Ljudet brusar/surrar. Systemet spelar under sin förmåga och spelar orent. Är inte 100 %

Kolm
9 augusti 2008 ·

Hej. Kolla in setup på min profil så ser ni vad jag har för grejjer...

Provspelade idag, det lät ju från allt. Men när man vred på lite mera så lät det inte så bra. Det surrar, det brusar, låter orent på nå vis. Spelar inte ens i närheten av sin förmåga. allt är nytt, så jag har lite svårt att tro att det är trasigt från start. Provade med en ny huvudenhet, Alpine 9855, det blir som lite sprak "lätt brus" när jag vrider på mera, så ska det inte vara. Vad kan jag prova för att få ut det rena ljudet? Har ju ändå bra grejjer. Kan det vara glapp i kablaget? Fel på steg eller annat? - Allting är kopplat rätt när det gäller + och -

Basen och alla komponenter i bilen bör spela MYCKET bättre än vad dom gör just nu, spelar verkligen inte på sin förmåga och det låter orent!

Kan tilläggas att första provspelning var katastrofal. Jag hade generatorvissel, så när jag gasade förstärktes surrljudet. Då ledde vänster delningsfilter ström, så vi kunde starta steget utan att några kablar satt i. Kort sagt, högtalarkabeln på vänster sidan ledde 12V, vilket den absolut inte ska göra. För att lösa detta kringgick jag delningsfiltret på den sidan, då ledde den inte ström längre som förut. Så nått lär ju vara fel i filtret. Men ändå när jag spelar är det inte 100% Snarare 30 % och som att spela radio med dålig mottagning ute i skogen.

Så jäkla svårt att förklara, men har nån ett tips på vad jag kan prova?
Basarna, framsystemet och allt i bilen spelar under sin förmåga och orent. Någon som känner igen detta?

Mkt tacksam för tips av alla slag.
Mvh Emil

evilaudio
9 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

va har du för prylar å hur e allt kopplat samt vart har du jordat steget/stegen??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Joodu_6
9 augusti 2008 · 194 Inlägg

Har du kollat så att både sterion och slutsteget har bra jord?Om det är dålig jord till framför allt huvudenheten brukar det uppstå ett vinande ljud som följer motorvarvtalet.Annars kan det bero på Störningar via lågnivåkabeln.I en bil jag hade förr så blev det samma sak de lät skräp alltihop å ett vinande ljud.Så jag drog nya jord kablar å gjorde ny jord till slutstegen efter det blev det mkt bättre.Har du dålig (billig) lågnivåkabel så är den inte skyddad från strömstörningar från resten av bilen elsystem.MAN SKA ALLTID LÄGGA LÅGNIVÅKABELN PÅ HÖGER SIDA I EN VÄNSTER STYRD BIL.Då de oftast går mins el där.
Kanske kunde hjälpa med nått.Lycka till//Johan

Joodu_6
Kolm
9 augusti 2008 ·

evilaudio skrev:
va har du för prylar å hur e allt kopplat samt vart har du jordat steget/stegen??

Kolla min profil så ser du vilka grejjer jag har. Jag har jordat steget och kondningen på bälteshållaren bak. Har provat med att byta sida på lågnivån, fortfarande samma problem. Hur fan kan filtret leda ström? Det undrar jag...

Så mycket vet jag efter ett antal tester: Problemet bör ligga i framsystemet eller jord? Eftersom allt annat spelade bra. Så fort jag kopplar in lågnivåkablarna börjar suset. Tar jag bort en kabel låter det som om att jorden glappar eller nått liknande. Kan felet ligga i kablarna trots att dom är nya?!

Vad kan jag prova?
Nått måste göras så jag kan spela mitt system smile

Kolm
9 augusti 2008 ·

Stereon är inte den som skickar ut signalerna. Vilket jag trodde innan, utan det är vänster sida av bilen som gör det. Och steget förstärker dom. Innan jag kopplade ur delningsfiltret ledde högtalarkabeln på vänstersidan 12V ström, vilket den inte ska göra som sagt. Visste inte hur jag skulle göra så jag kopplade bara ihop kablarna på vänstersidan utan filtret, då ledde det inte ström iaf. Men löste det några problem? - Det vet jag inte.

Nu vet ni kanske på ett ungefär problemet.. Basarna spelar - stereon spelar - steget slås på, den tar ju dom störningssignaler och förstärker dom... Trots grejjerna jag har så spelar systemet orent och under sin förmåga som jag nämnde innan. Bör vara mer bas och kräm i allt.

Åtgärder?

Kolm
9 augusti 2008 ·

Joodu_6 skrev:
Har du kollat så att både sterion och slutsteget har bra jord?Om det är dålig jord till framför allt huvudenheten brukar det uppstå ett vinande ljud som följer motorvarvtalet.Annars kan det bero på Störningar via lågnivåkabeln.I en bil jag hade förr så blev det samma sak de lät skräp alltihop å ett vinande ljud.Så jag drog nya jord kablar å gjorde ny jord till slutstegen efter det blev det mkt bättre.Har du dålig (billig) lågnivåkabel så är den inte skyddad från strömstörningar från resten av bilen elsystem.MAN SKA ALLTID LÄGGA LÅGNIVÅKABELN PÅ HÖGER SIDA I EN VÄNSTER STYRD BIL.Då de oftast går mins el där.
Kanske kunde hjälpa med nått.Lycka till//Johan

Hur kollar jag jord till huvudenheten? Kan väl inte vara dåligt jordat när det funkade fint innan jag byggde ut ljudet? Har svårt å tro att volvooriginal har gjort dålig jord till stereon, men jag vet inte. Jag är öppen för ALLA förslag så man får mera kött på benen. Jag har i princip slut på lösningar, känns som att jag provat en del. Men jag har å andra sidan 0 erfarenhet, detta är mitt första bygge. Men jag har tagit hjälp av en kille som gjort ett antal installationstimmar. Han hade aldrig stött på detta problem och kunde därför inte hjälpa mig mer. Ska jag dra en förlängningssladd till ett annat ställe från stereon med bra jord på bilen? T.ex bälteshållaren som är "bäst"? Men man ska väl hålla kablarna korta? vet inte vart jag ska jorda stereon.

Dissection
9 augusti 2008 · 177 Inlägg

Har du dragit lågnivån på samma sida som pluskabeln?
Isf gör om och gör som joodu_6 sa:
MAN SKA ALLTID LÄGGA LÅGNIVÅKABELN PÅ HÖGER SIDA I EN VÄNSTER STYRD BIL.Då de oftast går mins el där.

Rickard-v
9 augusti 2008 · 2 665 Inlägg

Kolm du skriver 12V ström.

12V då betyder V - Volt och det är spänning.

Ström det är ampere.

Hur du kan få spänning i via filtret kan tyda på att du har klämt hål på en högtalar kabel någonstans.

När störningar kommer in i signalkabel då är det bara flytta på kabeln som många säger.

Du har väl inte kopplat några högtalar kablar till jord, det ska man aldrig göra trots att det står minus.

Annars koppla bort allt och anslut en sak i taget så kan man hitta felet kanske. Du kan ha felet någonstan på vänster sidan eftersom du hade konstigheter med filtret, koppla loss högtkablar till vänstersida på steget o lyssna och mät högt kablar så de inte har kontakt med jord eller plus.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
TT-Avant
9 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Dissection skrev:
MAN SKA ALLTID LÄGGA LÅGNIVÅKABELN PÅ HÖGER SIDA I EN VÄNSTER STYRD BIL.

Vilket skitsnack..Har ju inte med rattens placering att göra.
Frågan är vart batteriet sitter, höger/vänster sida?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Kolm
9 augusti 2008 ·

Rickard-v skrev:
Kolm du skriver 12V ström.

12V då betyder V - Volt och det är spänning.

Ström det är ampere.

Hur du kan få spänning i via filtret kan tyda på att du har klämt hål på en högtalar kabel någonstans.

När störningar kommer in i signalkabel då är det bara flytta på kabeln som många säger.

Du har väl inte kopplat några högtalar kablar till jord, det ska man aldrig göra trots att det står minus.

Annars koppla bort allt och anslut en sak i taget så kan man hitta felet kanske. Du kan ha felet någonstan på vänster sidan eftersom du hade konstigheter med filtret, koppla loss högtkablar till vänstersida på steget o lyssna och mät högt kablar så de inte har kontakt med jord eller plus.

Gillar det här inlägget. Jag har inte jordat högtalarkablarna, jag provade t.om att byta högtalarkabel på vänster sida, men man hörde knarr knarr när man höll ihop - och + på vänsterhögtalarkabel. Den ledde ström. Ska definitivt prova att rycka ur kablarna och göra det igen. Du tror att felet ligger i kablarna då?

Jag har lågnivån på höger sida, Strömkabeln i mitten av bilen (genom mittkonsolen och upp till huven via motorvärmar uttaget, in i en damask och upp till batteriet som sitter på VÄNSTER sida)

Högnivån ligger längs bilens stora kabelhärva på vänster sida, är högnivån lika känslig?

Vad tror ni? Tror ni att felet ligger i kablarna? Inte i högtalarkomponenterna?
Det är skillnad när jag har stereon avstängd och när jag har den på utan ljud, svagt surrande. När jag spelar lite lätt låter det orent som sagt.

Kolm
9 augusti 2008 ·

Var ute å lyssnade nu. Man kan säga att det är som ett burkljud. Som att spela på ett mono, att slutsteget inte ens är på, fast Power-knappen lyser. Kan det vara fel på slutsteget? Det är som att stereon försöker driva allting. Den har ingen backupförstärkning. Varför lyser då slutsteget som det ska?

andreas_gbg_
9 augusti 2008 · 1 634 Inlägg

Låter inte kul detta. Har du tagit några genvägar? Alltså använt dig utav befintliga högtalarkablar tex? Jag skulle nog rivit ut allt och kopplat om allting, inkl. kablar. Du kan som någon sa ha klämt en kabel så du får kortis osv. Se även till att prova slutsteget i en annan bil så du vet att det inte är trasigt, det händer ju trots allt nån gång att saker gått sönder i transporter osv. Lyser powerknappen grönt eller rött på steget?

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
twin_cam Smålänning
9 augusti 2008 · 7 877 Inlägg

Inga kablar i spänn? Kan ge missljud från sig då har jag märkt. Hur länge har du spelat? Generatorvin går visseligen inte bort, men högtalare ska jui spelas in i typ 40timar för att låta optimalt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kolm
9 augusti 2008 ·

andreas_gbg_ skrev:
Låter inte kul detta. Har du tagit några genvägar? Alltså använt dig utav befintliga högtalarkablar tex? Jag skulle nog rivit ut allt och kopplat om allting, inkl. kablar. Du kan som någon sa ha klämt en kabel så du får kortis osv. Se även till att prova slutsteget i en annan bil så du vet att det inte är trasigt, det händer ju trots allt nån gång att saker gått sönder i transporter osv. Lyser powerknappen grönt eller rött på steget?

Mvh Andreas

Mm. Lär väl prova och slita ut allt igen. Powerknappen lyser blått, som den ska göra. Den har aldrig gått in i protect eller liknande. Jag provade spela framsystemet på stereon, och det lät bra. Men då spelade basarna också, som inte ens REM-kablarna var inkopplade på (Lågnivån) Den satt i med högtalarkablar i steget, men det kanske räcker jag vet inte? Det fanns alltså ingen kontakt mellan steg och stereo, ändå spelade dom. Bara mellan bas och steg. Så fort jag kopplar in lågnivån börjar problemen kan man säga. Kan lågnivåutgångarna på steget vara bränt? Jag har inte tagit några genvägar, jag har använt nya kablar till allt.

Amandah
9 augusti 2008 · 35 Inlägg

Du får inte vrida på för mycket vettu när det är nya grejjer... Du måste spela lågt i ca 40 - 60 timmar innan du vrider på... Annars går skiten sönder direkt, tro mej har gjort samma fel som dej och det blev inte billigt... hmm

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
9 augusti 2008 · 1 300 Inlägg

Äh, här drar man alltid på max på en gång. Inget som gått sönder =P

I do it my way
andreas_gbg_
9 augusti 2008 · 1 634 Inlägg

Har du kopplat med högnivå eller nåt också då? Basarna kan ju omöjligt spela om steget inte är kopplat till stereon. Låter absolut som du har kopplat nåt helt galet. Är lågnivå-kabeln ny också?

Numera Saab 9-5 Aero -00
Kolm
9 augusti 2008 ·

andreas_gbg_ skrev:
Har du kopplat med högnivå eller nåt också då? Basarna kan ju omöjligt spela om steget inte är kopplat till stereon. Låter absolut som du har kopplat nåt helt galet. Är lågnivå-kabeln ny också?

Hehe ja. Fy fan, ska slita ut alla kablar och börja om från scratch. Prova igen, och se om det var felet. Annars tror jag det beror på slutsteget. Det låg ett par lågnivåkablar i bilen när jag köpte den, som var begagnade. Men tror inte att det kan vara felet? Har ju ett par likadana som jag köpt nya, och det var ingen skillnad mot dom beggade.

Jag provar helt enkelt med att dra om kablarna från start till slut och återkommer.

Nya huvudenheten är sjukt komplicerad. Har verkligen dålig koll på hur jag ska ställa in den, blir inte nå klokare efter att ha läst manualen heller. Du kanske vet hur den ska vara andreas ?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 augusti 2008 · 2 353 Inlägg

Kolm skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Låter inte kul detta. Har du tagit några genvägar? Alltså använt dig utav befintliga högtalarkablar tex? Jag skulle nog rivit ut allt och kopplat om allting, inkl. kablar. Du kan som någon sa ha klämt en kabel så du får kortis osv. Se även till att prova slutsteget i en annan bil så du vet att det inte är trasigt, det händer ju trots allt nån gång att saker gått sönder i transporter osv. Lyser powerknappen grönt eller rött på steget?

Mvh Andreas

Mm. Lär väl prova och slita ut allt igen. Powerknappen lyser blått, som den ska göra. Den har aldrig gått in i protect eller liknande. Jag provade spela framsystemet på stereon, och det lät bra. Men då spelade basarna också, som inte ens REM-kablarna var inkopplade på (Lågnivån) Den satt i med högtalarkablar i steget, men det kanske räcker jag vet inte? Det fanns alltså ingen kontakt mellan steg och stereo, ändå spelade dom. Bara mellan bas och steg. Så fort jag kopplar in lågnivån börjar problemen kan man säga. Kan lågnivåutgångarna på steget vara bränt? Jag har inte tagit några genvägar, jag har använt nya kablar till allt.

Jag insåg att det är bättre att vi fortsätter i denna tråden istället för via gästbioksinlägg smile dvs kolla din gästbok smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 augusti 2008 · 2 353 Inlägg

Kolm skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Har du kopplat med högnivå eller nåt också då? Basarna kan ju omöjligt spela om steget inte är kopplat till stereon. Låter absolut som du har kopplat nåt helt galet. Är lågnivå-kabeln ny också?

Hehe ja. Fy fan, ska slita ut alla kablar och börja om från scratch. Prova igen, och se om det var felet. Annars tror jag det beror på slutsteget. Det låg ett par lågnivåkablar i bilen när jag köpte den, som var begagnade. Men tror inte att det kan vara felet? Har ju ett par likadana som jag köpt nya, och det var ingen skillnad mot dom beggade.

Jag provar helt enkelt med att dra om kablarna från start till slut och återkommer.

Nya huvudenheten är sjukt komplicerad. Har verkligen dålig koll på hur jag ska ställa in den, blir inte nå klokare efter att ha läst manualen heller. Du kanske vet hur den ska vara andreas ?

9855an har inbygd DSP, det är den du inte behärskar ännu antar jag.

Man kan i korthet säga att du skall ha 4st RCA från 9855an in i steget. Sen skall du använda DSPn i 9855an för att sätta delningar, tidskomp och EQ. Att ställa EQ är inte lätt utan erfarenhet, likaså tidskomp. Så, antingen får du be om hjälp utav nån som kan detta, eller så får du prova dig fram själv.

Filtret är enklare, rekommenderas att du testar 80Hz eller vilken punkt som är närmast detta.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang