2400
Sök

Hjälp. med att ställa in Sinus Live Sl-A 1500 (nybild)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Hej, jag har sökt efter andra trådar men inte blivit klokare så jag skpar en ny.

Jo, jag undra hur jag skall ha mitt sinuslive inställt, om jag har en 50l slutenlåda med 2st carpower blackbass10''

https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/419686_x3e6ni.jpg

Tack på förhand smile

Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (9 augusti 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 augusti 2008
Allt ser ut att stå i botten.

Gain -> Ställ stereon på runt 70-75% av maxvolym. Höj gainen till basarna precis börjar låta illa...sänk därefter lite tills de spelar rent gen.

Lowpass -> Beror på vilken typ av bs du är ute efter..men prova att ställa den rakt upp till att börja med. Borde bli runt 90Hz...därefter kan du sänka ner den tills du tycker att basarna spelar bra hop med resten.
(Personligen delar jag runt 40-50Hz i mina byggen...men det har mkt med tycke o smak o göra med)

Subsonic -> Låt den stå där den står, 30Hz. Jag tycker det är lagom eftersom den mesta musiken inte går så mkt lägre.

Bassboost -> RÖR INTE SKITEN. STäll ner nivån på den till minsta och LÅT DEN VARA!
Bassförstärkning på det viset är djävulens påfund IMO.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
9 augusti 2008
En lämplig grundinställning av ljudet kan vara så här (stereon avslagen):

Gain = Vrid till "min"
Bassboost = Vrid av helt till att börja med
Subsonic Filter = Med sluten låda så brukar det kunna vara avslaget till att börja med
Low Pass Filter = Testa med 70-80 Hz, det är en hyffsad utgångspunkt

Slå på stereon och vrid upp volymen till ca 3/4, sätt in en skiva med musik som man brukar lyssna på. Vrid sedan upp stegets gainkontroll tills ljudet preciis börjar låta illa, vrid då tillbaka liitegrann tills ljudet låter bra igen. Nu är steget inställt så att det inte ska bli distorsion när stereons volym vrids upp mycket.

Tycker man att basen slår för mycket vid riktigt låga frekvenser så kan man slå på "Subsonic Filter" och ställa in det på tex 30 Hz och se om basen blir mer kontrollerad. Om man tycker att det är för lite bas så kan man iof slå på "Bassboost" lite försiktigt, men den funktionen bör man vara sparsam med eftersom basen kan börja slå okontrollerat och låta bluddrigt (dvs gör mer skada än nytta).

"Low Pass Filter" kan man nu testa att ändra litegrann för att kunna anpassa basen till framsystemet, det är ju mest framsystemet som bestämmer vid vilken frekvens som basen bör delas vid. Har man ett ordentligt framsystem så kan man kanske dela basen redan vid 50-60 Hz och alltså låta framhögtalarna spela relativt låg bas utan att de låter illa.

Jäkla Lonefox, du hann före. wink
Senast redigerat av Drönirettab (9 augusti 2008)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Allt ser ut att stå i botten.

Gain -> Ställ stereon på runt 70-75% av maxvolym. Höj gainen till basarna precis börjar låta illa...sänk därefter lite tills de spelar rent gen.

Lowpass -> Beror på vilken typ av bs du är ute efter..men prova att ställa den rakt upp till att börja med. Borde bli runt 90Hz...därefter kan du sänka ner den tills du tycker att basarna spelar bra hop med resten.
(Personligen delar jag runt 40-50Hz i mina byggen...men det har mkt med tycke o smak o göra med)

Subsonic -> Låt den stå där den står, 30Hz. Jag tycker det är lagom eftersom den mesta musiken inte går så mkt lägre.

Bassboost -> RÖR INTE SKITEN. STäll ner nivån på den till minsta och LÅT DEN VARA!
Bassförstärkning på det viset är djävulens påfund IMO.

Tack så jätte mycket!!

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

Fire And Silk
2 254 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Gain = Vrid till "min"
Subsonic Filter = Med sluten låda så brukar det kunna vara avslaget till att börja med

Slå på stereon och vrid upp volymen till ca 3/4, sätt in en skiva med musik som man brukar lyssna på. Vrid sedan upp stegets gainkontroll tills ljudet preciis börjar låta illa, vrid då tillbaka liitegrann tills ljudet låter bra igen. Nu är steget inställt så att det inte ska bli distorsion när stereons volym vrids upp mycket.

Tycker man att basen slår för mycket vid riktigt låga frekvenser så kan man slå på "Subsonic Filter" och ställa in det på tex 30 Hz och se om basen blir mer kontrollerad. Om man tycker att det är för lite bas så kan man iof slå på "Bassboost" lite försiktigt, men den funktionen bör man vara sparsam med eftersom basen kan börja slå okontrollerat och låta bluddrigt (dvs gör mer skada än nytta).

"Low Pass Filter" kan man nu testa att ändra litegrann för att kunna anpassa basen till framsystemet, det är ju mest framsystemet som bestämmer vid vilken frekvens som basen bör delas vid. Har man ett ordentligt framsystem så kan man kanske dela basen redan vid 50-60 Hz och alltså låta framhögtalarna spela relativt låg bas utan att de låter illa.

Tack så jätte mycket!!

Mvh Markus

Fire And Silk
2 254 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
ska genast ut och testa smile

7 241 Inlägg
9 augusti 2008
Drönirettab skrev:

Gain = Vrid till "min"

HAHA....för en gång skull wink

Fire And Silk
2 254 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
hmm, hur skall denna stå undertiden man ställer in ljudet?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/425776_ypuspu.jpg

7 241 Inlägg
9 augusti 2008
Koppla ur o ta bort. big_smile

Detta är fjärrkontrollen för volymen, eller ja nivån på basförstärkningen.
Som Dröni sade så kan denna göra betydligt mer skada än nytta.
Oftast genom att signalen ut blir väldigt distad.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Koppla ur o ta bort. big_smile

Detta är fjärrkontrollen för volymen, eller ja nivån på basförstärkningen.
Som Dröni sade så kan denna göra betydligt mer skada än nytta.
Oftast genom att signalen ut blir väldigt distad.

okey tongue

739 Inlägg
11 januari 2011
-Mackan- skrev:
hmm, hur skall denna stå undertiden man ställer in ljudet?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/425776_ypuspu.jpg

har också ett sinus steg letar som satan efter min sånn kontroll men antar jag sak skita i den? efter som ni skrev det :p

dB Jägare!
732 Inlägg
12 januari 2011
Volfoo, hittar du den.. Släng den smile Bassboost gör som sagt mer skada än nytta och kan vara väldans hjälpsam till att elda basar smile

739 Inlägg
12 januari 2011
okej skiter i den vill inte elda min kicker hahadock är inte steget så jätte bra men duger för mig ska bara ställa in basen redigt med, de som man är skit dålig på

Sök