specielt säker på det där med dubbla talspolar och hur det fungerar så det är därför jag ställer alla dessa frågor innan jag köper, tack så mycket för svaren smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#6
hmm, så om jag har förstått det hela rätt, så är det smartast att köra på Carpower basarna och köra dessa i 4ohm och det är något som steget klarar av på ett vettigt sett?

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#7
Ställer återigen frågan:
Vill du spela bra eller högt?

Det där med snärtig bas beror på ett ANTAL faktorer.
Bla hur tung baskonen är.....hur bra midbasen i bilen är, hur lådan är avstämd osv osv osv.

Jag skulle själv personligen köpa ett Carpower Power 2/400
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1499
och köra en bas per kanal med spolarna parallellt. (Tror att Carbonize har detta steg med)
Mer matchat mot basarna än Sinussteget. Plus att det är en femhundring billigare wink
Kör själv detta steg på EN BB10, en spole per kanal. Sprlar väldigt bra för det priset.

Men du har fort. inte svarat på frågan om du redan har Sinussteget eller om du skall köpa det... wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#8
oj, såg inte att du fråga eller så glömde jag bara svara wink nej, jag har planerat att beställa steget nästa vecka.

Bra eller högt?

hmm, jag vill kunna spela hårdrock utan att basen släpar efter. Det skit som jag har nu är det precis som att basen kommer 0.5sec efter att den hörts i middbasen när jag spelar techno, och då är det oerhört tråkigt att spela det.

Okey, om jag säger så här jag vill kunna spela högt med hyffsad kontroll men även kunna lira vanlig musik utan att det dånnar och bröllar från basen. Lådan ska jag ha i en 740 under hatthyllan sluten eller basreflex vet jag ej, men det lutar åt basreflex med en aeroport igenom skidluckan, då jag har förstått att detta låter bra i en 740. Men vi kan låtsas som att jag redan har sinus steget för det är jag hundra på att jag skall köpa smile

Jag har även funderingar kring dessa: Rockford Punch Stage 2 10''

Bas: 10 tum. Polypropylen membran. poly-foamupphängning. Formpressad plåtkorg. Impedans 2x2ohm. Känslighet 84dB. 4-lagers talspole på 50mm (spun-laced nomex). 62oz dubbel magnet (förlängt polstycke). Effekttålighet 500W max. 250W RMS. Monteringshål 235mm. Yttermått 276mm. Monteringsdjup 146mm. Vas 30,5 liter. Fs 30Hz. Qts 0.48. Xmax 11. Lådtips: 17-22 liters sluten låda.

Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (27 juli 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

6 851 Inlägg
27 juli 2008
#9
Som Lonefox säger så skulle jag oxå köra på Blackbass basen. Nu har jag inte hört 10an, men har själv 12" i min bil just nu för att testa lite dB. Kan säga det att jag har en låda som är byggd för att "enbart" spela högt, men den basen är rapp nog för att hänga med till hårdrock och snabb bas.
Skickar in mer än 800Wrms (klarar 400Wrms) i den basen och den funkar bra. Dock så ska man vara försiktig med gain som sagt.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#10
Hm......det lilla jag hört av Sinussteget så har det inte övertygat mig vad kontrollen anbelangar.
Mkt effekt ja....men ingen direkt kontroll.
Powersteget har jag själv och kan rekomendera det för den pengen. Du har dessutom inbyggd subsonic på det. (HP-delen aktiveras automatiskt ihop med LP när den aktiveras)
Men det är upp till dig vilket steg du vill ha wink

Spela hårdrock utan att basen släpar efter, ja då rekomenderar jag sluten låda iom den överlag har snabbare transientsvar än en portad låda.
Portad spelar iofs generellt sett högre än sluten.
Sluten låda har dessutom mindre fasfel i sig och är överlag en bättre men mer tungdriven lösning i mina ögon. Den brukar mao spela finare och mer exakt.

Att bas släpar beror även på fasfel, dvs att basen inte är synkad med resten av grejerna och spelar inte samtidigt (tidskomp is da shit big_smile )

En annan sak med electronica (framförallt techno och trance) som jag lagt märke till under årens lopp är att den absoluta djupbasen faktiskt ofta släpar i låtarna i sig.

Ang. TF-basarna så har jag inte lyssnat på deras nyare grejer. Senast var ngn ggn sent 90-tal big_smile
Men du kan iac koppla dem på tre olika sätt:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_2ohmDVC_05ohm.gif
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_2ohmDVC_2ohm.gif
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_2ohmDVC_8ohm.gif

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#11
TT-Avant skrev:
Som Lonefox säger så skulle jag oxå köra på Blackbass basen. Nu har jag inte hört 10an, men har själv 12" i min bil just nu för att testa lite dB. Kan säga det att jag har en låda som är byggd för att "enbart" spela högt, men den basen är rapp nog för att hänga med till hårdrock och snabb bas.
Skickar in mer än 800Wrms (klarar 400Wrms) i den basen och den funkar bra. Dock så ska man vara försiktig med gain som sagt.

Jag har själv BB10 och kommer att ha två val (som jag kan välja aktivt) vad gäller låda.....
Ops nu sade jag för mkt.... Vill inte säga för mkt förrän bilen kommer ut wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

341 Inlägg
27 juli 2008
#12
Har precis som Lonefox använt Carpower BlackBass 10 sedan november.
Mitt omdömme är att det är en väldigt prisvärd bas, som spelar rent och fast, trots att den bara har c:a 20 liters låda.
Den matas med 650 Alpinewatt och har aldrig protesterat smile


Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#13
hehe, tror med tanke på hur mycket du vet Lonefox att din bil kommer vara sjukt grym i billjuds väg!!! smile

Får heltenkelt bli BB10:orna och Sinus steget samt en sluten låda, det kan ju omöjligt bli sämre än innan smile Tack för alla råd samt tipps!! Kan säga att jag inte förstod ett smack av Probox programet, haha....

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#14
MTR skrev:
Har precis som Lonefox använt Carpower BlackBass 10 sedan november.
Mitt omdömme är att det är en väldigt prisvärd bas, som spelar rent och fast, trots att den bara har c:a 20 liters låda.
Den matas med 650 Alpinewatt och har aldrig protesterat smile

ojdå, då kanske den inte är kattskit trots allt smile

Btw, mina basar skall sitta i en ''Backe'' låda och jag har ritning på denna men det är en Pdf fil någon vänlig själ som vet hur man laddar upp den i en tråd?

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#15
-Mackan- skrev:
hehe, tror med tanke på hur mycket du vet Lonefox att din bil kommer vara sjukt grym i billjuds väg!!! smile

Får heltenkelt bli BB10:orna och Sinus steget samt en sluten låda, det kan ju omöjligt bli sämre än innan smile Tack för alla råd samt tipps!! Kan säga att jag inte förstod ett smack av Probox programet, haha....

Mvh Markus

Ärligt talat......jag kan INTE mkt beroende på vem man jämför med.
Men jag hoppas att jag kan tillräckligt mkt för att kunna hävda mig i Experienced15 som jag hade tänkt att tävla i.
I den klassen får grejerna kosta som mest 15K enligt lstpriser.

Köper du grejerna hos Carbinize så kan Calle hjälpa dig med en lådberäkning.
Annars kanske MTR kan ställa upp.
ProBox VÄGRAR att installera sig på mitt system har jag märkt..... sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#16
Lonefox skrev:
-Mackan- skrev:
hehe, tror med tanke på hur mycket du vet Lonefox att din bil kommer vara sjukt grym i billjuds väg!!! smile

Får heltenkelt bli BB10:orna och Sinus steget samt en sluten låda, det kan ju omöjligt bli sämre än innan smile Tack för alla råd samt tipps!! Kan säga att jag inte förstod ett smack av Probox programet, haha....

Mvh Markus

Ärligt talat......jag kan INTE mkt beroende på vem man jämför med.
Men jag hoppas att jag kan tillräckligt mkt för att kunna hävda mig i Experienced15 som jag hade tänkt att tävla i.
I den klassen får grejerna kosta som mest 15K enligt lstpriser.

Köper du grejerna hos Carbinize så kan Calle hjälpa dig med en lådberäkning.
Annars kanske MTR kan ställa upp.
ProBox VÄGRAR att installera sig på mitt system har jag märkt..... sad

skummt det där med probox och ditt system, har du Windows XP? Det fungerar iallafall på mitt Xp men jag vet ju inte hur jag ska andvända det haha smile Du är kanske inte riktigt i Drönirettab klass, men fan inte långt ifrån smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

21 761 Inlägg
27 juli 2008
#17
Lonefox har byggt betydligt mer bilstereo än jag har gjort, det törs jag nog lova. smile

6 851 Inlägg
27 juli 2008
#18
Lonefox skrev:
[Ärligt talat......jag kan INTE mkt beroende på vem man jämför med.
Men jag hoppas att jag kan tillräckligt mkt för att kunna hävda mig i Experienced15 som jag hade tänkt att tävla i.
I den klassen får grejerna kosta som mest 15K enligt lstpriser.

(

Hehe...vi får se vart du tar dej i Exp. 15K..wink


Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Lonefox har byggt betydligt mer bilstereo än jag har gjort, det törs jag nog lova. smile

hehe, du är ju helt sjukt grym innom bilstero och elektronik sidan, av det jag sett i alla trådar man läst igenom, finns inget du inte har svar på. Och det, det törs jag lova smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#20
Ni är sjukt mycket grymmare än mig alla tre det LOVAR jag, hehe smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.


Sök