5347
Sök

Elomvandlare Tung lastbil.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 augusti 2008
Sqweebz skrev:
Nej nej nej för fasiken... Kondingen hamnar EFTER omvandlaren.. alltså mellan omvandlare och steget såklart, så att det blir en jämn och fin strömstyrka till steget! tokstollepär! big_smile

Tja kondensatorn kan ta MINDRE dippar utan större problem.
Dock gör de ej underverk såvida det inte handlar in tex. rippel...fladdrande instabil likspänning. DÅ kan det göra stor nytta för att jämna till spänningen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Oh, okay Lonefox...

Ont om hästkrafter är det gott om.

782 Inlägg
8 augusti 2008
Har du dåligt med pengar så skulle jag skippat kondning och bara kört med omvandlare eller köpt ett punch 325.1 till (det finns ett nytt på blocket för 1600:-) och seriekoppla stegen eller bygga om steget som jag tror blir billigast.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Jo men fortfarande så är vi där, jag tänker inte lägga ner HUR mycket själ som helst för att få det att låta lite mer. Bygga om ett slutsteg? Kanske är skitenkelt men jag tänker då inte göra det. En konding blir det nog iaf för att få lite jämnare ström till steget om jag nu inte får tag i en omvandlare med en jäkla massa Ampere och Watt (om nu watten spelar in, jag är ju inge El-geni direkt) Men ja, ni fattar. Nu går ja bara och väntar på lönen så ska det nog bli bra. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 augusti 2008
patrik79 skrev:
Jag kom på en grej till för att lira stereo i lastbilen och det är att bygga om rockford steget så det går på 24volt och är det något simplare slutsteg så behöver det inte bli så dyrt sa iaf Bertilssonautoelectronics.se

Om det inte kostar mkt så måste det vara bästa alternativet, ett lite grövre 4 kanalssteg ombyggt till 24V...
Kommer driva framsystemet ordentligt och hittar du ett 1ohm stabilt steg kommer du få duktigt med kräm till basarna om det är vanliga enkelspolade 4ohms...

Egenföretagare
999 Inlägg
12 augusti 2008
Det simplaste borde väl vara att du tar 12v till slutsteget direkt från det ena batteriet?
Och köra resten på den 24-12v omvandlaren du har idag?

Kopplar du in steget på det batteriet som ligger först i seriekopplingen så kan du jorda steget i karossen precis som på en personbil, eftersom potentialen då kommer bli 12v vid slutsteget.

Eftersom det är sådana bamse-batterier i lastbilar tycker jag inte att det borde slita särskilt mycket mer på det batteriet du tar ut 12v på? Jämför du stegets förbrukning med lastbilens totala förbrukning vid drift kan den inte vara så jättestor? Har du dessutom en konding till steget så jämnar du ju ut de värsta spänningsfallen steget orsakar när du spelar max.

För att ge jämt slitage borde det räcka med att byta plats på batterierna efter 6 månader eller liknande, 1 vecka känns helt onödigt ofta!
Egentligen tycker jag inte att batterierna borde slitas särskil olika, då det mest är djupa urladdningar som skadar ett bilbatteri.

Forummoderator
18 541 Inlägg
13 augusti 2008
Jag vet inte hur det är med plats under"huven" men kan man inte köpa en vanlig 12v generator på biltema och ett fritidsbatteri? då får man ju ett helt eget system som dessutom inte är känsligt för urladdning..?

Sök