4035
Sök

Enklare frågor ang. Ground Zero GZRW 12 XD/XS basar, samt Sinus Live SL-A1500.

Whitetrash
589 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#1
Nu har jag gått bet, har letat efter info men jag blir inte klok.

Det är dags att uppgradera i bagaget.

Vill ha dubbla basar - Har spanat in Ground Zero GZRW 12" vilka ska leverera 500 w/rms.
Antingen modellen XD eller XS, Här kommer första farthindret.

XD-modellen har en impendans på 2x 3.8 ohm, medans
XS-modellen ska ha en impendans på 1x 3.8 ohm.

Vilken ska jag välja?

För att den lärde ska kunna ge ett svar bör jag väl lämna någon form av information på slutsteget.

Sinus Live SL-A1500 Mono block

Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)

Har vi ett svar på detta uppskattar jag det.

Passar dessa komponeneter ihop med varandra för att ge ett gott resultat?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#2
Kör på XS-modellen då dessa har en enkel spole på 4 ohm.
Koppla dessa parallelt så får varje bas ungefär 450WRMS var...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Whitetrash
589 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#3
Lonefox skrev:
Kör på XS-modellen då dessa har en enkel spole på 4 ohm.
Koppla dessa parallelt så får varje bas ungefär 450WRMS var...

Hur räknar du ut det?

Börjar bli dags att lära sig sånt här märker jag.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#4
__Marcus skrev:
Lonefox skrev:
Kör på XS-modellen då dessa har en enkel spole på 4 ohm.
Koppla dessa parallelt så får varje bas ungefär 450WRMS var...

Hur räknar du ut det?

Börjar bli dags att lära sig sånt här märker jag.

SL-steget lämnar ca: 900WRMS (vid 14.4V) i 2ohm.
Två 4 ohms spolar kopplade parallellt  blir 2 ohm (4/2)
Ergo.....900/2=450.....

Nu skall jag vara elak och fråga hur svårt det var? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
27 juli 2008
#5
Lonefox..du har glömt en ganska viktig del..Vad är han ute efter, ska det vara spela högt, eller vill han ha mera kontroll på basarna fast kunna dra på lite extra?
Steget kan även köras i 1ohm, då kan han välja 2x3.8ohms  basarna och lägga allt paralellt=1ohm ca..


Whitetrash
589 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#6
Lonefox skrev:
__Marcus skrev:
Lonefox skrev:
Kör på XS-modellen då dessa har en enkel spole på 4 ohm.
Koppla dessa parallelt så får varje bas ungefär 450WRMS var...

Hur räknar du ut det?

Börjar bli dags att lära sig sånt här märker jag.

SL-steget lämnar ca: 900WRMS (vid 14.4V) i 2ohm.
Två 4 ohms spolar kopplade parallellt  blir 2 ohm (4/2)
Ergo.....900/2=450.....

Nu skall jag vara elak och fråga hur svårt det var? wink

Inte alls svårt, Så om jag hade valt XD skulle jag få fyra 4-ohms talspolar - kopplade parallellt 2 ohm (4*4=16 / 4+4(8)=2 ohm)

Blir ju lika...detta enligt "Bilstereo i Praktiken"...nej det här är illa...

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Whitetrash
589 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#7
TT-Avant skrev:
Lonefox..du har glömt en ganska viktig del..Vad är han ute efter, ska det vara spela högt, eller vill han ha mera kontroll på basarna fast kunna dra på lite extra?
Steget kan även köras i 1ohm, då kan han välja 2x3.8ohms  basarna och lägga allt paralellt=1ohm ca..

Alternativ 2 tack.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Whitetrash
589 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#8
ignorera den där jävla kalkylation jag gjorde själv.

jag kan alltså få 1 eller 2 ohm, ja och 4 ohm då men gör det mig något gladare ?

Hur vet jag vilken last jag vill ha då?

Reptilhjärnan säger ju 1 ohm med 1500 wrms..men behöver jag det?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#9
Swedenrockers skrev:
Om steget nu lämnar 550 riktiga watt i 4 ohm och du har möjlighet att koppla så, så får du ju bättre kontroll på basarna och en lägre strömförbrukning. 550 riktiga watt ÄR mycket.

Nja i sanning så lär han få mindre eftersom steget är specat vid 14.4 volt..och HUR ofta har man det bak vid stegen?
Jag själv har 14.0-14.2 för tillfället big_smile (hade 13.4-13.8 innan jag bytte allt kablage till 50mm2 ända från generatorn)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#10
TT-Avant skrev:
Lonefox..du har glömt en ganska viktig del..Vad är han ute efter, ska det vara spela högt, eller vill han ha mera kontroll på basarna fast kunna dra på lite extra?
Steget kan även köras i 1ohm, då kan han välja 2x3.8ohms  basarna och lägga allt paralellt=1ohm ca..

Sant.....jag utgår dessvärre bara från vad jag själv vill ha.....och det är ju kontroll roll
Nu hade man ju tur att han vill ha det wink Så 2 ohm är den bästa kompromissen.
För allra bästa kontroll skall han eg seriekoppla basarna och köra på 8ohm tongue
Senast redigerat av Lonefox (27 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#11
__Marcus skrev:
ignorera den där jävla kalkylation jag gjorde själv.

jag kan alltså få 1 eller 2 ohm, ja och 4 ohm då men gör det mig något gladare ?

Hur vet jag vilken last jag vill ha då?

Reptilhjärnan säger ju 1 ohm med 1500 wrms..men behöver jag det?

Hur du vet vilken last du vill ha beror på vilken kontroll plus hur högt du vill kunna spela med bibehållen kontroll.
900W (ngt mindre i verkligheten) i 2 ohm på två basar är att föredra kontra 1500W i ett ohm på två basar med fyra spolar.
Fast en bas på 4 ohm och 550W (nåja) ger bäst kontroll i detta läget.

För att enkelt få ut vilken belastning man får vid vilka bastyper kan du kolla länken i min tag längst ner. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Whitetrash
589 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#12
Lonefox skrev:
__Marcus skrev:
ignorera den där jävla kalkylation jag gjorde själv.

jag kan alltså få 1 eller 2 ohm, ja och 4 ohm då men gör det mig något gladare ?

Hur vet jag vilken last jag vill ha då?

Reptilhjärnan säger ju 1 ohm med 1500 wrms..men behöver jag det?

Hur du vet vilken last du vill ha beror på vilken kontroll plus hur högt du vill kunna spela med bibehållen kontroll.
900W (ngt mindre i verkligheten) i 2 ohm på två basar är att föredra kontra 1500W i ett ohm på två basar med fyra spolar.
Fast en bas på 4 ohm och 550W (nåja) ger bäst kontroll i detta läget.

För att enkelt få ut vilken belastning man får vid vilka bastyper kan du kolla länken i min tag längst ner. wink

Aah. jag förstår. Men vad menar vi med kontroll?

Beställde just 2 st av XS-modellen och steget. smile

Kan jag själv ta reda på vad jag ska ha för lådvolym?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 juli 2008
#13
__Marcus skrev:
Aah. jag förstår. Men vad menar vi med kontroll?

Beställde just 2 st av XS-modellen och steget. smile

Kan jag själv ta reda på vad jag ska ha för lådvolym?

Hurpass bra basen hanteras.
Alla kan få till ett högt brölande så att säga.
Men hurpas bra och rent spelar den då?

Vart köpte du basarna ifrån? blekinge bilradio eller ngt. annat ställe?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Whitetrash
589 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#14
Du verkar påläst.

M5 Audio - http://www.m5.se/
Får stå för spektaklet.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Whitetrash
589 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#15
Swedenrockers skrev:
Fast å andra sidan så om han lastar ner steget mer så ökar kraven på strömförsörjningen. Ökar man strömförbrukningen så sjunker ju spänningen (med största sannolikhet) och då tappar man ju effekten iaf.
Det är en ond cirkel detta. Och även 400 watt är mycket. Välj själv, 4 ohm och ha ström till det eller 2 ohm och inte ha ström, vad spelar bäst då? Fast nu vet jag inte TS strömförsörjning, den kanske är jättebra.
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Om steget nu lämnar 550 riktiga watt i 4 ohm och du har möjlighet att koppla så, så får du ju bättre kontroll på basarna och en lägre strömförbrukning. 550 riktiga watt ÄR mycket.

Nja i sanning så lär han få mindre eftersom steget är specat vid 14.4 volt..och HUR ofta har man det bak vid stegen?
Jag själv har 14.0-14.2 för tillfället big_smile (hade 13.4-13.8 innan jag bytte allt kablage till 50mm2 ända från generatorn)


Original generator + optima rött (55ah?) + 0.5 f kond. + 1 f kond.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 juli 2008
#16
Marcus> Ah.
Hör av dig till honopm bara så hjälper han dig med att räkna ut en låda till din bil efter din smak.

Swedenrockers> Jodå. Men då tappar han även effekt, vilket gjorde att jag sade att 2 ohm är en KOMPROMISS.. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 juli 2008
#17
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:
Swedenrockers> Jodå. Men då tappar han även effekt, vilket gjorde att jag sade att 2 ohm är en KOMPROMISS.. wink

Haha, det är sant, det sa du. Kompromissar gör vi varje dag. Käkar nudlar bara för att få lyssna på det perfekta ljudet. wink

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Whitetrash
589 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#18
Motfråga, finns det perfekta ljudet? smile

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 juli 2008
#19
__Marcus skrev:
Motfråga, finns det perfekta ljudet? smile

Det korta svaret är JA.

Det långa svaret är:
När man blir så nöjd medljudet så att man inte längre behöver bygga om eller uppgradera osv så har man uppnått det perfekta ljudet enligt sina EGNA preferenser wink

Sedan handlar det om BRA mkt mer än så.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

497 Inlägg
28 juli 2008
#20
xd helt klart.
steget har inte så mycket kontroll på basarna så dra ner de i en ohm så får du bra med ös till basarna istället
bättre att ge basarna för mycket wattrms än för lite men det änds du behöver göra e att hållagainen nere så du inte bränner dom:P



Sök