4158
Sök

Gula eller röda Optima? Vill veta vad skillnaden är...

Bessewisser
556 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#1
Hallå

Jag har suttit och kollat mycket nu på ett nytt batteri och blev idag erbjuden att köpa ett gult Optima (Helt nytt för 1 500 kr) men saken är den att jag igår fick ett rött Optima gratis av en kompis, visst det röda batteriet har juh gjort sitt för det är nästan 6 år gammalt och har stått i hans garage i över ett år så det var lite slut...

Jaja till frågan nu innan jag kommer in på nått helt annat, vad är skillnaden? Jag vet att många kommer skriva "Gula är för bilstereo och röda för start av stora maskiner" men det vet jag redan och jag vill veta vad det är med batteriena som gör att dom är mer lämpade för olika ändamål? Det är juh ändå samma teknologi som används i dom så skillnaden kan väll inte vara så stor?

Det finns säkert någon liten teknik-nörd eller nått som kan hjälpa mig med detta smile

//SkyNard

How low

Fartdåre!
592 Inlägg
31 juli 2008
#2
Om ja ha fattatde hela rätt så de röda inte till o seg dra utan ett rent startbatteri. Till för mycket kraft i med en gång! De gula klarar den seg dragningen mycket bättre än de röda. Har dock ett rött i min VW buss (husbil). De e nu 14år gammalt! De fungerar perfekt fortfarande!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

310 Inlägg
31 juli 2008
#3
Jag tror ju att det mesta man hör om batterierna bara är rykten, vet faktiskt inte vad den egentliga skillnad är..

Har dock fått det förklarat såhär för mig:

Det gula är "snabbt" klarar stora strömförbrukningar från steg osv där effekten behövs direkt. Typ 1000w basdunk rakt ut.

Det röda däremot ska tydligen inte vara lika snabbt men tåla långvarig högbelastning. Används ju ofta i lantbruksmaskiner och andra stora maskiner i allmänhet.

Mitt svar var alltså lite tvärtemot vantohuan's


4 571 Inlägg
31 juli 2008
#4
Förhoppningsvis får vi någon batterinörd som har full koll på det snart.

Jag har även en fundering själv jag har ingen jättestereo i min bil av olika skäl men däremot har jag en helvetes massa ljus på många watt så vilket av batterierna lämpar sig bäst till hög förbrukning av alla ljus?.

Det är 4x100 rallyljus i ljusboxen samt att jag får 2x100W i framlyktorna och även 2x100w i dimljusen.
Det sitter även totalt 6 st positionsljus på 5w.

Så vilket av dem bör jag satsa på?


21 761 Inlägg
31 juli 2008
#5
Det gula batteriet kallas för "dual purpose"-batteri, det innebär att det dels tål djupa urladdningar och dels kan ge ut mycket startström. Detta batteri är alltså lämplig när det finns risk för att batteriet blir urdraget ganska mycket.

Det röda batteriet är ett renodlat startbatteri, dvs det är inte gjort för att tåla djupa urladdningar men det ger ut mycket startström. Om man djupurladdar det röda batteriet många gånger så kommer det inte att hålla speciellt länge.

Detta är den huvudsakliga skillnaden är det på de två batterimodellerna, om någon vill veta mer så är det bara att kika på Optimas hemsida. smile
Senast redigerat av Drönirettab (31 juli 2008)

21 761 Inlägg
31 juli 2008
#6
Izual skrev:
Jag har även en fundering själv jag har ingen jättestereo i min bil av olika skäl men däremot har jag en helvetes massa ljus på många watt så vilket av batterierna lämpar sig bäst till hög förbrukning av alla ljus?.

Det är 4x100 rallyljus i ljusboxen samt att jag får 2x100W i framlyktorna och även 2x100w i dimljusen.
Det sitter även totalt 6 st positionsljus på 5w.

Så vilket av dem bör jag satsa på?

När det handlar om sån elutrustning så är det generatorn som måste hänga med, lysen innebär ju kontinuerlig belastning och då blir saken lite annorlunda än med stereo. smile

Men man kan ändå säga att ifall man misstänker att generatorn inte orkar ladda ordentligt, då bör man använda det gula Optima eftersom det är gjort för att tåla en del stryk i form av djupa urladdningar. Man ska inte vara rädd för att använda det röda, men det ställer större krav på laddningen.

Ett sätt att undvika att batteriet råkar ut för långvariga djupurladdningar är att underhållsladda med jämna mellanrum, men för att helt undvika djupurladdningar så får man nog försöka hålla koll på batteriets laddningsstatus ganska regelbundet.

