fel i strömtilförseln till mitt billjud?

danielffs
30 juli 2008 · 308 Inlägg

Hejsan!

Efter att fått tillbaka mitt 4kanals steg från brl( reparation) så skulle jag idag koppla in allt igen:D

Dock  placerade jag om slutstegen lite, så jag fick ändra lite på ström och jordkablarnas längder lite.
när jag var klar med allt så skulle jag lägga på strömkabeln på batteripolen,Och vad händer? joo Sprak sprak så jag sliter bort kabeln och tänker  vad F*N hände? aha..jag kansek höll i karossen utan att tänka på det?! så jag ser till att inte göra det och försöker igen och touchar lätt med strömkabeln men jag hör lite snabbt knaster då också, så...Vad FAN kan det vara?sad

(har kopplat på i princip samma sätt som jag hade innan)

Retool
30 juli 2008 · 2 Inlägg

Det är förmodligen dåligt jordat i karossen. Tänk på att det inte får vara lack kvar där du fäster jordpunkten. Rent mot kaross smile

danielffs
30 juli 2008 · 308 Inlägg

Retool skrev:
Det är förmodligen dåligt jordat i karossen. Tänk på att det inte får vara lack kvar där du fäster jordpunkten. Rent mot kaross smile

jag har även innan jag gjorde nått alls skrubbat lite mera där...

undrar just om nått gick sönder...alla säkringar är hela dock.

danielffs
30 juli 2008 · 308 Inlägg

jag har ingen konding i bilen, Vad skojj det vart när man vart utan ljud i 1-2 månader så blire såhär? vilket antiklimax!

Jag var just ut och kollade, såvida GND inte står för +, och 12v  står för minus så är det rätt;P
jag har jordat  i plåten som avskiljer babageluckan och ryggstödet, kanske ett dåligt ställe?

Ingen som bor i närheten av Västerås och känner sig hjälpsam?wink

danielffs
30 juli 2008 · 308 Inlägg

det är  2st JBL steg  det minsta mono steget i deras  nya serie GTO350 sen 4 kanalaren GTO 4060 jubeleums steget

Volov 740 89a tonguehmm

Senast redigerat av danielffs (30 juli 2008)

danielffs
30 juli 2008 · 308 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Då får du nog svänga förbi Brl och be dom kolla upp inkopplingen.

Haha nej gud vad pinsamt nu när jag just fått tbx steget:/
jag får se över jorden först  tror jag

Just ja, hur  bör man fästa + på batteriet korrekt? innan har jag haft den  typ...påsidan om polskon   och skuvat fast en kabelsko på skruven som håller ihopp klämman runt polen.

danielffs
30 juli 2008 · 308 Inlägg

mjaa,  vi snackar nog om samma sak...hoppas jag:)

danielffs
31 juli 2008 · 308 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Kan vara kondensatorbanken i steget/n som laddas upp när du sluter kretsen. Du kanske även har en separat konding som ska laddas upp? Dålig jord kan inte göra en strömrusning (kortslutning).
Prova att ta ur säkringen till steget/n och se om det gnistrar så vet du om det beror på dom.
Om du har kontakt med karossen när du ska sätta tillbaka strömkabeln så blir det inte heller gnistor, spänningen är för låg för det jämfört mot din kropps resistans.
Dubbelkolla så att du inte anslutit plus och minus fel på steget.

Ifall en högtalare får  lite kontakt med karossen...skulle det kunna ge  ett sånthär symptom?roll

evilaudio
31 juli 2008 · 16 195 Inlägg

danielffs skrev:

Swedenrockers skrev:
Kan vara kondensatorbanken i steget/n som laddas upp när du sluter kretsen. Du kanske även har en separat konding som ska laddas upp? Dålig jord kan inte göra en strömrusning (kortslutning).
Prova att ta ur säkringen till steget/n och se om det gnistrar så vet du om det beror på dom.
Om du har kontakt med karossen när du ska sätta tillbaka strömkabeln så blir det inte heller gnistor, spänningen är för låg för det jämfört mot din kropps resistans.
Dubbelkolla så att du inte anslutit plus och minus fel på steget.

Ifall en högtalare får  lite kontakt med karossen...skulle det kunna ge  ett sånthär symptom?roll

kommer högtalarkontakterna åt plåten?? de e INGE bra isf.


men att de "blixtrar" till när man lägger på pluskabeln på batteri e ju inte helt ovanligt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
danielffs
31 juli 2008 · 308 Inlägg

njaae,jag ska ut med en dremel & liten kapskiva och försöka åtgärda det nu... hmm kansek var det som fuckade mitt 4kanals steg med då eller vad tror du?

Men,nått är väll fel om det blir när det blir så och man lägger på kabeln?

Lonefox Bad music kills good sound
31 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Vad?

Att det gnistrar till när man lägger på pluskabeln?
Absolut inget ovanligt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
danielffs
31 juli 2008 · 308 Inlägg

har du nån förklaring  till varför det gör det då?

Gendich
31 juli 2008 · 287 Inlägg

danielffs skrev:
har du nån förklaring  till varför det gör det då?

om jag inte e helt ute å cycklar kan det bero på dålig jord testa att överdimensionera jord kabeln jag körde 50 jord och 33 plus alltså till själva steget smile sprakade inget för mig iaf

Senast redigerat av Gendich (31 juli 2008)

BMW 116i (2006)
danielffs
31 juli 2008 · 308 Inlägg

jag har samma grovlek på jordkablarna som på strömkablarna efter "powerblocket" eller vad det heter

Gendich
31 juli 2008 · 287 Inlägg

danielffs skrev:
jag har samma grovlek på jordkablarna som på strömkablarna efter "powerblocket" eller vad det heter

ok men testa att överdimensionera jorden å se om det inte gnistrar igen=)

BMW 116i (2006)
CTR-Jante
31 juli 2008 · 301 Inlägg

Att det gnistrar till lite när man lägger på pluskabeln har det gjort varje gång för mej..
Inget har slutat funka för mej..
Brukar bli så när det inte är riktig kontakt, innan du har skruvat åt klämman på pluskablen på batteriet..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
Lonefox Bad music kills good sound
31 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Blir oftast så när man har ngn strömförbrukare inkopplad till elsystemet.

Ett slutsteg har en del kondensatorer i sig tex. Dessa brukar ladda ur sig när det inte finns ngn ström till steget. När man då tillför ström så laddas de upp igen...ergo de blir en strömförbrukare.

Kan säga att på lastbilarna vi bygger (ja vi iom att jag knappast gör det ensam wink ) så gnistrar det till varenda gång vi anslutet plus eller minuspol (såvida den andra är inkopplad) ÄVEN om strömmen är avstängd via nyckeln och huvudströmbrytaren.

Så detta är inget att oroa sig över.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
danielffs
31 juli 2008 · 308 Inlägg

Okey, det låter ju  inte helt otroligt faktiskt...

det kan inte ha nått att göra med att en högtalare ev hade kontakt med karossen? dock var ju inget av stegen igång då. äre det steget eller högtalaren som tar stryk av det? av att  bli jordat  genom att ligga emot karossen.

Rickard-v
31 juli 2008 · 2 665 Inlägg

Jag bor i västerås och kan hjälpa dig. Har fixat mkt bilstereo.

Kan mäta o kolla upp kablarna men jag tror inte det är något fel, det brukar bli så när kondingarna i steget ska laddas upp.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
danielffs
31 juli 2008 · 308 Inlägg

Rickard-v skrev:
Jag bor i västerås och kan hjälpa dig. Har fixat mkt bilstereo.

Kan mäta o kolla upp kablarna men jag tror inte det är något fel, det brukar bli så när kondingarna i steget ska laddas upp.

Nej men satan vad shysst:) jag ska testa imorrn igen och lägga på kabeln,
har filat ur i dörren så att det omöjligt ska kunna  bli kontakt  där nu, men händer det samma sak igen lär ja  ha hjälp  för jag kan då inte komma på nått  fel alls  annars, bor i hallstahammar( skrev västerås eftersom ingen vet var hallsta är) men då får ja väll kommaned med bilen  till dig  när du ahr tid isf:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang