6258
Sök

Open air eller inte?

S-klass =)
295 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
God morgon.
Nu sitter man i funderingar på att uppgradera ljudet lite i min gammel merca..
Beställde nå Framsystem förra veckan,

Högtalare fram. 4x av dom.. råka besälla 2 för mycke.. tänkte ja kopplar in dom 2 extra iaf..
MDS Classic CF420 4" koaxial
110WMAX /55 WRMS 2-vägs 4" (10cm) högtalare med injection-kon.

Sedan beställde jag ett steg jag tänkte borde duga till basen.

Steget:
MDS SPL 1400 DIGITAL MONOBLOCK
TEKNISKA DATA:
1.400 WATT (1.682W uppmätt max) • 700 WRMS  (1Ohm) • 350 WRMS (2Ohm) • 175 WRMS (4Ohm) • lågpassfilter (50-150Hz) • Subsonicfilter (15-40Hz) • 0-18dB basbooster och basfjärrkontroll • Avsäkrat till 90A, 144A max strömförbrukning • Svart pianolack med nya FZR-logo och kromade detaljer •
Storlek: 317x286x64mm

Sen så har jag ett par basar liggandes hemma från förr..  budget modell.. om inte billigare...
Då till min fundering.. Står på mds hemsida att dom även funkar open air. Då har ja funderat om man
ska ta den enkla vägen å sätta dom i hatthylla å låta dom spela open air.. Om jag gör så, får man de att spela hyffsat bra djupbas? eller är det bättre med att bygga en låda till dom? Har 4x av dom som jag tänkte kasta i bilen.. eventuellt 2 om de blir open air av dom..

basar:
DBR10 BAS 10
Tillverkare:  MDS
Uppmätt maxeffekt: 250
Effekt RMS: 125
Frekvensomfång: 40-4000
SPL dB 1W/1m: 91
Magnet Oz: 25
Fs Hz: 36
Qts: 0,68
Vas liter: 75
Garanti: 1 år

Mvh Nybörjare inom ljud smile

21 761 Inlägg
5 augusti 2008
MB350se skrev:
God morgon.

Jaså, är vi roliga nu? wink

De där basarna ska fungera i slutna lådor när man kikar på parametrarna, det är dessutom i princip alltid bättre med någon form av låda än open air. smile

S-klass =)
295 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
MB350se skrev:
God morgon.

Jaså, är vi roliga nu? wink

De där basarna ska fungera i slutna lådor när man kikar på parametrarna, det är dessutom i princip alltid bättre med någon form av låda än open air. smile

Roliga å roliga.. Fått för vana att säga god morgon åt alla när ja hälsar.. oavsett tid på dygn smile

Okej förstog nästan att låda e alltid bättre.. Men vad vet man när man håller på med det för första gången. Någonstans ska man ju fråga och lära smile
Mds säger på hemsidan "Lådförslag: 47 liter basreflex. 1st 3" rör, 6cm långt", Min nästa fundering är då... Är det till 1x bas.. 2x bassar? All info är tacksam.. Så man lär sig någonstans ifrån..
Om någon kunde komma med ritiningar för eventuell låda... med 4x av dom bassarna vore ännu bättre
så man har någonstans att börja bygga från å provlyssna å bygga om smile

För övrigt helt nöjd med framsystemet, spelar rent å fint även utan steg till dom...

21 761 Inlägg
5 augusti 2008
MDS menar 47 liter för en bas, tyvärr behöver dessa basar relativt stor låda i förhållande till sin storlek. Jag skulle även kunna tänka mig 40 liter sluten per bas, men som du ser så blir det stor låda om du ska använda alla 4 basarna.

Hur vill du göra tror du?

S-klass =)
295 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
MDS menar 47 liter för en bas, tyvärr behöver dessa basar relativt stor låda i förhållande till sin storlek. Jag skulle även kunna tänka mig 40 liter sluten per bas, men som du ser så blir det stor låda om du ska använda alla 4 basarna.

Hur vill du göra tror du?

När du lägger fram det på det där sättet är det mest troligt att de bara blir 2 basar... 4x40 är lite för stort i min skuff när jag använder skuffen rätt ofta...  dock e ju skuffen stor alltid... Men lutar nog åt open air då eller 2 i låda...

Sen blir de helt fel.. om ja drar 2 open air.. å 2 i låda? iofs så första ja tänker på då, e ju att lådan kommer ivägen för dom 2 open air... bara en fundering..

Om ja bygger låda till 2 av bassarna... 2x10"... Med tanke på att de är budget steg och ett lite bättre steg,
De finns inte någon risk med "för mycke power för basarna"? i detta fall om ja bara kör med 2 basar?

21 761 Inlägg
5 augusti 2008
Steget ger 350WRMS i 2 Ohm, jag antar att basarna är på 4 Ohm per styck och då blir den effekten lagom tycker jag. Om du gör lådan så att vardera bas får 50 liter, då kan du testa sluten låda först och lyssna hur det låter. Då räknar jag med att du bara använder två basar, de andra basarna kan du skippa.

Blir du inte nöjd så ska det fungera att göra om lådan till basreflex, sätt 3" rör som är runt 10-12cm långt till att börja med och lyssna om det blir för djup bas. I så fall kan du korta av röret med några cm och lyssna igen. Konade trattar bör du ha så att det inte uppstår flåsljud.

Nu har ju jag inte testat de där basarna, det är bara uträkningar i ett program. Vill du prova mina förslag så gör gärna det. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 augusti 2008)

2 665 Inlägg
5 augusti 2008
Open air är alltid det sämsta alternativet.
Och även jag säger sluten låda när jag ser parametrarna.

Ett ovanligt alternativ till open air är de supersmå aperiodiskt dämpade lådor USD använde på 90talet.
Och även PV i sin honda, kommer ni ihåg den ni som varit med ett tag. 10" i kickpanel de ä manligt.
Du bygger en låda precis så stor att magneten får plats och gör ett lika stort hål bakom basen som den monterades i. Över hålet lägger du en sån där fläcking dämpmatta 2cm tjock. och håller den på plats med ett galler på varje sida.
Då spelar basen i hela bagaget men konrörelsen dämpas av den lilla nästan slutna lådan.
Ser nu på deras hemsida att din bas inte passar för denna montering.
http://www.usdaudio.com/products/ap.php

Eftersom du har så många basar:

Montera dem isobarik: dvs 2 och 2 mot varann, då halveras vas värdet o du kan bygga lådan häften så stor.
Bra ide när du i alla fall har så många. Men du måste koppla så de går åt samma håll.
DVS rätt kopplad på den inre o fel på den yttre så de följs åt.
Senast redigerat av Rickard-v (5 augusti 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 augusti 2008
2 i hatthyllan och 2 in i skuffen, alla i en  låda som du bygger under hatthyllan ?

S-klass =)
295 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Okej.. Tacksam för alla svar.. Kom just hem efter en hel dags mixrande me bas å lådor..
Vart ju halv ok om man säger de så.. Var ju inge "värsting basar" direkt.. Men var ju värt å testa dom.. dock testa ja bara med 2 av dom... Kan ju ha varit ja som gjort helt fel eller nå men vart iaf inte nöjd..

Så nästa fråga blir, Vad finns de för andra basar med "rymligt" pris som skulle funka fint med slutsteget ja skrivit i första inlägget?

Sök