4196
Sök

Någon som kan ge mått efter spec. på baslåda?

Golfare
349 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#1
Hallå, jo det är så att jag tänkt bygga ny låda till min 15" bas.. Den är i nyskick så ja tänker använda mig av denna! Jag får inte tag i något beräkningsprogram förutom ljudias, o jag fattar ingenting av det...

Det jag vet är följande:
Eminence 427
15"
150w rms
300w
4ohm
40oz magnet
97db känslighet
1 talspole

Lyckades efter lite googlande hitta det jag länge letat efter:

Vas: 312.67
FS: 38.3
Qts: 0.87

Någon som kan beräkna en baslåda åt mig i mått (cm) invändigt, alternativt liter-volym. Tänkte använda mig av 4e ordningens bandpass, så rörlängd vore trevligt oxå, även hur mycket röret ska sticka in i lådan, samt om den ska sitta på baffeln eller på en annan låd-vägg!

Bild på basen om det hjälper till lite:
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22200000-22209999/640x480/22207722.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22430000-22439999/640x480/22431073.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22430000-22439999/640x480/22431072.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22430000-22439999/640x480/22431074.jpg?0


Skulle vara extremt tacksam för bra svar!! smile


21 761 Inlägg
30 juli 2008
#2
Jag skulle ha gjort en sluten låda till den basen, en bandpasslåda blir väldigt stor. Jag har parametrar till den basen i mitt beräkningsprogram, men det skiljer sig en hel del angående Vas-värdet jämfört med dina uppgifter. Dina parametrar är väl hämtade från Backe antar jag, det var iaf den första sidan som jag hittade med de där parametrarna.

Med tanke på att det verkar finnas olika uppgifter om parametrarna så tycker jag att du bör göra en sluten låda (vilket ändå passar basen bäst) för att inte riskera en misslyckad låda.

120-150 liter sluten låda med mycket dämpull borde fungera.

801 Inlägg
30 juli 2008
#3
Drönirettab skrev:
Jag skulle ha gjort en sluten låda till den basen, en bandpasslåda blir väldigt stor. Jag har parametrar till den basen i mitt beräkningsprogram, men det skiljer sig en hel del angående Vas-värdet jämfört med dina uppgifter. Dina parametrar är väl hämtade från Backe antar jag, det var iaf den första sidan som jag hittade med de där parametrarna.

Med tanke på att det verkar finnas olika uppgifter om parametrarna så tycker jag att du bör göra en sluten låda (vilket ändå passar basen bäst) för att inte riskera en misslyckad låda.

120-150 liter sluten låda med mycket dämpull borde fungera.

oj, 120-150 liter med bara en 15" kräver den såpass mkt drönerittab?

Golfare
349 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#4
120-150liter sluten lät väldigt mycket! Stämmer det verkligen? När en 12" bas brukar ligga på runt 20-50 liter? Tycker det låter extremt... Men det kanske ska va så?

Känns inte bra o bygga slutet, har aldrig gillat det då man inte får lite mkt djupbas o så känns de som man förlorar mkt bas!

Jag byggde till en likadan 15" en låda utan rätt mått (byggde på måfå), den var först sluten o sen testade jag att sätta i ett basreflexrör, vilket resulterade i en Stor skillnad på ljudnivå!

Men den här gången tänkte jag bygga en låda med rätt mått, jag skiter i om den blir stor för hela bilen ska endå byggas om för basen.. Så om du kan ge mej mått på en reflexlåda skulle jag bli glad! smile

Det stämmer att parametrarna kommer från backe, det var det första jag hittade på google.. Vad säger dina parametrar då?

/ Sebastian


16 197 Inlägg
30 juli 2008
#5
de kan stämma me tanke på att basen har väldigt högt Qts-värde.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Golfare
349 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#6
evilaudio skrev:
de kan stämma me tanke på att basen har väldigt högt Qts-värde.

Ååhfan, jag kan knappt nånting om parametrar än, hade dock tänkt att lära mig! smile

Men om slutet är runt 120-150 liter så borde storleken på ett ungefär (ska ta reda på exakt senare) bli runt 200 liter? Det blir ganska stort, men det kanske det är värt i ljud sen? smile

Om någon sitter på fler parametrar så får ni gärna posta dom, även vad det ska vara för storlek till en 4e ordningens bandpass-låda! smile

Tackar för alla bra svar hittills, det trodde jag aldrig!

Edit: Mailade eminence nu o frågade vad som är rätt.. Återstår att se om dom svarar!
Senast redigerat av epic110 (30 juli 2008)


Golfare
349 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#7
Here are the T/S parameters we have on file:

05-RE OHMS    3.83         13-FS HZ      28.73
06-LE MH       .93         14-MMS GMS   104.50
07-QM        12.10         15-CMS mm/N    .2937
08-QE         .540         16-RMS NS/M   1.5587
09-QT         .510         17-VAS LTRS   302.52
10-XMAX MM   3.70          18-SD SCM     856.34
11-BL TM    11.61          19-EBP        53.6
12-EFF %     1.29          20-SPL dB     93.1

Någon som kan få detta till normala siffror o hjälpa mej med låda nu? Siffrorna är från Eminence, jag tror inte man kan få mer exakt svar då!

Tacksam som fan för hjälp!


Golfare
349 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#8
Okej, fan va ja bumpar min egna tråd då, men det är iaf med ny information!

Kan detta stämma mån tro? Ca 60 liter känns lite...   Ska man bygga efter total volym eller netto-volym?

http://img70.imageshack.us/img70/8992/ldspec427el5.png


21 761 Inlägg
31 juli 2008
#9
Med de där parametarna så blir det ju lite annorlunda. Basen passar fortfarande i sluten låda, men en basreflex borde också gå bra. 60 liter är dock för liten låda enligt min åsikt.

Prova att göra lådan på 120 liter och använd ett 13cm långt 6" rör, sätt dämpmatta på lådans innerväggar. Röret kan kortas av med 5-6cm för att få mer dunkkaraktär i ljudet.

Golfare
349 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#10
Okeej, jag funderar på att göra en ful-låda först, en låda som man kan justera en vägg i och därmed lyssna sig till bästa volymen.. DB Akuten gjorde så i deras kicker-van, det funkade tydligen riktigt bra men det var en del pill med det! Sen är det bara att bygga en seriösare låda med rätt storlek, eller vad tror du? Just till denna bas verkar det ju vara en hel del varierande åsikter, hehe... Det finns ju även rör som är teleskopiska, så det kan ju passa bra! smile

Tackar för all hjälp jag hittills fått.. smile


TEAM dBAkuten
865 Inlägg
31 juli 2008
#11
Basen passar bra i sluten bandpass

65L sluten kammare med mycket dämpull i
80L portad kammare med 2st 6" portar 24cm långa

Grym discobas samt är otroligt lättdriven så man behöver inte mer en ca 300W rms för att få det att rocka.

Mer effekt så riskerar du bränna basen.

MVH//Björn
www.dbakuten.se
Senast redigerat av dbakuten (31 juli 2008)


Golfare
349 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#12
dbakuten skrev:
Basen passar bra i sluten bandpass

65L sluten kammare med mycket dämpull i
80L portad kammare med 2st 6" portar 24cm långa

Grym discobas samt är otroligt lättdriven så man behöver inte mer en ca 300W rms för att få det att rocka.

Mer effekt så riskerar du bränna basen.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Tack för tipset, det lät faktiskt bättre måste jag säga! Tror jag bygger en sån låda, är lite sugen på en lite mer avancerad modell så det passar bra.. smile

Det står på basen att den ligger på 150w rms o att den klarar 300w max, så 300w rms är väl lite mkt? Jag körde min 15" jbl gti2(?) bas på 300w o brännde till slut den efter en ordentlig omgång på ett par timmar, basarna är exakt likadana till utseende o ja skulle tro att det är samma tillverkare, dock brukar ju företag köpa in produkter o sätta sina egna namn på dom så jag skulle inte förvåna mej om det är exakt samma bas!

Kan tillägga att basen satt i en låda i form av en isobarik-byggd variant, med ett likadant element som spelade mot detta, ena lådan var portad och den andra sluten, tack vare att den här basen jag nu har satt i den slutna lådan så har den klarat sig från både råttor o UV! Dock slaktade jag lådan för den var ordentligt fuskbyggd o skabbig, sen har jag ingen användning av den då jag inte har 2 fungerande basar längre..

Förresten, var lådvolymen beräknad med element och rör eller utan? Basens kon ska spela mot reflex-kammaren antar jag..? Hur placerar jag bäst bandpasslådan, kanske ska låta basreflexrören spela upp genom hatthyllan eller skidfacket eftersom allt ljud kommer från portarna?

Tack för hjälpen åter igen! smile


21 761 Inlägg
31 juli 2008
#13
Om rören ska sticka ut genom skidfacket så måste de sticka ut helt igenom, annars kan även utrymmet i skidfacket agera som en typ av port och då ändras avstämningen. Upp genom hatthyllan är väl bättre i så fall, bara inte rörmynningen ligger för nära bakrutan.

Det är en fördel att sätta basen med magneten i den portade kammaren eftersom talspolen får bättre kylning tack vare luftrörelsen i porten. smile

Golfare
349 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Om rören ska sticka ut genom skidfacket så måste de sticka ut helt igenom, annars kan även utrymmet i skidfacket agera som en typ av port och då ändras avstämningen. Upp genom hatthyllan är väl bättre i så fall, bara inte rörmynningen ligger för nära bakrutan.

Det är en fördel att sätta basen med magneten i den portade kammaren eftersom talspolen får bättre kylning tack vare luftrörelsen i porten. smile

Okej, jag får bara bättre o bättre svar av er grabbar!! Jag tackar som fan! smile Ska tänka på det du sa.. Baslådan kommer förmodligen sitta i en golf mk1, o i vilket fall blir det en liten bil så..  Mk1an har inget skidfack, men hatthyllan är ganska stor så jag tror det passar rätt bra, dessutom agerar bakrutan som en spegel för ljudet då den är i rätt bra vinkel, inte sant? smile

Hmm, det har ingen betydelse för ljudet vilket håll man sätter basen åt? Det kanske är bäst att sätta den som du sa, sen ska jag känna ordentligt på den innan jag krämar ur, för man hör ju inte så jättebra i bandpasslådor när basen börjar tröttna.. Någon som har nåt tips ang just det? Hur man vet säkert när basen inte pallar mer, man kanske skulle sätta ett sånt skydd som slår ifrån när det blir för mkt så är man lite försäkrad? hmm

Det känns som man förlorar ljud från basen i denna låda eftersom allt ljud måste trycka sej igenom 2 relativt små rör, mot om man skulle sätta den i en portad låda, där ljudet sprider sig mer från konen o ut i bilen.. Är det som jag tror eller spelar den rent av högre? Jag har ingen större erfarenhet av just bandpasslådor, så jag skulle behöva all information jag kan få tack! Har läst lite på nätet om olika bandpasslådor, så en del vet jag redan.. Det ska tydligen bli djupare bas, vilket jag gillar! Men spelar den i samma volym som en 4e ordningens?

Tack igen! smile


21 761 Inlägg
31 juli 2008
#15
epic110 skrev:
Hmm, det har ingen betydelse för ljudet vilket håll man sätter basen åt?

Nej, det har ingen betydelse för ljudkvaliteten. Man kan kanske få byta plats på högtalarkablarnas plus och minus, men det får man prova sig fram med. smile

epic110 skrev:
Det känns som man förlorar ljud från basen i denna låda eftersom allt ljud måste trycka sej igenom 2 relativt små rör, mot om man skulle sätta den i en portad låda, där ljudet sprider sig mer från konen o ut i bilen.. Är det som jag tror eller spelar den rent av högre? Jag har ingen större erfarenhet av just bandpasslådor, så jag skulle behöva all information jag kan få tack! Har läst lite på nätet om olika bandpasslådor, så en del vet jag redan.. Det ska tydligen bli djupare bas, vilket jag gillar! Men spelar den i samma volym som en 4e ordningens?

Om man har rätt dimension på rören så förlorar man inte något ljud i en bandpasslåda, dbakutens lådförslag har 2 st 6" rör och det är mer än tillräckligt för din bas eftersom den har väldigt litet X-max (dvs den kan inte röra konen så mycket innan den bottnar).

En bandpasslåda kan spela högre än en basreflexlåda, men då handlar det ofta om ett ganska litet fekvensområde. De flesta vill inte ha en bandpasslåda eftersom de har hört att såna lådor bara spelar entonigt och trist, men då har man i så fall konstruerat lådan felaktigt enligt mig. Bandpasslådan är mer känslig för felberäkningar och ställer större krav på "rätta" parametrar än basreflex och sluten låda.

Jämför man 4:e ordningens bandpasslåda med basreflex och sluten, då spelar den slutna lådan rappast och tajtast. Basreflexlådan kan spela väldigt tajt också om den är bra uträknad. En bra uträknad bandpasslåda kan spela ungefär lika rappt som en ganska bra basreflexlåda, men inte riktigt lika bra som en väldigt bra uträknad basreflex.

Hur bandpasslådan kan spela djupbas och basdunk beror på hur man beräknar lådan, man kan göra så att den bara spelar superdunk och ingen djupbas om man vill. Vill man att den ska spela både djupbas och dunk så går även det att få till, men det beror också på basens parametrar. Har basen "fel" parametrar så kan inte lådan spela bra, hur än man försöker.

En bandpasslåda brukar ofta bli lite större än en basreflexlåda, speciellt ifall man vill att bandpasslådan ska spela mycket djupbas. smile

Golfare
349 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#16
Okej, då förstår jag! Man får tacka för all information du kom med där.. smile

Om jag vill satsa på Hifi (att få ett bra ljud över lag som passar all musik) o även kunna ställa mej på kölinjen för DBtest.. Är det nåt speciellt jag ska tänka på då, eller ska jag bygga lådan som tänkt? smile

Kanske ställbara teleskopiska reflexrör är att tänka på då? Var lådvolymen beräknad med element och rör eller utan?

Mvh Sebastian



Sök