Datortråden

Zazaza
31 juli 2008 · 23 Inlägg

Hallå,

Tänkte göra en tråd för alla som har problem med sin dator så kan man skriva här för att få hjälp. För det finns väll folk som kan annat än bilar på detta forum tongue.

Okej jag börjar.
Har precis köpt en dator som man sätter ihop själv. Satt allt där det ska vara dragit all ström riktigt (tror jag) men när jag startar datorn så vill inte skärmen starta den står i viloläge..

Funderar om det är något med grafik kortet..

Någon som haft detta problem och löst det?

Med vänlig hälsning

Zazaza

beta
31 juli 2008 · 804 Inlägg

Glömt ev. strömkabel till grafikkortet kanske?

MeloveGolf Vw trimmare
31 juli 2008 · 2 995 Inlägg

Zazaza skrev:
Okej jag börjar.
Har precis köpt en dator som man sätter ihop själv. Satt allt där det ska vara dragit all ström riktigt (tror jag) men när jag startar datorn så vill inte skärmen starta den står i viloläge..

Funderar om det är något med grafik kortet..

snarare bioset som inte vill köra nödvändiga drivrutinerna vad har du för kort? pci-e,pci eller agp?
ryck ur kortet ett par gånger och prova igen det brukar lösa det..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
fagervall
31 juli 2008 · 99 Inlägg

Vad är det för grafikkort ,moderkort och nätagg ?

BMW 540IA (1993)
Zazaza
31 juli 2008 · 23 Inlägg

Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3L, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16
Grafikkort: EVGA GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I
Nätagg: Corsair Powersupply 550W Bulk, black, ATX/EPS, 120mm fläkt, 4xSATA, SL

Där borde ni ha allt tongue

Urkas Kräsen grafiker
31 juli 2008 · 1 775 Inlägg

Har du kopplat in den lilla pc-speakern? Säger den nåt? Om inte så kan det vara sisodär ungefär vad som helst. Testa att ta ut allt utom dom mest nödvändiga komponenterna. Funkar inte det så ta ut och sätt in varje sak o testa att starta.
Annars om du känner nån med en socket 775 cpu så kan du testa den. Samma sak med minnet, grafikkortet etc etc.
Fast iofs, du nämner inte att du har nån cpu, är du bara jättekorkad och inte har nån eller missade du bara att skriva? tongue

Whine whine!
Zazaza
31 juli 2008 · 23 Inlägg

Jag har en komplett dator självklart tongue men fagervall frågade bara efter moderkort, grafikkort och nätagg.
Cpu: Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket LGA775, 6MB, 1333MHz, BOXED m/fläkt
Ram: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P

Där är cpu och ram om det hjälper big_smile

Ramrod
31 juli 2008 · 674 Inlägg

Så här ska ni göra gott folk om ni får problem ned datorn:

1: Om datorn Hänger sig, ge den först ett pedagogiskt "Hallå här är jag"

2: om 1 inte funkar kan du pröva att smeka den på musen. Det borde ge CPU:n en kick. Det kan visa sig några "groggy" symptom, men det är ingen fara det går över.

3: Om 2 inte fungerar beror det troligtvis på att datorn är överstimulerad & ej längre motaglig för vidare känslighet. Pröva istället att ge den en lavett mitt i skärmen, lagom mycket att den viker sig några grader.

4: Om datorn fortfarande visar motstånd så är det nu befogat att visa mera bestämdhet: Kasta tangent bordet i golvet & ge en välriktad spark mitt i hårdisken!

5: Om datorn vid det här laget inte har svarat på dina kommandon, så är det inget fel på kommando-tolken. Nu är det dax att ta fram hårdhanskarna: Vråla skräckinjagande som en galen tjur & vält över databords helvetet på sidan! Sen släpar du fram den förbannade dumburken! Använd med fördel en spade som tillhygge! Slit bort alla misstänkta kablar i olika färger. När du har gett den ett par omgångar med spaden, då kastar du ut resten av skiten genom fönstret!!

6: Om du har kommit till denna punkt borde alla din problem vara lösta, du har just vräkt dem genom fönstret om du nogrant har följt dessa råd. Du kan nu lungt & skönt slappna av i ett uppfriskande bad. Men innan du gör det, kolla INTE om kabeln satt i väggen


Utvecklaren av denna rutin kan ej hållas ansvarig för eventuella data förluster.. smile

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
RobinNilsson
31 juli 2008 · 369 Inlägg

JAG BEHÖVER HJÄLP! ngn i khamn soom är grymm på att formatera om datorer lr va fan de htr x) är jävligt oteknisk big_smile

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
epic110 Golfare
31 juli 2008 · 349 Inlägg

_Robbzon_ skrev:
JAG BEHÖVER HJÄLP! ngn i khamn soom är grymm på att formatera om datorer lr va fan de htr x) är jävligt oteknisk big_smile

Högerklick, formatera? roll

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
TurbOla Reservdansk
31 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Köpte ett bättre begagnat grafikkort till min dator på Tradera för 260kr.
Ett GeForce 6800, snäppet bättre än det GeForce FX5200 som satt i innan. tongue

Men när jag startade datorn stannade skärmen fortfarande i viloläge. Fick åka iväg och handla ett bättre nätaggregat (420W istället för mitt 350W) och sen fungerade det klockrent.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sushikocken Sleeper
31 juli 2008 · 3 084 Inlägg

Startgas!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
RobinNilsson
31 juli 2008 · 369 Inlägg

epic110 skrev:

_Robbzon_ skrev:
JAG BEHÖVER HJÄLP! ngn i khamn soom är grymm på att formatera om datorer lr va fan de htr x) är jävligt oteknisk big_smile

Högerklick, formatera? roll

Haha ojdå tongue men liksom alla säger att man ska install massa driv bla bla bla någonting, drivknutar kanske? wink

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
TurbOla Reservdansk
31 juli 2008 · 6 271 Inlägg

_Robbzon_ skrev:

epic110 skrev:

_Robbzon_ skrev:
JAG BEHÖVER HJÄLP! ngn i khamn soom är grymm på att formatera om datorer lr va fan de htr x) är jävligt oteknisk big_smile

Högerklick, formatera? roll

Haha ojdå tongue men liksom alla säger att man ska install massa driv bla bla bla någonting, drivknutar kanske? wink

Glöm inte att du ska ha 45g fett innanför damasken. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
RobinNilsson
31 juli 2008 · 369 Inlägg

TurbOla skrev:

_Robbzon_ skrev:

epic110 skrev:

Högerklick, formatera? roll

Haha ojdå tongue men liksom alla säger att man ska install massa driv bla bla bla någonting, drivknutar kanske? wink

Glöm inte att du ska ha 45g fett innanför damasken. wink

Haha låter kanon! big_smile  Sätta ny intercooler på den me tänkte jag big_smile cool

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
940_Hardstyle
1 augusti 2008 · 38 Inlägg

eller gör så här som jag gjorde frös den tongue
http://i34.tinypic.com/2r2m82f.jpg

Audi a4 TDI quattro "S-LINE Proline Prosport" (2007)
Rquired Allmänt envis
1 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

Någon annan här som hamnat i "Dell hell" med deras XPS maskiner?
Min nuvarande djävul är en 630i, deras största misstag på länge ^^

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Koxen Stolt RHD Fjant
1 augusti 2008 · 130 Inlägg

Kolla:
Lamellfettet i kopplingen
kolvuppstötarfjädern
om det är glapp i oljan
och glöm för fan inte att komp-testa halvljuset.

Nä men seriöst så ska ju det grafikkortet ha 1st eller 2st extra strömkablar om jag inte mins fel. inte ofta så små nätagg har det.

Ertiyed
1 augusti 2008 · 349 Inlägg

Koxenx skrev:
Nä men seriöst så ska ju det grafikkortet ha 1st eller 2st extra strömkablar om jag inte mins fel. inte ofta så små nätagg har det.

Då jag antar att det är detta han har http://www.datorbutiken.com/se/default. … APSUVX-550 så ska det inte vara några problem med nätagget. Corsairs agg håller väldigt hög kvalitet. (och har anslutning för PCI-exp)

Som sagt kolla så att den strömkabeln är inkopplad.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
1 augusti 2008 · 963 Inlägg

Ja, man kan inte jämföra effekten(watt) mellan billiga nätagg. och kvalitetsagg. såsom Corsair, Antec och liknande. Verkningsgraden är väldigt olika.
Att skärmen inte tänds kan bero på många saker, CPU, GFX, MB, RAM...

Som redan nämnt så ta bort allt som inte behövs för att få bild, såsom HDD, Floppy, ljudkort, DVD, front USB, front ljud osv...
Gör en clear CMOS(nollställ BIOS), den kan ha fått något fnatt av prylar du kopplat in...
Kolla så alla strömkablar är inkopplade. Till MB ska det vara en 24pin, en 4eller 6pin och eventuellt en 4pin extra ström.  Alltså minst 2 kabelstammar till MB.
Moderna grafikkort ska ha extra strömmatning, är denna inte inkopplad blir det oftast ingen bild.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang