AC på, sämre effekt?

Joo
8 augusti 2008 · 741 Inlägg

När vi åkte upp till Katrineholm för några veckor sedan så körde vi motorväg en ca 20 mil.. Vi satte på Acn för skojskull för att se om det sker något med bensinförbrukning, färddatorn visade förbrukning på 0.63 l/milen i 100 km/h.. När vi slog på Acn så direkt flög förbrukningen upp till 0.75 liter..

Saab 93 2.0 liter på 130 hk årsmodell 2000

Alltså motorn får jobba hårdare med Acn på = tappad effekt! och det känner jag i min 9000 att när kompressorn går in så rycker det till i hela bilen..

Men har märkt att Acn på min polares bil som är en 2002a, där känns det inte ett dugg att Acn är på, men på farsans och min så känns det i hela bilen och varvet när den slås på..

Senast redigerat av Joo (8 augusti 2008)

jocke_gronberg
8 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

min bil drar varken mer eller mindre bensin med acn på eller av bilen är en audi a3 2.0 fsi -04.

Germax
8 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Jag såg programet på mythbasters.. det är flera år gammal för de första0+++++++++.
Vad jag minns så testa dom vilket som drog mest soppa, acn lr öppna rutor.. och då vann acn visst. Om de är samma program vill säga. Och de testade på en stor suv/pickis med en stor v8a i med 500Nm.. då kanske inte acn gör mkt till men nu pratar vi ju om en högvarvig 2liters 4a, inte samn?

Men jag förstår inte varför ni bråkar, allt som ska drivas drar effekt.
Nu vet jag inte hur tungdriven en ac-kompressor är men jag tvivlar på att den snurrar lätt.
Om man tar generatorn som exempel oxå, jag vet min mazda, pumpar jag hjärnet med basen så är de knappt att motorn håller sig igång så tungt går den.

Pastorn
8 augusti 2008 · 141 Inlägg

Sokrates skrev:
AC påverkar inte någonting märkbart, de testade på nått motorprogram jag såg för några veckor sedan.
Faktum att de gick inte att märka tex bensinförbrukning skiljde på ac på eller av, däremot så fanns en liten ökning av förbrukning om man körmed rutorna nere.

/Tommy.

Har sett de testet på mythbusters o de var så att i bilens färddator visade den inte att bilen drog mer med AC på men han som körde med AC på fick bensinstopp före han som körde med rutorna nere.

Alltså drar de mer bensin med AC på o då borde man ju förlora effekt också.

Bmw 325 e36 Turbo
mickecorrado Bilplåtslagare
8 augusti 2008 · 1 036 Inlägg

Har kanske inte direkt med frågan i inlägget.

Kan inte svara för andra märken men Volvo har gått ifrån "vanlig" styrservopump till en elektrisk, en av orsakerna är att försöka få ner bränsleförbrukningen så mycket som möjligt.

Sen att man inte märker någon effektskillnad på nyare bilar när ac går igång, beror på att motorstyrenheten kompenserar detta.

Smoke Tires Not Drugs.
Cascade
11 augusti 2008 · 264 Inlägg

Xoff skrev:
att tänka på är även att AC kompressorn e ju inte igång hela tiden utan bara några sekunder då och då, å sedan är det inte häller allt för bra att köra med AC OFF länge då systemet då ganska snart bekar ihop...

Men att stänga av ac´n vid ngt enstaka tillfälle (race/bus) kan väll ändå inte va ngt problem, om man normalt sett alltid kör med den på?

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa
jocke_gronberg
15 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

Cascade skrev:

Xoff skrev:
att tänka på är även att AC kompressorn e ju inte igång hela tiden utan bara några sekunder då och då, å sedan är det inte häller allt för bra att köra med AC OFF länge då systemet då ganska snart bekar ihop...

