Hur hitta ÖD på en 2l 16v motor på mondeo?

dodgevan
1 augusti 2008 · 22 Inlägg

Tjenare. Har precis bytt topplockspackningen på min mondeo och nu ska jag sätta tillbaka kamremmen.
Problemet är att jag inte ställde in motorn i ÖD innan jag plockade bort kammarna.
Så nu kan jag ju inte se om det är cylinder 1 eller 4 som är i kompressionstakten?
Hur gör man?

Matz-The-Man
1 augusti 2008 · 204 Inlägg

sätt ner en skruvmejsel eller en pinne eller något sånt tändstift hålet, och kolla när pinnen vänder och går neråt. men håll koll på mejsen så att den inte repar cylinderväggen

Senast redigerat av Matz-The-Man (1 augusti 2008)

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
dodgevan
1 augusti 2008 · 22 Inlägg

Men då får jag ju bara reda på om cylinder 1 är i det översta läget. Jag behöver ju veta om den är i övre läget i sin kompressionstakt.

blacken
1 augusti 2008 ·

Det bör finnas märkningar på både blocket och toppen. Om inte så ställ ettans burk i topp, kolla sedan att kamloberna på ettans burk på toppen pekar ifrån ventiltryckarna ( diametralt) så bör det stämma ganska så bra..

dodgevan
1 augusti 2008 · 22 Inlägg

Men jag har ju plockat bort kammarna och sedan bara skruvat tillbaka dom. så dom sitter ju inte som dom gjorde innan. så dom kan man ju inte gå efter?

Matz-The-Man
1 augusti 2008 · 204 Inlägg

dodgevan skrev:
Men då får jag ju bara reda på om cylinder 1 är i det översta läget. Jag behöver ju veta om den är i övre läget i sin kompressionstakt.

men sen kan du ställa kammarna efter det så blir det öd

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
dodgevan
1 augusti 2008 · 22 Inlägg

Jaha. Så det är kammarna som bestämmer när motorn ska tända för varje cylinder? Det spelar altså ingen roll vilket varv på veven man ställer den bara man ställer kammarna rätt?

Eller kommer inte motorn att tända fel cylinder om veven är 360 grader fel och kammarna sitter "rätt"?

Senast redigerat av dodgevan (1 augusti 2008)

blacken
1 augusti 2008 ·

dodgevan skrev:
Jaha. Så det är kammarna som bestämmer när motorn ska tända för varje cylinder? Det spelar altså ingen roll vilket varv på veven man ställer den bara man ställer kammarna rätt?

Eller kommer inte motorn att tända fel cylinder om veven är 360 grader fel och kammarna sitter "rätt"?

Veven kan inte "komma" 360 grader "fel",  högst 180 grader ( efter att veven snurrar ett varv (360 grader) så är ettan tillbaka där den började sin "resa".  Antingen så är ettan i topp eller inte.  Även om man tar ur kammarna så kan man sätta tillbaks dom så att nockarna pekar bort ifrån tryckarna. Och där omkring så har du läge "noll" på inställningen så att säga..

Matz-The-Man
1 augusti 2008 · 204 Inlägg

dodgevan skrev:
Jaha. Så det är kammarna som bestämmer när motorn ska tända för varje cylinder? Det spelar altså ingen roll vilket varv på veven man ställer den bara man ställer kammarna rätt?

Eller kommer inte motorn att tända fel cylinder om veven är 360 grader fel och kammarna sitter "rätt"?

tänkte lite fel har inte hållit på med så många bensin motorer mäst dieselar

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang