4086
Sök

Black & Decker batteriladdare ?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#1
Tänkte köpa en större laddare än den 5amp jag har idag, skulle vara kul att kunna spela i bilen utan att ha motorn igång, frågan är då om detta är något att ha ?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=608044

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

733 Inlägg
28 juli 2008
#2
laddaren hade endast 12 volt i utspänning... vilket är lite... du har mer när bilen är igång... alltså kommer du inte att kunna spela högt om du kopplar in den.... spänningen sjunker när du spelar också
M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
28 juli 2008
#3
Det står att utspänningen är 12V men det kan man glömma, då skulle det inte gå att ladda ett batteri. Jag tror att de egentligen menar att laddaren är gjord för 12V elsystem, men man anger detta på ett klumpigt sätt.

Tyvärr står det sällan vilken laddspänning som batteriladdarna har rent allmänt, ofta är det de mer avancerade laddarna (typ C-TEK och liknande) som anger i produktbeskrivningen vilken laddspänning som laddaren har.

Iof står det att laddaren har ett läge för våta batterier och ett läge för slutna batterier, det borde innebära att laddaren har någon sorts underhållsladdning. Fast det är ju ändå inte helt säkert. Att fråga en butik om de vet hur hög laddspänning laddaren har, är ett alternativ förstås.

Det viktiga i detta läge, eftersom du vill kunna ha den kopplad till batteriet utan att plocka bort en batterikabel, är att laddaren inte ger ut för hög spänning. Om laddspänningen är begränsad till 14,4-14,7V så fungerar det bra att ha den kopplad till batteriet utan att riskera skador i bilens elektronik.

Då ska det även fungera att ha den kopplad medan man spelar stereo, men man får förstås tänka på vilken ström som laddaren orkar ge ut. smile

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Det står att utspänningen är 12V men det kan man glömma, då skulle det inte gå att ladda ett batteri. Jag tror att de egentligen menar att laddaren är gjord för 12V elsystem, men man anger detta på ett klumpigt sätt.

Tyvärr står det sällan vilken laddspänning som batteriladdarna har rent allmänt, ofta är det de mer avancerade laddarna (typ C-TEK och liknande) som anger i produktbeskrivningen vilken laddspänning som laddaren har.

Iof står det att laddaren har ett läge för våta batterier och ett läge för slutna batterier, det borde innebära att laddaren har någon sorts underhållsladdning. Fast det är ju ändå inte helt säkert. Att fråga en butik om de vet hur hög laddspänning laddaren har, är ett alternativ förstås.

Det viktiga i detta läge, eftersom du vill kunna ha den kopplad till batteriet utan att plocka bort en batterikabel, är att laddaren inte ger ut för hög spänning. Om laddspänningen är begränsad till 14,4-14,7V så fungerar det bra att ha den kopplad till batteriet utan att riskera skador i bilens elektronik.

Då ska det även fungera att ha den kopplad medan man spelar stereo, men man får förstås tänka på vilken ström som laddaren orkar ge ut. smile

Okej ! Tack för ett rejält svar ! (som alltid från dig)

Ska försöka kolla upp det hos någoterförsäljare eller bara ringa black & decker och fråga då smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Low is a lifestyle
956 Inlägg
28 juli 2008
#5
jag har en C-tek 7000 laddare.. lite liten för mig. men funkar kanon..  ändå.. jag skulle behöva 25000 laddaren.

C-tek 7000 är nog liknande pris på. så är den mycke mindre med..
Senast redigerat av Geiros (28 juli 2008)

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#6
Geiros skrev:
jag har en C-tek 7000 laddare.. lite liten för mig. men funkar kanon..  ändå.. jag skulle behöva 25000 laddaren.

C-tek 7000 är nog liknande pris på. så är den mycke mindre med..

mjo, men med tanke på att anläggningn behöver runt 250ampere så räcker inte några 7amp laddare wink annars hade jag kunnat ha kvar min 5amp laddare wink

( Och nej 25000 räcker nog inte heller) smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Egenföretagare
2 496 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#7
Swedenrockers skrev:
Då lär du ju inte klara dig med B&D-laddaren heller. Du kan ju inte använda den i starthjälpsläget. Jag törs påstå att C-tek 25000 agerar bättre på den fronten.
tsdi skrev:
Geiros skrev:
jag har en C-tek 7000 laddare.. lite liten för mig. men funkar kanon..  ändå.. jag skulle behöva 25000 laddaren.

C-tek 7000 är nog liknande pris på. så är den mycke mindre med..

mjo, men med tanke på att anläggningn behöver runt 250ampere så räcker inte några 7amp laddare wink annars hade jag kunnat ha kvar min 5amp laddare wink

( Och nej 25000 räcker nog inte heller) smile


Jasså, trodde man kunde få 100amp kontinueligt ur den ? men det kanske inte går ? tongue

För 100amp kan du ju spela ett tag på medans det laddar batteriet samtidigt.

Är inte så bra på detta =/

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

21 761 Inlägg
29 juli 2008
#8
Aha, du är ute efter såna saker.

Jag håller med Swedenrockers där, man kan inte använda starthjälpsfunktionen på det sättet tyvärr. När man använder starthjälpen så kommer dels spänningen att vara lägre än 12V och dels brukar den funktionen bara räcka i tex 10 sekunder.

Orsaken till att starthjälpen bara fungerar ett väldigt kort tag är att sakerna inte är dimensionerade för så stort strömuttag under en längre tid, utan bara för att ge hjälp vid en motorstart. En vanlig start är ju oftast inte längre än några sekunder. smile

1 653 Inlägg
29 juli 2008
#9
kan svära på att din anläggning inte drar 250A i snitt!

en Ctek 25000 kommer duga fint med råge...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Egenföretagare
2 496 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab : Aha det var ju tråkigt =/ men då får man kolla efter andra lösningar då !

Såg att dom hade utförsäljning på laddare på DB akuten, är det något att ha tro ?

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16257

Thullen : nej nej nej det tror inte jag heller, men det drar ju mera än vad en vanlig hu drar om man säger så wink och skulle du ha absolut max så är det iallfall över 200amp
är avsäkrat med 150 på monsteget 80 på två kanalaren, och kanske 10 på hu tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal


Sök