växelknopp volvo 440

Arnie
5 februari 2006 · 295 Inlägg

tjo! jag undrar hur i satan man får av växelspaksknoppen på min volvo 440 -90a . är backspärr på den med det går ju att byta endå ^^ får inte av den helt enkelt, nån som vet hur? har testat att gänga av den med all kraft i världen händer ingenting, letat efter skruvar etc...

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
okkar
5 februari 2006 · 694 Inlägg

dom sitter fast du får pajja den för att få av den är ja rädd..haha allt funkar med lite våld vilja och vaselin!!big_smile

RaGnaR RattmuFF
5 februari 2006 · 506 Inlägg

Jag körde med min rally 240 och jag drog i 3an och drog av växelknoppen. Försök du också med mitt knep tongue

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
okkar
5 februari 2006 · 694 Inlägg

haha men det är ju standard på 240/740 att knoppen ofta blir liggande i baksätet när man växlar:Dhaha

SpeedOfLight
5 februari 2006 · 1 432 Inlägg

Jo visst är det de... Det är volvos svar på fastshifting smile
Det kan vara väldigt irriterande då man latjar i en grusgrop eller dylikt, då det ofta handlar om snabba växlingar mer eller mindre konstant smile

Men åter till 440'n Jag skulle tro att den sitter som på 200 och 700 serien, dvs att den bara ska rakt upp.. Men jag är osäker.. Va flera år sedan jag hade en 440.. .Vill dock ha en TiC igen... Hade en som va bytt turbo på... Riktigt kul... Sen lånade en bekant bilen och blåste av vägen med den, totalskrot och han vägrade ersätta den, och självklart låg det bara trafik på den sad

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
danielagren
5 februari 2006 · 6 Inlägg

den ska av rakt uppåt.en nackdel är att den är fast limmad,så den kan vara ganska svår att få bort.
lite våld löser alla problem.

SpeedOfLight
5 februari 2006 · 1 432 Inlägg

danielagren skrev:
den ska av rakt uppåt.en nackdel är att den är fast limmad,så den kan vara ganska svår att få bort.
lite våld löser alla problem.

Snygg bil, läckert kjolpaket, Vart har du fått tag på det åt?

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Arnie
5 februari 2006 · 295 Inlägg

ok, tack för svaren! ska prova när det blir plusgrader :]

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
Lusen
15 mars 2006 · 229 Inlägg

SpeedOfLight skrev:
Jo visst är det de... Det är volvos svar på fastshifting smile
Det kan vara väldigt irriterande då man latjar i en grusgrop eller dylikt, då det ofta handlar om snabba växlingar mer eller mindre konstant smile

Men åter till 440'n Jag skulle tro att den sitter som på 200 och 700 serien, dvs att den bara ska rakt upp.. Men jag är osäker.. Va flera år sedan jag hade en 440.. .Vill dock ha en TiC igen... Hade en som va bytt turbo på... Riktigt kul... Sen lånade en bekant bilen och blåste av vägen med den, totalskrot och han vägrade ersätta den, och självklart låg det bara trafik på den sad

Volvon 2,7,900seriens knopp är inte alls bara att dra upp.
Man får ta en lite skruvmejsel och peta bort locket, sen tar man en polygrip och rycker upp låsningen. Sen kan man dra knoppen uppåt.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
15 mars 2006 · 2 933 Inlägg

växlar snabbare om ni byter växelspaksknopp.? big_smile tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang