3775
Sök

+ & - på högtalare?

Jägermeister
910 Inlägg
3 februari 2006
Trådstartare
Hej!

Jag har fått tag på ett par gamla pioneer basar och på dom står det inte utmärkt vilken kontakt bak är + eller - och kontakterna är exakt lika stora.

Har provat med ett 9 volts batteri men vilket håll ska basen röra sig åt för att jag ska veta vilken som är + eller -?
Ska den dra basen in eller trycka ut den när + och - är rätt?

Har vetat detta själv för många år sen men glömt bort hur det funkar...
Alla nyare basar jag haft för nått år sen har haft + & - utmärkt eller haft olika storlekar på kontakterna så jag vetat vart + & - suttit så har inte behövt tänka på den saken...smile

Mvh: Gemini78

En gång är ingen gång...

494 Inlägg
3 februari 2006
gemini78 skrev:
Hej!

Jag har fått tag på ett par gamla pioneer basar och på dom står det inte utmärkt vilken kontakt bak är + eller - och kontakterna är exakt lika stora.

Har provat med ett 9 volts batteri men vilket håll ska basen röra sig åt för att jag ska veta vilken som är + eller -?

Alla nyare basar jag haft för nått år sen har haft + & - utmärkt eller haft olika storlekar på kontakterna så jag vetat vart + & - suttit så har inte behövt tänka på den saken...smile

jag tror att plus är satt den drar basen inåt

jag är hård som sten

Jägermeister
910 Inlägg
3 februari 2006
Trådstartare
linkan lindgren skrev:
gemini78 skrev:
Hej!

jag tror att plus är satt den drar basen inåt

Joo det var det jag oxå kom ihåg men är inte helt säker jag heller...

En gång är ingen gång...

781 Inlägg
3 februari 2006
kan inte svara på de ärligt talat. du får prova och se när den spelar bäst:D

231 Inlägg
3 februari 2006
"Rättkopplat" på batteriet så rör sej konan utåt......

10 287 Inlägg
3 februari 2006
UTÅT !!!!

:-)

(med + mot +)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

186 Inlägg
3 februari 2006
Utåt, men sen så kan man polvända basarna; de kan spela bäst inåt i din bil wink

Jägermeister
910 Inlägg
3 februari 2006
Trådstartare
Tack för alla svar, basarna är inkopplade nu och låter nått för djävulskt bra för att vara så gamla!
2 st gamla pioneer impp 12" kopplade till ett pioneer gm-x922 steg.
Man ser absolut inget i backspegeln, bakrutetorkaren hoppar på bakrutan, det kliar i hårbotten så man får hålla på och klia tebax hela tiden.smile
Låter bättre än mina förra som var 2st jbl gti power 12" och med över dubbelt så många watt.

En gång är ingen gång...

186 Inlägg
3 februari 2006
är det sånt som kallas kvalitet? smile

Maskinmontör
139 Inlägg
3 februari 2006
pioneer impp e grejjer de

Rwd 4 Fun :D

21 761 Inlägg
3 februari 2006
Ett tydligt bevis på att det inte är effekttåligheten som avgör ljudkvaliten. Det har sagts förut också.

2lateuloose
543 Inlägg
4 februari 2006
gemini78 skrev:
Låter bättre än mina förra som var 2st jbl gti power 12" och med över dubbelt så många watt.

En GTI bas gillar effekt! den har väl knappast börjat röra på sej om du tycker den låter kasst

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Jägermeister
910 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
CoSmoZ skrev:
gemini78 skrev:

En GTI bas gillar effekt! den har väl knappast börjat röra på sej om du tycker den låter kasst

Nee, kasst lät dom ju inte men med tanke på att dom kostade ca 2000kr styck och var på ca 1000watt styck så låter dessa gamla 450Watts pioneer minst lika bra och betalade bara 500kr för dom.smile
Steget jag hade på JBL basarna orkade lugnt köra ut all effekt ur basarna, var ett JBl gto steg på 2x180W.
Riktiga watt då, inte kalle anka watt som på dom flesta stegen, kostade kring 5000kr det steget.
Nu för tiden får man ju steg som påstås ge flera kilowatt för ett par tusenlappar...knappast troligt...

En gång är ingen gång...

Sök