hejsan, lagade lite rost på en större yta idag, och tänkte att "de ska nog gå bra" men sedan (när man tänker som ett ekollon) kommer man ju på att det kommer ju bli en kant efter maskeringen... så nu undrar jag kan man polera kanten jämn på något vis så att den smälter ihop med den gamla, eller hur ska jag göra?
färgnyansen är inte så illa som det ser ut på bilden obs. dålig kvalitet på bilden tyvärr.
Våtslippapper modell fiiiint, polera efter med vax.
Dock måste du nog vänta ett redigt tag innan färgen satt sig ordentligt. Har ingen koll på exakta tiden men en bil jag lackerade om förut skulle jag inte vaxa på minst 1 månad sa färgnissen.
Tyvärr har jag dålig nyhet. Med denna stora kant är det en omöjlighet att få det bra. P.g.a att när du våtslipat ett tag och sedan polerar så kommer du både ha en vågig kant där skarven ligger nu, och synas en stor lackskarv då basen ligger precis under klarlacken. För att få en klarlack osynlig måste ytan under vara riktigt nermattad och endast ligga klarlack vid sakrven, ingen bas alltså.
Enklast och absolut snabbast är att slipa och lackera om. Det är vad jag och många andra hade gjort.
speedman, kan man inte slipa ner skarven och även en bit runt om och ssedan spraya på ett tunnt lager färg och sedan klarlack på det?? hur kan man annars maskera för att slippa dessa kanter?
speedman, kan man inte slipa ner skarven och även en bit runt om och ssedan spraya på ett tunnt lager färg och sedan klarlack på det?? hur kan man annars maskera för att slippa dessa kanter?
Svårt att avgöra utan sett hela "skadan". Men jo, det kan gå. Ang. maskeringen så maskera en betydligt större ytan än nu ska arbeta inom. Då är det bara att våtslipa lite lätt och sedan polera. Sen är det klart.
Nästa gång får du "vika över" maskeringstejpen inkl maskeringspappret över det som ska maskeras.. klistret hamnar alltså utåt.. på så vis får du ingen vass kant..
Nästa gång får du "vika över" maskeringstejpen inkl maskeringspappret över det som ska maskeras.. klistret hamnar alltså utåt.. på så vis får du ingen vass kant..
Svårt att förklar men hoppas du fattar..
Det är en suverän metod. Tog några bildserier när jag fixade rost och bättrade.. Blev en guide.. Den kanske kan hjälpa:
Tyvärr har jag dålig nyhet. Med denna stora kant är det en omöjlighet att få det bra. P.g.a att när du våtslipat ett tag och sedan polerar så kommer du både ha en vågig kant där skarven ligger nu, och synas en stor lackskarv då basen ligger precis under klarlacken. För att få en klarlack osynlig måste ytan under vara riktigt nermattad och endast ligga klarlack vid sakrven, ingen bas alltså.
Enklast och absolut snabbast är att slipa och lackera om. Det är vad jag och många andra hade gjort.
Nästa gång får du "vika över" maskeringstejpen inkl maskeringspappret över det som ska maskeras.. klistret hamnar alltså utåt.. på så vis får du ingen vass kant..
Svårt att förklar men hoppas du fattar..
Det är en suverän metod. Tog några bildserier när jag fixade rost och bättrade.. Blev en guide.. Den kanske kan hjälpa:
hehe, tackar så mycket för allt, jag håller på och försöker att fixa det nu genom att slipa ner skarven, får se om det blir bra, annars blir det omlackering av hela framskärmen...