Men att stänga av ac´n vid ngt enstaka tillfälle (race/bus) kan väll ändå inte va ngt problem, om man normalt sett alltid kör med den på?

nej det är inga problem alls att ha acn avstängd du har den ju avstängs under nästan hela vintern så skulle den sluta fungera pga av att du stänger av den under ett race så kan det högst bero att knappen inte fungerar då du vill ha acn på då din bil är rätt så ny

torpis Forummoderator
15 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

AC av/på gör ingen märkbar skillnad säger ni...    koppla in ett eftermarknadssprut och försök få fason på tomgången så kommer ni märka att AC visst gör skillnad.  jag får öka taktningen på min tomgångsmotor med 7-10% med AC påslagen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
15 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

Cascade skrev:

Xoff skrev:
att tänka på är även att AC kompressorn e ju inte igång hela tiden utan bara några sekunder då och då, å sedan är det inte häller allt för bra att köra med AC OFF länge då systemet då ganska snart bekar ihop...

Men att stänga av ac´n vid ngt enstaka tillfälle (race/bus) kan väll ändå inte va ngt problem, om man normalt sett alltid kör med den på?

Stänger du inte av AC:n på rejs så blir du bortvinkad från banan då det droppar kondensvatten...

(min AC har förövrigt varit avslagen i 3år, så nu i sommar tyckte jag det var varmt och fick tummen ur att koppla in signalen till sprutet, och vips vart det kallt i bilen)

Senast redigerat av torpis (15 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jocke_gronberg
15 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

torpis skrev:

Cascade skrev:

Xoff skrev:
att tänka på är även att AC kompressorn e ju inte igång hela tiden utan bara några sekunder då och då, å sedan är det inte häller allt för bra att köra med AC OFF länge då systemet då ganska snart bekar ihop...

Men att stänga av ac´n vid ngt enstaka tillfälle (race/bus) kan väll ändå inte va ngt problem, om man normalt sett alltid kör med den på?

Stänger du inte av AC:n på rejs så blir du bortvinkad från banan då det droppar kondensvatten...

(min AC har förövrigt varit avslagen i 3år, så nu i sommar tyckte jag det var varmt och fick tummen ur att koppla in signalen till sprutet, och vips vart det kallt i bilen)

dock så lär det ha luktat rätt så illa när det varit avstängd så länge

Camitz
15 augusti 2008 · 646 Inlägg

jorre83 skrev:

torpis skrev:

Cascade skrev:

Men att stänga av ac´n vid ngt enstaka tillfälle (race/bus) kan väll ändå inte va ngt problem, om man normalt sett alltid kör med den på?

Stänger du inte av AC:n på rejs så blir du bortvinkad från banan då det droppar kondensvatten...

(min AC har förövrigt varit avslagen i 3år, så nu i sommar tyckte jag det var varmt och fick tummen ur att koppla in signalen till sprutet, och vips vart det kallt i bilen)

dock så lär det ha luktat rätt så illa när det varit avstängd så länge

Bytar man bara kupefiltret där all skit samlas så luktar det inte!

torpis Forummoderator
15 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

jorre83 skrev:

torpis skrev:

Cascade skrev:

Men att stänga av ac´n vid ngt enstaka tillfälle (race/bus) kan väll ändå inte va ngt problem, om man normalt sett alltid kör med den på?

Stänger du inte av AC:n på rejs så blir du bortvinkad från banan då det droppar kondensvatten...

(min AC har förövrigt varit avslagen i 3år, så nu i sommar tyckte jag det var varmt och fick tummen ur att koppla in signalen till sprutet, och vips vart det kallt i bilen)

dock så lär det ha luktat rätt så illa när det varit avstängd så länge

Inte ett dugg faktiskt, har inte reflekterat över det så mycket, vart mest paff själv när den fungerade utan nått krångel alls.  skönt när det är 32grader ute

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
dabby född blåvit
15 augusti 2008 · 624 Inlägg

jorre83 skrev:

Cascade skrev:

Xoff skrev:
att tänka på är även att AC kompressorn e ju inte igång hela tiden utan bara några sekunder då och då, å sedan är det inte häller allt för bra att köra med AC OFF länge då systemet då ganska snart bekar ihop...

Men att stänga av ac´n vid ngt enstaka tillfälle (race/bus) kan väll ändå inte va ngt problem, om man normalt sett alltid kör med den på?

nej det är inga problem alls att ha acn avstängd du har den ju avstängs under nästan hela vintern så skulle den sluta fungera pga av att du stänger av den under ett race så kan det högst bero att knappen inte fungerar då du vill ha acn på då din bil är rätt så ny

Det kan mycket väl innebära problem om du inte motionerar AC'n.

En AC's hjärta är en kompressor som består av rörliga delar. Allting som är rörligt kan kärva ihop om det inte används. Det är inte bara ett fånigt påhitt av tillverkarna att man bör köra AC'n ett par minuter i veckan även vintertid, det är ren logik. Förutom att de rörliga delarna motioneras så smörjs även systemet av den olja som köldmediet åker runt i. Och det är ju bara att ha vredet på värme så blir det inte kallt bara för att AC'n är påslagen.

MightyMike
16 augusti 2008 · 173 Inlägg

Det sitter ett eftermarknadssprut på min bil och när jag slår på ACn på tomgång så dalar varvet ner till 600 rpm. Vilket inte är så bra. Så jag använder bara ACn när jag inte behöver släppa gasen.
Klart att den snor lite effekt så länge kompressorn är igång. Den ger säkert nån tiondels sekund eller mer i förlust om man kör 402 meter.

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
16 augusti 2008 · 999 Inlägg

Sokrates skrev:
Skall det ge nån märkbar effekt måste man skruva bort ac helt, men frågeställaren frågade av eller på, det gör inget på bränsleförbrukningen

Det är klart att det gör skillnad på om man slår av eller på AC'n. När AC'n är på jobbar kompressorn och m a o belastar den motorn till en viss del.

Skillnaden mellan att köra med AC'n avslagen och att montera bort hela kompressorn kan inte vara stor.
Är AC'n av så jobbar inte kompressorn, då belastar kompressorn inte mer än en spännrulle på kamremmen...

Så att ta bort kompressornför att tjäna effekt är enligt mig rätt onödigt, enklare att stänga av den vid race. Och viktbesparingen kan inte vara särskilt stor den heller. Och ska man ligga på bana och pressa i sommarvärme så kan jag garantera att man är en bättre och alertare förare om man sitter svalt smile

terazzi
16 augusti 2008 ·

Därför man plockar ut AC'n + den väger ju en del med ;D
Lätta is the shiet ;D

NFC-racing
16 augusti 2008 · 63 Inlägg

Verkar som det är två läger här......
Nu till det att det inte är nån skillnad......AC eller rutorna nere....det gällde bränsle förbrukningen.....
Tid på strippen.....håller jag med att det stjäl effekt....finns en anledning varför man har elfläkt ex....
Sen är det ju lagen om motstånd med.....En belastad/på ac går tyngre än en av/frånkopplad....ska man vara petig så tjänar du lite mer om du plockar bort remmen med...då slipper du friktionen av remmen och hjulet på kompressorn...allt som ska drivas av motorn bromsar densamma vid accelaration    servon,ac,vattenpump      sen är det ju det att kör du ac:n blir ackylaren lite varmare med    värmer då laddluftkylaren=sämre effekt    ska du kapa tiden är det många bäckar små....
Jagar man tider  ner med vikten på bilen    ska du dra iväg snappt ska man inte ha halva garaget med sig. Tompa

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
NFC-racing
16 augusti 2008 · 63 Inlägg

Det optimala....bara ett tokigt förslag här.....ha ac:n på och låt motorn ha möjlighet att suga i sig den kallare luften=högre verkningsgrad.....verkar vara lite moment 22 det här......så ge motorn kalluften...

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
caromania Forummoderator
16 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

NFC-racing skrev:
Det optimala....bara ett tokigt förslag här.....ha ac:n på och låt motorn ha möjlighet att suga i sig den kallare luften=högre verkningsgrad.....verkar vara lite moment 22 det här......så ge motorn kalluften...

AC:n drar mer effekt än vad den något kallare luften ger. Dessutom behöver motorn massor med luft (liter) och det finns ingen möjlighet för den lilla ac kompressorn att ge i närheten av mängden. Alltså är det ingen finess i att göra så. Tyvärr. Men en god tanke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torpis Forummoderator
16 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

NFC-racing skrev:
Det optimala....bara ett tokigt förslag här.....ha ac:n på och låt motorn ha möjlighet att suga i sig den kallare luften=högre verkningsgrad.....verkar vara lite moment 22 det här......så ge motorn kalluften...

http://www.youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang