5339
Sök

Elomvandlare Tung lastbil.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Tjohejsan då.

Eh, vart ska jag börja.
Jo, i min Scania har jag 2 stucken subbar på 10" vardera och slutsteg till det. Men som vanligt så är det att mycket vill ha mer. Lillebror monterade en elomvandlare (24v till 12v) Vet inte på hur många Ampere eller så.. men jag vill alltså nu skaffa en annan omvandlare för att få ut mer Ampere till steget så den orkar driva starkare. (Det ska i med kraftigare steg och basar)

Min fråga är då till folket, VART skaffar jag en bra stor jäkla 24v till 12v Omvandlare?? (som inte kostar en fantasi summa)

Det finns 24v slutsteg, men dock så dyra och inte med så mycket power.

Sen när pengar finns så ska ja köpa en konding till så att det blir en jämn och fin strömförsörjning (Kan behövas med tanke på att Kylväskan son går på samma 12volt flackar bra nog vid hög volym, DÄR snackar vi spänningsfall!)

Eh, säkert nåt jag har glömt, men kom gärna med tips, idér och egna erfarenheter. Finns säkert fler lastbils-ljuds nördar där ute som vill vara med.

Tack på förhand
/Sqweebz

Ont om hästkrafter är det gott om.

184 Inlägg
7 augusti 2008
Koppla direkt från ena batteriet, koppla rätt bara så du inte får 24 volten smile funkar skitbra ^^ batteriet kanske tar lite stryk men efter 4 år e bilen slut (troligtvis) iaf så det borde inte göra nån skillnad.

RM-operatör
667 Inlägg
7 augusti 2008
Ja, så kan man göra, eller köp ett slutsteg för 24v?
3-4000 har ajg för mig de ksotade, men det kanske det är värt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 augusti 2008
Här har du två exempel på24V-steg:

Carpower HPB-24/280
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1882

Dls CAT-31
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=250

16-1700 resp 2900:-....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
En lastbil har ju 2 st 12volts batterier som i sin tur är serie/paralell kopplade, minns inte vilket. Jag och några polare har diskutterat det där och kommit fram till att det inte går att koppla direkt från ett batteri, för man fick tydligen alltid ut 24v i slutstegs ström.

Sen som ja skrev först, vet att det finns 24 volt steg, men dom brukar väl inte ge så mycket effekt. Ska kika på länkarna jag fick av Lonefox.

Dls CAT-31 24V = 3 kanaligt med en monokanal. I två ohms last ger monokanalen 280 Watt.

Carpower HPB-24/280 = Ger 280Wrms bryggkopplat.

Kanske ska tillägga att jag har 2 stycken äldre GAS 10" som pumpar med ett stycke Rockford Fosgate Punch P325.1   

Dom börjar bli lite slut basarna och jag har 2 st 10" Zachry basar som ja tänkte slänga in, och eventuellt ett annat slutsteg som jag har.. ett billigt som heter Novex 1600.. (1600W men ändå inte. Pumpar på BRA nog iaf.)
Senast redigerat av Sqweebz (7 augusti 2008)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 augusti 2008
Batterierna i en lastbil är seriekopplade för att få ut 24V, och det går jättebra att använda sig av bara ett för att få ut 12V. Koppla bara in dig på ett av batterierna, lika som i en bil och ignorera helt det andra, så ska det funka bra. Enda nackdelen jag kan se med det är väl att belastnigen blir lite sned och det ena batteriet kommer slitas mera och ta slut fortare, men är det inte ens egna saker så. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Nu är ju fallet så att det är min lastbil så den ska helst inte gå sönder i onödan. Alltså finns det bara ett alt. kvar å de är en stark omvandlare.

782 Inlägg
7 augusti 2008
Jag bygger lite ljud i min scania också och jag har kommit fram till lite olika alternativ o koppla slutsteg på

1. koppla in dej på 1 batteri (Någon av polerna som batterierna är ihopkopplade vid, mät!) och vill du att batterierna ska hålla så får du byta plats på batterierna en gång i veckan.

2. Sätt dit en 12v generator, laddlampa och ett 12v batteri men troligtvis får du inte plats med generatorn.

3. seriekoppla 2st likadana 12v slutsteg och kör dom på 24volt det funkar om du har ett steg till vänster kanalen och ett precis likadant till högerkanalen som är inställt precis likadant men skulle du ändra balansen så är risken stor att båda slutstegen går sönder.

4. Om du ändå har en saftig 12-220v omvandlare för mikron o tvn så kan du använda dej av en kraftig batteriladdare o ett 12v batteri (eller 2 så du kan få igång lastbilen när dom ordinarie batterierna är slut).

5. köp en omvandlare och koppla in. Bilstereohörnan kan fixa fram en som pallar 60amp kontinueligt och det går att koppla ihop flera om du behöver mer ström och den kostar 4300:- inkl moms
om du kan nöja det med 30-40 amp så finns det ganska många som säljer det för 1000-3000:-
och jag skulle kolla på elfa, swedol, storebroenergysystems, lastbilsgrossisten, jula, bilstereohörnan eller någon annan bilstereoaffär.

Jag såg precis att ellbe har fått in 4-kanals 24v signat steg som lämnade 2x200w 4ohm sen har dom haft nrs 24v monosteg som lämnade bortåt 1kw men det verkar borta från hemsidan nu.

I min scania kommer det sitta en 60amp omvandlare som jag köpte av fredrik på bilstereohörnan sen kommer det sitta en alpine 9887, ett audison VRX 6.420.2, 2st pg 12or, 4st dls 6,5or, och ett enkelt framsystem med 4tummare o diskant och jag längtar till det blir färdigt.
Senast redigerat av patrik79 (7 augusti 2008)

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Hoppsan Patrik, du hade ju skrivit en jäkla massa. Det där med att byta plats på batterien och grejer blir ju bara omständigt egentligen.
Omvandlaren under punkt 5, menar du då en 24v - 12v omvandlare då eller? För jag har letat bra nog men inte hittat nån över 20Amp tror ja det var. Men en på tex 60Amp skulle ju vara klockrent.

Men som sagt, jag har ju inte tänkt slänga in tävlingsljud, vill ju bara ha det mer stabilt och värre än vad jag har. Till "Framsystemet" har jag inget steg just nu. Det är 2 st 6,5" framtill och 2 st 6,5" koaxialer bak. Men dom ska väl bytas ut nån gång dom med.

Nästan så att du skulle göra en projekt tråd om hur du skrivar in grejerna. DET vore kanoners.

Jag ska genast kika in på bilstereohörnan och kika på omvandlare.

Tack för tipsen. Ni andra får gärna komma med fler ideér om ni har.

21 761 Inlägg
7 augusti 2008
Eftersom batterierna blir så snedbelastade så bör man ha en laddare med dubbla laddkanaler, då laddas batterierna individuellt fastän de fortfarande är ihopkopplade. På det sättet är det ingen risk att ena batteriet blir överladdat. smile

Jag vet inte hur det brukar gå till i lastbils/bussbranschen, men jag gissar att batterierna får ta väldigt mycket stryk pga av bristfälligt underhåll och att många elprylar är igång (ibland med motorn avslagen). En fastmonterad laddare som används ganska regelbundet borde göra att batterierna håller betydligt bättre.
Senast redigerat av Drönirettab (7 augusti 2008)

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Faktiskt så just nu i detta ögonblick så har jag igång:
En mobilladdare
En dator laddare (24v - Datorns input V)
En stereo
En GPS
Ett slutsteg
och 3 Lampor som lyser i hytten.

och motorn är avslagen. Ja, batterierna tar väldigt mycket stryk men det är bra med AmpH på dom rackarna. Men som du säger Drönirettab så tar batterierna stryk om man kopplar på slutsteget på dom och så, och onödiga kostnader vill man ju görna skippa, spec eftersom det är jag själv som pröjsar för allt på lastbilen, eller iofs mitt företag.. men du fattar.

21 761 Inlägg
7 augusti 2008
Jo, jag tror att jag förstår någorlunda iaf. smile

Jag antar också att bilarna egentligen helst aldrig ska stå stilla och då blir det svårt att "klämma in" en tid för tex laddning och så, men om man vill att de ska hålla så får man ändå försöka göra en slags rutin för sånt.

Hur pass mycket man tjänar på att göra så vet jag inte, man får förstås jämföra hur mycket det kostar att ställa bilen en natt med att köpa nya batterier "stup i kvarten" (lite överdrivet kanske). smile

Just detta med bristen på batteriunderhåll är nog lika stor hos vanliga personbilsägare också tror jag, man litar på att generatorn sköter om den biten eller så tänker man inte på det helt enkelt.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 augusti 2008
bästa vore väll att fixa en 12 v generator och ett batteri till den som  går till  bara stereogrejjerna.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Drönirettab: Eh, va? Bilarna ska ju aldrig stå still, helst. Och när dom är igång så laddas ju batterierna naturligtvis. Just nu står ja med motorn avslagen bara för att slippa höra brummandet och inte vilja störa lastbilen bredvid. big_smile Denna bil går ju dock inte dygnet runt, men på kvällarna så sitter ja gärna vid datorn eller glor på TV.. och det kan ju bli nån timme då och då. Men oftast så brukar ja starta upp den en timme innan ja ska sova.

Christofer: Erhm, har du tittat ner under huven/hytten på en lastbil? Finns inte mycket plats där för en 12v generator. Sen så vill ja inte bygga om för mycket för att få sjysst sound i Scanian.

21 761 Inlägg
7 augusti 2008
Sqweebz skrev:
Drönirettab: Eh, va? Bilarna ska ju aldrig stå still, helst. Och när dom är igång så laddas ju batterierna naturligtvis. Just nu står ja med motorn avslagen bara för att slippa höra brummandet och inte vilja störa lastbilen bredvid. big_smile Denna bil går ju dock inte dygnet runt, men på kvällarna så sitter ja gärna vid datorn eller glor på TV.. och det kan ju bli nån timme då och då. Men oftast så brukar ja starta upp den en timme innan ja ska sova.

Just vad jag trodde. smile

Man startar upp lastbilen och låter den stå på tomgång, fortfarande med en massa grejor igång. Om du någon gång skulle få tid att göra några spänningsmätningar under de omständigheterna, då tror jag att du fick trista mätvärden. Kan inte svära på det förstås, men jag misstänker starkt att det är så. smile

En generator kan inte ge sin maximala laddström när motorn går på tomgång, men det varierar också mellan olika typer av generatorer. Lastbilar har väl generatorer som laddar bättre på låga varv än vad bilgeneratorer gör, men ändå tvivlar jag på att det räcker till när man börjar ha stereo och annat "lull lull" igång.

Framför allt hinner knappast generatorn kompensera för all ström som har gått åt när lastbilen har varit still. Men egentligen ska ju inte generatorn bara ge tillbaka så mycket ström som gick åt när motorn var avslagen, den ska dessutom försöka ladda upp litegrann också.

Där är en annan bov i sammanhanget som gör att batterierna dör i förtid. De laddas visserligen upp delvis, men blir kanske aldrig mer än "halvladdade". Det räcker nog till för att orka starta motorn och ha en del saker igång med motorn avslagen, men i längden så sulfaterar cellplattorna och batteriet tappar successivt kapacitet.

Men det är ju bara vad jag anser, har ingen erfarenhet av såna fordon. smile

Ursäkta att jag svävar iväg från din ursprungliga fråga. wink

782 Inlägg
7 augusti 2008
tyvärr har inte bilstereohörnan lagt ut omvandlarna på hemsidan men ring o prata med fredrik så fixar han nog en till dej.

Jag kom på en grej till för att lira stereo i lastbilen och det är att bygga om rockford steget så det går på 24volt och är det något simplare slutsteg så behöver det inte bli så dyrt sa iaf Bertilssonautoelectronics.se som jag prata med innan jag bestämde mej för att köpa omvandlare så det kan ju va ett alternativ o ett billigare 24volt 2 el 4 kanals steg till frontsystemet.

Det va tänkt att det skulle bli en projekttråd av mitt bygge men när jag väl sätter igång o bygga så hinner jag aldrig ta några kort men det kanske kommer ut lite kort när det börjar bli färdigt.

7 241 Inlägg
8 augusti 2008
Volvobilarna tex har en laddspänning på 24.8-25V vid tomgång.
Skulle tro att det är samma typ av Boschgenerator på Scania i dagsläget.

Dock är det bara med de "normala" förbrukarna (pos/halvljus, innerbelysning osv).

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Dröni: Aha, du menar så.. nää, den laddar ju visserligen inte mycket på tomgången, men det laddas iaf lite så ja vet att den startar morgonen efter. big_smile Det var bara det jag menade. Sen blir det ju fullfart på engång så då laddas det bättre.

Patrik: I shall do it.. bara när ja vet när jag har åengar. och ja menar.. En 40amp är nog mer än nog för mitt ändamål, men jag ska undersöka saken hur mycket Amp det är på den omvandlaren jag har redan. En konding är nog att rekomendera iaf och en sån ska ja köpa vid nästa lön. wink Och bygga om ett slutsteg för att man ska bli nöjd? Nä, känns inte så hima sexuellt upphetsande det.. hehe

7 241 Inlägg
8 augusti 2008
Sqweebz skrev:
Dröni: Aha, du menar så.. nää, den laddar ju visserligen inte mycket på tomgången, men det laddas iaf lite så ja vet att den startar morgonen efter. big_smile Det var bara det jag menade. Sen blir det ju fullfart på engång så då laddas det bättre.

Patrik: I shall do it.. bara när ja vet när jag har åengar. och ja menar.. En 40amp är nog mer än nog för mitt ändamål, men jag ska undersöka saken hur mycket Amp det är på den omvandlaren jag har redan. En konding är nog att rekomendera iaf och en sån ska ja köpa vid nästa lön. wink Och bygga om ett slutsteg för att man ska bli nöjd? Nä, känns inte så hima sexuellt upphetsande det.. hehe

Om du nu absolut vill ha en kondensator....var då uppmärksam för de flesta som säljs för bilbruk klarar bara 20V som mest.

Och med för mkt spänning in är det STOOOOOOOR risk att det säger POOF....och det rejält.
Sett kondensatorer sprängas förr....tex i en 740 som hade 3x1F vid högra bakskärmen, det fanns inte mkt kvar där bak inte.

Även sprängt en del i skolan och det är ruskiga krafter vi snackar i större kondensatorer.

Så du bör kika på kondensatorer som klarar 30V eller mer, om du tänkte ha den innan omvandlaren wink

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Nej nej nej för fasiken... Kondingen hamnar EFTER omvandlaren.. alltså mellan omvandlare och steget såklart, så att det blir en jämn och fin strömstyrka till steget! tokstollepär! big_smile

Sök