5351
Sök

Ljudbygge till min volvo 850 gle

723 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, jag skulle behöva lite nybörjarhjälp med ljudbygge till min volvo.

Jag har aldrig själv gjort det men har hjälpt kompisar osv med typ startpaket för nybörjare osv...

Jag har kollat lite på dbakuten.se och där har jag hittat denna basen som jag är rätt sugen på..

http://dbakuten.se/detail.php?item_id=16320

Nu till hjälpen. Vilket monosteg behöver jag till denna basen? ska jag har ett steg till basen och ett eget steg till framsystemet??

Mycket tacksam för all expert hjälp...

Btw: min budget är ca 10k.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

RM-operatör
667 Inlägg
10 augusti 2008
#2
Den bas du nämnt, kan du kanske ta följande steg till ; http://dbakuten.se/detail.php?item_id=12293

Finns effekt kvar ifall du vill bygga ut senare. Kör basen i 1 Ohm.

Jag antar att du bytt högtalarna i framsystemet? Isåfall så tycker jag du kan köra på ett steg där med.


5 852 Inlägg
10 augusti 2008
#3
Tycker du ska välja nått annat steg än mutant ex. då hertz som du pratar om när du ska ha en så fin bas.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

RM-operatör
667 Inlägg
10 augusti 2008
#4
tujbo skrev:
Tycker du ska välja nått annat steg än mutant ex. då hertz som du pratar om när du ska ha en så fin bas.

Det har du en bra poäng i.
Det slog mig att begagnat är bra=)

http://www.blocket.se/vi/17212360.htm?ca=9_s

Där har du ett riktigt bra steg, mycket effekt för lite pengar.


723 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#5
ShyGuy skrev:
Den bas du nämnt, kan du kanske ta följande steg till ; http://dbakuten.se/detail.php?item_id=12293

Finns effekt kvar ifall du vill bygga ut senare. Kör basen i 1 Ohm.

Jag antar att du bytt högtalarna i framsystemet? Isåfall så tycker jag du kan köra på ett steg där med.

Okey, ett problem bara att då måste jag ju ha mer ström försörjning, hur ska jag då göra? måste jag köpa fler batterier eller?

Har också tittat på cerwin vega basar då jag tänkt mig 2 12"

http://www.cerwin-vega.se/start/index.p … ;Itemid=31

Vilket steg krävs för att driva dem 2?

Tack för alla svar!!!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

5 852 Inlägg
10 augusti 2008
#6
Allt beror ju helt på vad du har för budget och tankar

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

RM-operatör
667 Inlägg
10 augusti 2008
#7
Steget jag tipsade om i mitt andra inlägg passar fint till dom.

Och Tujbos frågeställning är bra, vad vill du ha ut av ljudet? Shysst allround, öronblödande bas, SQ-nivå?


723 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#8
ShyGuy skrev:
Steget jag tipsade om i mitt andra inlägg passar fint till dom.

Och Tujbos frågeställning är bra, vad vill du ha ut av ljudet? Shysst allround, öronblödande bas, SQ-nivå?

Jag vill bara ha ljud i bilen som kan basa bra men det ska låta riktigt fint med framsystemet också....

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

5 852 Inlägg
10 augusti 2008
#9
Okej men då är det ju fel ände om du inte har ett framsystem modell grövre?

Hur ser installationen ut med cd , framsystem osv?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

723 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#10
tujbo skrev:
Okej men då är det ju fel ände om du inte har ett framsystem modell grövre?

Hur ser installationen ut med cd , framsystem osv?

Lite uppdatering nu... Jag fick inte ihop det riktigt med hertz eller cerwin vega basarna de var lite för kraftiga och krävde för mycket ström, slutsteg och då hade inte framsystemet räckt till...

Det blev lite mds grejjer

Huvudenhet: http://mds.se/?artnr=dehp6000ub   (2179 kr)

Bas + Slutsteg med sladdar: http://mds.se/?artnr=PD60 (3499 kr)

Framsystem: http://mds.se/?artnr=df520rs (949 kr)

Steg till framsystemet: http://mds.se/?artnr=17212 (1199 kr)

Låda till basen: http://mds.se/?artnr=VENTURI121 (799 kr)

Detta blev då 8625 kr + lite frakt o sånt ca 9000 tillsammans...

Det tillkommer ju lite när jag behöver köpa lite mer sladdar och sånt men frågan är ifall jag behöver kondensator eller jag klarar mig på batteriet som det är??

Tacksam för svar och även ideer om hur jag ska bygga allting i min lilla 850 det är ju inte det störa utrymmet... Jag hade tänkt mig att ta bort hjulet, ha ett steg där med plexiglas och lite lys dioder sen det andra steget måste ju inte synas sen vet jag inte riktigt.....

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

RM-operatör
667 Inlägg
11 augusti 2008
#11
Spara reservhjulet, du kommer bara bli sur på dig själv när du står mitt i ingenstans med punka, och istället ett par dioder som flashar på ett slutsteg.

Sök på "Kondensator" så får du många bra förklaringar till varför konding är onödigt.

Hur menar du med tips på hur du ska bygga? Du har ju det mesta klart eftersom du köper en färdig låda.
Volvos är tacksamma att grejja i, då dom inte krånglar till infästningar av lister och elände mer än nödvändigt=)


5 852 Inlägg
12 augusti 2008
#12
Ska ge dig ett jättetips om att lägga mer krut på framsystemet och framförallt inte använda koaxialer i den bilen då nästan all diskant kommer försvinna för dig.

Sen så kablar får du väl räkna med i budgeten då det är en rätt viktig punkt i en anläggning sen även att kabelkittet du får med baskittet du länka till är ju bara anpassat till det så att du får ju köpa ett kit till för framsystems steget.



Lycka till

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg


Sök