epic110 skrev:
Hmm, det har ingen betydelse för ljudet vilket håll man sätter basen åt?
Nej, det har ingen betydelse för ljudkvaliteten. Man kan kanske få byta plats på högtalarkablarnas plus och minus, men det får man prova sig fram med.

epic110 skrev:
Det känns som man förlorar ljud från basen i denna låda eftersom allt ljud måste trycka sej igenom 2 relativt små rör, mot om man skulle sätta den i en portad låda, där ljudet sprider sig mer från konen o ut i bilen.. Är det som jag tror eller spelar den rent av högre? Jag har ingen större erfarenhet av just bandpasslådor, så jag skulle behöva all information jag kan få tack! Har läst lite på nätet om olika bandpasslådor, så en del vet jag redan.. Det ska tydligen bli djupare bas, vilket jag gillar! Men spelar den i samma volym som en 4e ordningens?
Om man har rätt dimension på rören så förlorar man inte något ljud i en bandpasslåda, dbakutens lådförslag har 2 st 6" rör och det är mer än tillräckligt för din bas eftersom den har väldigt litet X-max (dvs den kan inte röra konen så mycket innan den bottnar).
En bandpasslåda kan spela högre än en basreflexlåda, men då handlar det ofta om ett ganska litet fekvensområde. De flesta vill inte ha en bandpasslåda eftersom de har hört att såna lådor bara spelar entonigt och trist, men då har man i så fall konstruerat lådan felaktigt enligt mig. Bandpasslådan är mer känslig för felberäkningar och ställer större krav på "rätta" parametrar än basreflex och sluten låda.
Jämför man 4:e ordningens bandpasslåda med basreflex och sluten, då spelar den slutna lådan rappast och tajtast. Basreflexlådan kan spela väldigt tajt också om den är bra uträknad. En bra uträknad bandpasslåda kan spela ungefär lika rappt som en ganska bra basreflexlåda, men inte riktigt lika bra som en väldigt bra uträknad basreflex.
Hur bandpasslådan kan spela djupbas och basdunk beror på hur man beräknar lådan, man kan göra så att den bara spelar superdunk och ingen djupbas om man vill. Vill man att den ska spela både djupbas och dunk så går även det att få till, men det beror också på basens parametrar. Har basen "fel" parametrar så kan inte lådan spela bra, hur än man försöker.
En bandpasslåda brukar ofta bli lite större än en basreflexlåda, speciellt ifall man vill att bandpasslådan ska spela mycket djupbas.