4251
Sök

MDS paket. Någon som vet typ hur de kommer låta?

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#1
Alla som tycker MDS är skit behöver inte yttra sig!

Jag har köpt ett paket med ett MDS Dynamic DA602R 2-kanals slutsteg och en MDS Dynamic Power PDS300R 12 bas. Har haft de monterat i en pytte liten låda i ett ljudbygge förut. Fick då inte ut mycket bas alls. Ska ha en låda till detta på 40-45liter.. Hade inte mer än 20liter. Spelade den knappt då för att den inte skulle ta stryk.

Nu till min fråga... Dom på MDS säger att den basar sjukt mycket med en riktigt låda. Hur mycket kan de skilja i bas på en på tok för liten låda och en låda som den ska ha? Skiljer de bara lite elelr mycket eller typ jätte massa?

Snälla lite ljudhjälp nu tack=)

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

21 761 Inlägg
4 augusti 2008
#2
Var det en sluten låda som du hade förut?

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Var det en sluten låda som du hade förut?

Nä jag har sågat ett litet hål i den. Men den basade inte alls mycket då.. Läserman så ska de ju låta så extremt mycket säger dom..

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

21 761 Inlägg
4 augusti 2008
#4
Man kan inte bara "såga ett hål" i en låda, det är mer avancerat än så faktiskt. smile
Risken är att avstämningen hamnar helt åt skogen och då kan basen bottna väldigt lätt, mao kan den även spelas sönder väldigt lätt.

Vad ska du ha för basreflexrör till din 40 liters låda?
Jag rekommenderar ett 4" rör som är ca 28-30cm långt och har koniska trattar i båda ändar.
Senast redigerat av Drönirettab (4 augusti 2008)

284 Inlägg
4 augusti 2008
#5
det är lådan som får basen att låta bra . en rätt avstämd låda är a & o när du ska bygga ljud .  spelar ingen någon roll vad du har för bas  så kommer den fortfarande att låta skit om den inte sitter i en bra låda


Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Man kan inte bara "såga ett hål" i en låda, det är mer avancerat än så faktiskt. smile
Risken är att avstämningen hamnar helt åt skogen och då kan basen bottna väldigt lätt, mao kan den även spelas sönder väldigt lätt.

Vad ska du ha för basreflexrör till din 40 liters låda?
Jag rekommenderar ett 4" rör som är ca 28-30cm långt och har koniska trattar i båda ändar.

Har för mig att dom på MDS ville ha ett 6" rör. Vet dock inte hur långt. Men gort och gott.. Bassen ommmer bli helt annan i en riktigt låda?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#7
ziderbeat skrev:
det är lådan som får basen att låta bra . en rätt avstämd låda är a & o när du ska bygga ljud .  spelar ingen någon roll vad du har för bas  så kommer den fortfarande att låta skit om den inte sitter i en bra låda

Så basen kommer låta som natt och dag när de blir en riktigt låda?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

I got Dubs!
2 423 Inlägg
5 augusti 2008
#8
sebbanboy14 skrev:
ziderbeat skrev:
det är lådan som får basen att låta bra . en rätt avstämd låda är a & o när du ska bygga ljud .  spelar ingen någon roll vad du har för bas  så kommer den fortfarande att låta skit om den inte sitter i en bra låda

Så basen kommer låta som natt och dag när de blir en riktigt låda?

Ja.


Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#9
Adde666 skrev:
sebbanboy14 skrev:
ziderbeat skrev:
det är lådan som får basen att låta bra . en rätt avstämd låda är a & o när du ska bygga ljud .  spelar ingen någon roll vad du har för bas  så kommer den fortfarande att låta skit om den inte sitter i en bra låda

Så basen kommer låta som natt och dag när de blir en riktigt låda?

Ja.

Bara hålla tummarna att ni har rätt då=)

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

21 761 Inlägg
5 augusti 2008
#10
sebbanboy14 skrev:
Har för mig att dom på MDS ville ha ett 6" rör. Vet dock inte hur långt.

Ja, 6" rör är mer lämplig om man ska spela riktigt högt eftersom basen kan flytta en del luft. Men jag misstänker att röret blir ganska långt, du borde ta reda på hur långt det ska vara i så fall. Om MDS har gett lådförslag så ska de kunna ge all information du behöver för att bygga en låda. smile

OLAGBG
596 Inlägg
5 augusti 2008
#11
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon.
Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.

OLAGBG
VOLVO

284 Inlägg
5 augusti 2008
#12
olagbg skrev:
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon.
Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.

3" blir nog i det minsta laget det   det är ingen hårtork han ska bygga  kommer nog att låta illa ur dem . sen ska rören absolut inte ligga så nära bakväggen då luften får annu svårare att ta sig ut . du ska ha minst samma diameters fritt utrymme bakom porten som porten är stor .  om din polare hadde byggt en bättre låda så tror jag att han hadde spelat bättre än  144,1
Senast redigerat av ziderbeat (5 augusti 2008)


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 augusti 2008
#13
En sak är säkert dock man spelar inte 144db med det slutsteget...
Det är åt pipan för litet för att dra dam basarna.
Dom kommer låta men absolut inte spela högt...
Sen en bra byggd låda som är rätt avstämd är ju a och o i sammanhanget

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#14
olagbg skrev:
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon.
Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.

De kan inte möjligen va han jag pratade med? Han jobbar lite på MDS? Sedan hade han två av dessa basar som drivs med två mono steg?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#15
ziderbeat skrev:
olagbg skrev:
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon.
Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.

3" blir nog i det minsta laget det   det är ingen hårtork han ska bygga  kommer nog att låta illa ur dem . sen ska rören absolut inte ligga så nära bakväggen då luften får annu svårare att ta sig ut . du ska ha minst samma diameters fritt utrymme bakom porten som porten är stor .  om din polare hadde byggt en bättre låda så tror jag att han hadde spelat bättre än  144,1

Ritningne på lådan jag har från MDS så ska faktiskt basröret gå nästa nända bak i basväggen. 4 cm ifrån närmare bestämt smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

284 Inlägg
5 augusti 2008
#16
sebbanboy14 skrev:
ziderbeat skrev:
olagbg skrev:
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon.
Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.

3" blir nog i det minsta laget det   det är ingen hårtork han ska bygga  kommer nog att låta illa ur dem . sen ska rören absolut inte ligga så nära bakväggen då luften får annu svårare att ta sig ut . du ska ha minst samma diameters fritt utrymme bakom porten som porten är stor .  om din polare hadde byggt en bättre låda så tror jag att han hadde spelat bättre än  144,1

Ritningne på lådan jag har från MDS så ska faktiskt basröret gå nästa nända bak i basväggen. 4 cm ifrån närmare bestämt smile

ja det kanske kan se ut så med så får det absolut inta va.  är det probox dem använt när dom har beräkna ritningen så kan detta program inte illustrera en böjd basport  därav kommer porten så nära bakväggen på själva ritningen. man får gå lite efter huvudet ochså inte bara stirra blint på en ritning.  varför ha en port när man sätter den så nära väggen då stryps det beräknade luftflödet och alt blir bara fel


OLAGBG
596 Inlägg
5 augusti 2008
#17
sebbanboy14 skrev:
olagbg skrev:
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon.
Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.

De kan inte möjligen va han jag pratade med? Han jobbar lite på MDS? Sedan hade han två av dessa basar som drivs med två mono steg?

Jo det stämmer nog bra det,.,,, du är ju från göteborg så:D

Emil va det du pratade om.. han kör en v70

OLAGBG
VOLVO


Sök