En vanlig polspänningsmätning är ett relativt bra sätt att ha koll på batteriets laddning under förutsättning att man mäter på rätt sätt. smile

263 Inlägg
31 juli 2008
#7
rött pallar inte bli ur laddat för många ggr
gult kan du köra helt i botten och ändå funkar de fin fint senare

kort och bra

powered by stetsom

16 197 Inlägg
31 juli 2008
#8
fr3kazo1d skrev:
rött pallar inte bli ur laddat för många ggr
gult kan du köra helt i botten och ändå funkar de fin fint senare

kort och bra

tycke dom gula e KASS... efter typ 5-6 heltömmningar så e dom slut.


kör me Banner Runningbull på chevan nu å de funkar kalas fast ja tömt dom ett antal ggr.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Golfare
349 Inlägg
31 juli 2008
#9
Som sagt så är dom gula till för att seeg-dra med, klarar likte mer urladdning.. Dom röda lämnar nog mer kraft under ett kort ögonblick (vid start), det kanske funkar bra om du parallelkopplar dessa batterier, då får du kraft för korta ögonblick (extrema basslag om du har sånt, vad vet jag), men sen räcker det oxå länge o segar ur sej! smile


BTLulle
31 juli 2008
#10
Laddar inte din generator tillräckligt mycke för att hålla ström till dina lysen så är det bara att plocka bort ett för du får bättre ljus med 3 lampor som du har ström till än 4 som du inte har ström till. Jag kör med 7x100w + 2x60 + alla smålampor och motorstyrnig men då har jag en 120 amp generator. Räkna att en 100w lampa förbrukar ca 8 amp i ett 12 volts system.
Då har du 64amp i förbruknih på dom och sen behöver du färmotligen ca 40-50 amper över för andra förbrukare tex fläkt, elbakruta, kylfläkt och motorstyrning. Så vilket batteri du har är ovesäntligt för om du tar ut mera effekt än din generator laddar så tömme rdu batteriet oavsett vilket du har.

MVH Peter

21 761 Inlägg
31 juli 2008
#11
evilaudio skrev:
tycke dom gula e KASS... efter typ 5-6 heltömmningar så e dom slut.


kör me Banner Runningbull på chevan nu å de funkar kalas fast ja tömt dom ett antal ggr.

Låter lite underligt tycker jag, det gula batteriet ska tåla ganska många djupurladdningar. Visserligen står det inte angivet för Running Bull hur många djupurladdningar de tål, men Optima YT ska tåla fler såna urladdningar än Running Bull. smile

Har du dragit ur båda batterimärkena ungefär lika mycket?
Hur menar du ungefär med "heltömningar"?

16 197 Inlägg
31 juli 2008
#12
har tömt dom så pass mycke att inte ens Cteken finns liv i dom.. fick "sparka" igång dom me ett annat nytt batteri..


har dock inte haft gula optima i chevan men hade de i jettan förut innan ja böt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Whitetrash
589 Inlägg
31 juli 2008
#13
Ctek är väl ingen laddare som återupplivar batterier direkt..
När vi återupplivar döda truckbatterier/celler så använder vi en helt annan typ av laddare som man ställer in ett visst volttal och amperetal som står och laddar konstant, hur länge som helst och gärna så länge som möjligt - vips har man ett fullfräscht batteri/cell.

Denna apparat kallas givetvis konstantladdare, men har en betydligt högre prislapp än en Ctek.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

21 761 Inlägg
31 juli 2008
#14
Hmm, undrar om det kan ha varit fabrikationsfel eller nått sånt.

Jag har ju inte testat Optima YT en massa och kan därför inte uttala mig om vilken kvalitet de har, men det finns ju en hel del "stereonissar" som använder dem utan att få såna problem. smile

16 197 Inlägg
31 juli 2008
#15
__Marcus skrev:
Ctek är väl ingen laddare som återupplivar batterier direkt..
När vi återupplivar döda truckbatterier/celler så använder vi en helt annan typ av laddare som man ställer in ett visst volttal och amperetal som står och laddar konstant, hur länge som helst och gärna så länge som möjligt - vips har man ett fullfräscht batteri/cell.

Denna apparat kallas givetvis konstantladdare, men har en betydligt högre prislapp än en Ctek.

den "värsta" varianten av ctek 2500 har en knapp som man kan ända läge på.. där finns de ett läge som ska kunna "återuppliva" batteriet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
31 juli 2008
#16
Drönirettab skrev:
Hmm, undrar om det kan ha varit fabrikationsfel eller nått sånt.

Jag har ju inte testat Optima YT en massa och kan därför inte uttala mig om vilken kvalitet de har, men det finns ju en hel del "stereonissar" som använder dem utan att få såna problem. smile

fast optima gul e ju inte så poppis bland db folk.. lämnar för lite "peak" ström.   


men men uppfattningen kanske e olika... ja e iaf SKIT nöjd me mina runningbull..big_smile  (sitter 9st i nya bilen)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
31 juli 2008
#17
"Bara" 9 st? Det var ju lite. wink

Nä, Running Bull fungerar bra enligt vad jag har sett. NMI här på forumet använder såna batterier och är nöjd.

Jaha, för lite peakström, då förstår jag. Sånt kan man ju aldrig få för mycket av i dB-sammanhang. smile

216 Inlägg
31 juli 2008
#18
jag skulle villa köpa ett blåt om någon hat ett över
Senast redigerat av peterholm (31 juli 2008)


21 761 Inlägg
31 juli 2008
#19
Glöm bara inte att ange vilket av de blå du vill ha, startbatteriet eller djupcyklingsbatteriet. smile Dessutom finns ju två modeller av djupcyklingsvarianten.


Sök