Volvo 740 vägrar ladda batteriet ordentligt

KewreL
29 juli 2008 · 11 Inlägg

Har en Volvo 740 GL med en B230F-motor som jag misstänker att det är nåt elfel på. Den har under en tid vägrat ladda batteriet, trots att det inte verkar vara nåt fel på generatorn. Har bytt laddningsregulator (laddningsrelä och kol) och testat att byta batteri, utan resultat. Generatorremmen är det heller inget fel på. Alla kablar ser okej ut.

Någon som har nån aning?

Senast redigerat av KewreL (15 augusti 2008)

mimmiiie
29 juli 2008 · 32 Inlägg

har du lambasond på din bil?

Hur du än vänder dig om, har du skinkan bak :P
KewreL
29 juli 2008 · 11 Inlägg

mimmiiie skrev:
har du lambasond på din bil?

Är faktiskt osäker, men tror inte det. Hur ser man det?

mimmiiie
29 juli 2008 · 32 Inlägg

jag hade likvärdigt problem på min 740..med att den rycker hackar under körning . då byte jag lamba stiftet och bränslerelät och då slutade den hackade ...Det e vad jag kan hjälpa dig med ...nytt relä kostar typ 300 på bilia

Hur du än vänder dig om, har du skinkan bak :P
mimmiiie
29 juli 2008 · 32 Inlägg

vrider du på tädningen så ska du se en lampa som lyser orange med en grön triangel och nån svart symbol i mätarhuset där du ser trasig lampa och allt annat

Senast redigerat av mimmiiie (29 juli 2008)

Hur du än vänder dig om, har du skinkan bak :P
KewreL
29 juli 2008 · 11 Inlägg

mimmiiie skrev:
jag hade likvärdigt problem på min 740..med att den rycker hackar under körning . då byte jag lamba stiftet och bränslerelät och då slutade den hackade ...Det e vad jag kan hjälpa dig med ...nytt relä kostar typ 300 på bilia

Det skulle ju kanske förklara ryckigheten. Men det borde hänga ihop på nåt sätt med att batteriet inte laddas också, eftersom båda grejerna började nästan samtidigt, var nån vecka emellan.

KewreL
29 juli 2008 · 11 Inlägg

mimmiiie skrev:
vrider du på tädningen så ska du se en lampa som lyser orange med en grön triangel och nån svart symbol

Okej, nej då har jag ingen.

mimmiiie
29 juli 2008 · 32 Inlägg

okej det kan det ju vara har du kollat jorden på batteriet så det inte e något brått på kabeln

Hur du än vänder dig om, har du skinkan bak :P
Marcus_89 Biltokig elektriker
29 juli 2008 · 3 352 Inlägg

Vad är det för årsmodell?
Bytt laddningsrelät?

Senast redigerat av Marcus_89 (29 juli 2008)

KewreL
29 juli 2008 · 11 Inlägg

mimmiiie skrev:
okej det kan det ju vara har du kollat jorden på batteriet så det inte e något brått på kabeln

Jo det är kollat, ingen brott där vad jag kan se. Skulle va om det är nån annan kabel nånstans som är lite svårare att se och komma åt. Det känns ju lite skumt att det påverkar laddningen, för isåfall måste det väl vara nån kabel som går mellan generatorn och batteriet, men hur det skulle påverka hur motorn går fattar jag inte.

Marcus_89 skrev:
Vad är det för årsmodell?
Bytt laddningsrelät?

Det är en 87:a.
Laddningsreläet är bytt.

Senast redigerat av KewreL (29 juli 2008)

Haniball_s
30 juli 2008 · 455 Inlägg

hadde liknande fel på min 740 bytte batteri och startmotor men det hjälpte inte det gick två jordkablar från batteriet en till karossen och en ner under motorn den under motorn va det som inte satt fast som den skulle när det va klart gick den som den skulle! lycka till!

>syns man inte finns man inte<
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
30 juli 2008 · 1 899 Inlägg

mimmiiie skrev:
vrider du på tädningen så ska du se en lampa som lyser orange med en grön triangel och nån svart symbol i mätarhuset där du ser trasig lampa och allt annat

Behöver inte nödvändigtvis vara ett lambda märke, de kan stå något med service eller dylikt. Kommer inte ihåg vad ja har, men de är en vanlig service lampa. På min sitter den längst till höger och ja har för mej att den gör det på de flesta 740. Hur som helst så kan ju lampan bakom även vara trasig, och därför kanske inte lyser. hmm

Har du en 87a med b230f så har du lambdasond, och det märket bör finnas i grillen om ingen tagit bort det tidigare. Om inte annat så ska den sitta i katalysatorn så de är ju bara att du lägger dej under bilen om du vill veta säkert. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
30 juli 2008 · 1 899 Inlägg

Har du tillgång till en multimeter och en Haynesbok för 740 så kan du mäta generatorn, lambdan och spridarna för att se att allt funkar. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Drönirettab
30 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Jag tror att rycken och problemet med laddningen kan höra ihop, som andra har skrivit så kan det vara glapp i tex någon av jordkablarna eller så.

KewreL
15 augusti 2008 · 11 Inlägg

Jag fann att en liten tuss av nåt slag hade fastnat i ett munstycke till bränsleslangen när jag bytte bränslefilter, förmodligen är det något som lossnat inifrån det gamla filtret. Så problemet med ryckigheten och motorstoppen är förmodligen löst nu. Det som återstår är att batteriet inte vill laddas ordentligt. Har i nuläget ingen aning var felet kan ligga då det inte tycks vara något fel alls på generatorn, och batteriet är som sagt nytt, plus att inga kablar ser ut att behöva bytas.

TheOneAndOnly Lastbilschafför
15 augusti 2008 · 86 Inlägg

Har ju ingen aning om hur startmotorer och sånt fungerar från bil till bil, men vi hade problem med en bil då den inte ville ladda ordentligt.
Vi hade nyss bytt till en beg startmotor och tydligen va de nå fel på den också för den stal ström/skickade inte vidare strömmen så vi fick köra utan lysen och sånt. Fick förklarat för mig då att all ström går genom startmotorn, vilket ja inte hade en aning om... men om de e nå sånt fel kanske inte bilen borde starta heller....eller ja vet inte...kanske nån annan vet bättre hur sånt där fungerar big_smile

Det är hårt att ligga på topp :D
Drönirettab
15 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

KewreL skrev:
Det som återstår är att batteriet inte vill laddas ordentligt. Har i nuläget ingen aning var felet kan ligga då det inte tycks vara något fel alls på generatorn, och batteriet är som sagt nytt, plus att inga kablar ser ut att behöva bytas.

Lyser laddlampan när tändningen står i läge 2 och motorn avslagen?

Volvo_88
19 augusti 2008 · 23 Inlägg

Hej Även fast generatorn verkar vara okej, så kan det visst vara den som spökar, brorsan har en 740-88 som höll på och muppa sig likadant, generatorn verkade fungera. men det visade sig i slutändan att det var generatorn som var slut. ingen aning om det är så på din men ett tips bara(A)

Mazda RX-8 "Wankeln" (2005)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
19 augusti 2008 · 5 042 Inlägg

Starta upp bilen o mät hur mycket generaton laddar. Den skall ladda lite över 14Volt om den e frisk.

C H E V R O L E T <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang