Gas Silver c2 (Steg)

_NoDDaN_
9 augusti 2008 · 133 Inlägg

Har köpt det steget till min baslåda..

Detta kanske är en dum fårga men.

Jag har Ställt steget på LPF och vridigt den till 5hez eller vad det heter. så det bara ska komma bas..?
men det kommer även lite svagt när dom sjunger i musiken är det så på alla baslådor som man kopplar på steg? det är inget som hörs inne i bilen hörs lite gran när man öppnar skuffen bar..
undrar om det ska vara så.

har bryggkopplat det är då 4ohm.

NoDDaN
evilaudio
9 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

de flesta filter "läcker igenom" lite.. men 50 hz verkar väldigt låg delning.. va har du för bas??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
9 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Att det hörs röster beror på hur brant man delar, 6,12,18,24 m.m..ju brantare man delar, ju mindre kommer det att höras vid tex. 50hz.
Men du skriver 5hz..ska det vara 50 som evilaudio skriver, eller är det 5hz?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
_NoDDaN_
9 augusti 2008 · 133 Inlägg

Slutsteg: Uteffekt: 2x155W RMS 4ohm, 2x290W RMS 2ohm, 2x400W RMS 1ohm, 1x590W RMS 4ohm bryggkopplat. 1ohm stabil. 0,02% THD. RCA-in/out. Subsonic filter 20Hz/18dB. HP-filter 25-5000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt). Bandpassfilter 50-5000Hz/12dB. Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 75A. Mått: 492x52x230mm.

Baslåda: Dubbla 12-tumsbasar. portad låda. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre.


Är det packetet jag har
Jag har en bilsterio som är kanske 6år gammal som suger om jag köper en ny sån kommer det låta bättre då?.
just nu så kan jag inte skruva på så mkt för då går högtalarna i bilen sönder kan inte skruva på nå mer på steget kan det bero på min dåliga sterio eller har jag dålig lågnivo kabel

NoDDaN
_NoDDaN_
9 augusti 2008 · 133 Inlägg

Det stog 40hz-4Khz på LPF
den är vriden till 4Kzh får att det ska komma ut så mkt basljud som möjligt och sen är volymen eller vad man ska säga på steget poå max.
och X-boosten är på LPF

NoDDaN
TT-Avant
9 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

OJ...har du den ställd på 4000hz. det är inte konstigt du hör röster.
vrid ner den till runt 60-70hz. Det är där du har sub.
Just nu spelar du basen för allt den klarar av och har igentligen inte någon sub. delning till den=inte så bra.

Att du har gain (det du kallar volym) ska inte vara på max. den ska stå på max 3/4.
Gärna mindre, typ ½ av max.

Senast redigerat av TT-Avant (9 augusti 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
_NoDDaN_
9 augusti 2008 · 133 Inlägg

Jag har Original högtalare i min bil och en gammal Bilstero Bilsterion ska jag byta när jag får min lön som kommer.. Förslag på bra bilsterio.?
har hört att Pioneer gör bra bilsterios.
ska även köpa 6.9 snart.

BPF har inte förstårtt vad den gör en.. kan nån förklara?

NoDDaN
_NoDDaN_
9 augusti 2008 · 133 Inlägg

Anledningen till att ajg har ställt volymen på max är att annars får jag inte ut nån effect ur baslådan kan inte spela max av ur den..

mitt steg blir även varmt som fan är det dåligt? eller blir vissa steg varma

beror det på min Lågnivåkabel (den är snuskigt billig)
eller min gammla bilsterio

NoDDaN
TT-Avant
9 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

_NoDDaN_ skrev:
Jag har Original högtalare i min bil och en gammal Bilstero Bilsterion ska jag byta när jag får min lön som kommer.. Förslag på bra bilsterio.?
har hört att Pioneer gör bra bilsterios.
ska även köpa 6.9 snart.

BPF har inte förstårtt vad den gör en.. kan nån förklara?

BPF har man ofta till tex. midbasar eller mellanregister.
Detta gör så att en högtalare, tex 6½" midbas, spelar mellan 70-3000hz.
Man använder det ist. för det passiva filter som oftast följer med kitt system, alltså lösa diskanter och mid/mellan register.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
9 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

_NoDDaN_ skrev:
Anledningen till att ajg har ställt volymen på max är att annars får jag inte ut nån effect ur baslådan kan inte spela max av ur den..

mitt steg blir även varmt som fan är det dåligt? eller blir vissa steg varma

beror det på min Lågnivåkabel (den är snuskigt billig)
eller min gammla bilsterio

testa att vrida sub. filter till 70-80hz då om du har org. fram.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
_NoDDaN_
9 augusti 2008 · 133 Inlägg

Tack för all hjälp ska testa ställa om allting se om det låter bättre.

Återkommer om jag får merproblem.

skicka gärna en länk på en bra bilsterio priklass ca 2000kr

NoDDaN
Krillepille Ganska n00b
9 augusti 2008 · 37 Inlägg

Om du klarar dig med en lågnivåutgång, vill ha både USB och AUX-ingång på baksidan och kunna välja färg på knappar och display rekomenderar jag Pioneer DEH-5000UB smile

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=290389

Senast redigerat av Krillepille (9 augusti 2008)

_NoDDaN_
9 augusti 2008 · 133 Inlägg

Jag vill gärna ha en subbutgång i och usb och 1 lågnivå utgång är vell det man behöver? big_smile

NoDDaN
fckoff__ vägblockerare
10 augusti 2008 · 47 Inlägg

köpte nå paket med infinity högtalare ( framsystem o 6,9or) och pioneer stereo för  3500 på brl = skitbra ljud big_smile

Volvo 142 deluxe "Fuzzen" (1973)
_NoDDaN_
10 augusti 2008 · 133 Inlägg

Jag vred ner till 40hz då komm det bara bas men volymen blev då låg på basen då vred jag upp den lite mindre en hälften då blev det mer kräm fårn bassarna hörde då lite sång men inte mkt men jag måste fortfarande ha (volymen) på steget på max för att jag ska kunna basa på högt

beror detta på min gammla sterio i bilen. Bilsterions Bas inställningar är (3. 6. 9. 12) 3. 6. Hör man skillnad på men 9. 12 är precis lika som 6 så om jag köper ny bilsterio så borde jag kunna sänka på steget och ändå få ut lika mkt kräm fårn basen?

eller min dåliga lågnivå kabel. köpte den billigaste från mds för länge sen.

Senast redigerat av _NoDDaN_ (10 augusti 2008)

NoDDaN
Lonefox Bad music kills good sound
10 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

_NoDDaN_ skrev:
Jag vred ner till 40hz då komm det bara bas men volymen blev då låg på basen då vred jag upp den lite mindre en hälften då blev det mer kräm fårn bassarna hörde då lite sång men inte mkt men jag måste fortfarande ha (volymen) på steget på max för att jag ska kunna basa på högt

beror detta på min gammla sterio i bilen. Bilsterions Bas inställningar är (3. 6. 9. 12) 3. 6. Hör man skillnad på men 9. 12 är precis lika som 6 så om jag köper ny bilsterio så borde jag kunna sänka på steget och ändå få ut lika mkt kräm fårn basen?

eller min dåliga lågnivå kabel. köpte den billigaste från mds för länge sen.

Höj LPF:en sakta sakta och låt ngn sitta i bilen och hojta till när det spelar bättre.
40Hz är RUGGIGT lågt delar (men jag gillar det) som ställer höga krav på både lådval, konstruktion, avstämning plus även övriga systemet. Midbasen måste orka gå ner till de frekvenserna. Annars tappar man väldigt mkt bas.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
FeScHTeN
4 juli 2009 · 18 Inlägg

Hej där alla. Köpte oxå ett gas silver C2 idag som jag precis installerat i bilen. Såg att _NoDDaN_ skrev att hans steg lev väldigt varmt. Har exakt samma problem med mitt. Basen spelar på bra som fan men efter en stund bara försvinner basljudet och protection lampan tänds en liten stund och fadar sen ner sig och basen kommer igång igen en liten stund. Vad kan detta bero på? Dåliga kablar? Fel på steget? Har haft andra steg innan som aldrig blivit på långa vägar så varma som detta blir så fort. Snälla ge mig ett tips på vad det kan vara.

MVH Christian

VOLVO 855 T5
Volvo V70N 2,4T "The Blue WarrioR" (2000)
evilaudio
4 juli 2009 · 16 195 Inlägg

FeScHTeN skrev:
Hej där alla. Köpte oxå ett gas silver C2 idag som jag precis installerat i bilen. Såg att _NoDDaN_ skrev att hans steg lev väldigt varmt. Har exakt samma problem med mitt. Basen spelar på bra som fan men efter en stund bara försvinner basljudet och protection lampan tänds en liten stund och fadar sen ner sig och basen kommer igång igen en liten stund. Vad kan detta bero på? Dåliga kablar? Fel på steget? Har haft andra steg innan som aldrig blivit på långa vägar så varma som detta blir så fort. Snälla ge mig ett tips på vad det kan vara.

MVH Christian

va har du för basar å hur har du kopplat de`` ??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
4 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Verkar som att det driver något som är åt helskotta för tungdrivet iaf.

Booyakasha!
evilaudio
4 juli 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Verkar som att det driver något som är åt helskotta för tungdrivet iaf.

steget blir inte varmt för de..tongue  steget blir varmt för att de blir för lågt belastat va gäller impedas.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang