Stereon Funkar men lyser inte?

Sebus
1 augusti 2008 · 164 Inlägg

Tjena Har nyligen försökt sätta i en blaupunkt lausanne cd30 stereo i min saab 99, Ljud kommer ut och allting funkar utom displayen den lyser inte, (man ser siffrorna och bokstäverna VÄLDIGT svagt) Skärmen är inte upplyst. Alla knappar och så lyser men inte displayen. Detta kan dock bero på att 3 sladdar ej sitter i, men jag vet inte.

De sladdar som inte sitter till nått är 1, En blå Aut Antenna. 2, En Orange Car Light. 3, En gul +12 memory


Nr 3 Skulle jag gissa på att den ska till samma som + kabeln? Men inte ens då funkar displayen, Jag Har en sladd Som sitter löst som jag inte har NÅgon aning om vart den är ifrån, Den är grön gul, (den kommer någonstans ifrån bilen) Den går inte att följa.


Någon som vet vart dom 3 sladdarna ska dras någonstans och om dom har nån betydelse för om displayen ska lysa? Jag skulle gissa på att det har nått med car light sladden att göra men jag har ingenstans att koppla den...

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
1 augusti 2008 · 744 Inlägg

är du säker på att du inte har satt på nån dimmer på sjävla stereon ? :S

Sebus
1 augusti 2008 · 164 Inlägg

Jag är inte säker på det nej, (jag har ingen instruktionsbok till den heller)  så jag har ingen aning om vilken/vilka knappar det skulle vara isf. sad

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
El_Gringo Nästan nybörjare
1 augusti 2008 · 145 Inlägg

Det är knappast nån kabel, jag antar att det är en begagnad stereo du köpt? Antagligen har lampan som lyser upp displayen gått, så ljuset från knapparna "lyser igenom" o gör att du ser displayen lite svagt. Det går ju o lämna in den, men det kostar nog mer än stereon, så om det stör dig väldigt mycket o du känner dig modig så får du väl skruva isär den o se om du kan byta lampan själv! smile

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732
Sebus
1 augusti 2008 · 164 Inlägg

Den är begagnad ja men i förra bilen den satt i så fungerade den. Det är det som jat tycker är så konstigt.

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
Anax
1 augusti 2008 · 41 Inlägg

Leta i stereons menyer.

Sebus
1 augusti 2008 · 164 Inlägg

OKej, Ska försöka det

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
Anax
1 augusti 2008 · 41 Inlägg

Satt o bläddrade i min stereos menyer i morse och kom till ett option som hette typ Display dim/dimmer... när jag satte den på ON så blev det väldigt svagt ljus på displayen som du beskriver.... leta efter "dimmer-option"

mertin306 Fartdåre
2 augusti 2008 · 131 Inlägg

Sebus skrev:
Jag Har en sladd Som sitter löst som jag inte har NÅgon aning om vart den är ifrån, Den är grön gul, (den kommer någonstans ifrån bilen) Den går inte att följa.

grön-gul? jord?

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
Lonefox Bad music kills good sound
2 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

mertin306 skrev:

Sebus skrev:
Jag Har en sladd Som sitter löst som jag inte har NÅgon aning om vart den är ifrån, Den är grön gul, (den kommer någonstans ifrån bilen) Den går inte att följa.

grön-gul? jord?

Du det är inget hus.....

Till trådskaparen:
Mät upp den grön/gula kabeln och se om du har 12V konstant på den. Isf skall den in på den gula från enheten.
Den som är orange kan ha en av två funktioner. Att ge ström till display och knappar eller dimma ner när ljuset på bilen tänds.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
mertin306 Fartdåre
4 augusti 2008 · 131 Inlägg

Lonefox skrev:

mertin306 skrev:

Sebus skrev:
Jag Har en sladd Som sitter löst som jag inte har NÅgon aning om vart den är ifrån, Den är grön gul, (den kommer någonstans ifrån bilen) Den går inte att följa.

grön-gul? jord?

Du det är inget hus.....

Vet inte vad det är för bil men har sett många äldre bilar (speciellt volvo) där jordkabeln är grön-gul

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
Sebus
5 augusti 2008 · 164 Inlägg

När jag tog bort "fronten" på spelaren idag så blinkade skärmen till så som den ska lysa. Så försökte jag få den "blinka"/lysa till igen men det funkade inte, Min slutsats är iaf att kablarna är rätt kopplade dimmern (finns det ingen) Och nånstans är det glapp, Nån som har nån aning om vart det glappar?

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
Lonefox Bad music kills good sound
5 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Sebus skrev:
När jag tog bort "fronten" på spelaren idag så blinkade skärmen till så som den ska lysa. Så försökte jag få den "blinka"/lysa till igen men det funkade inte, Min slutsats är iaf att kablarna är rätt kopplade dimmern (finns det ingen) Och nånstans är det glapp, Nån som har nån aning om vart det glappar?

I kontakterna mellan fronten och enheten.
På din beskrivning låter det som en löstagbar front....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Sebus
6 augusti 2008 · 164 Inlägg

Lonefox skrev:

Sebus skrev:
När jag tog bort "fronten" på spelaren idag så blinkade skärmen till så som den ska lysa. Så försökte jag få den "blinka"/lysa till igen men det funkade inte, Min slutsats är iaf att kablarna är rätt kopplade dimmern (finns det ingen) Och nånstans är det glapp, Nån som har nån aning om vart det glappar?

I kontakterna mellan fronten och enheten.
På din beskrivning låter det som en löstagbar front....

Det är en löstagbar front ja. Men jag har kollat alla kontakter där emellan och dom funkar som dom ska:Ssad

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
Lonefox Bad music kills good sound
6 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Sebus skrev:

Lonefox skrev:

Sebus skrev:
När jag tog bort "fronten" på spelaren idag så blinkade skärmen till så som den ska lysa. Så försökte jag få den "blinka"/lysa till igen men det funkade inte, Min slutsats är iaf att kablarna är rätt kopplade dimmern (finns det ingen) Och nånstans är det glapp, Nån som har nån aning om vart det glappar?

I kontakterna mellan fronten och enheten.
På din beskrivning låter det som en löstagbar front....

Det är en löstagbar front ja. Men jag har kollat alla kontakter där emellan och dom funkar som dom ska:Ssad

Annars är det ett klassiskt fel.......hmm...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
CC72
6 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Eftersom den funkade när du var vid fronten och fipplade men du säger att du kollat så att alla kontakter är som dom ska då undrar jag, HUR har du kollat dom?


Felet är ju redan hittat, rengör kontakterna mellan front & enheten. prova, vika igen den, vika ut och fortsätt så tills du får den att blinka/lysa igen.

Sebus
8 augusti 2008 · 164 Inlägg

Har hittat felet. Fronten hade tydligen blivit "böjd" Allt som behövdes var att böja tillbaka den.

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang