Besiktiga med öppet luftfiler?

frasse4
5 februari 2006 · 736 Inlägg

Snabb fråga;

Klagar Svensk Bilprovning något på att man har öppet luftfiler monterat
sålänge det sitter fast?

Någon sa till mig att jag nog borde montera in orginal luftburken vid
besiktning, men har man som mig gjort ett ordentligt bygge tar det någon
timme att montera bort det öppna och montera dit orginal, så man slipper
ju helst...
/
Johan

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
4G63GalantGTI_R Avstängd
5 februari 2006 · 138 Inlägg

Kom igen när ni har byggt en  turbo motor som bekymrar er vid sbp ist.... HHAAAA luftfilter.... lika olagigt å köra utan då också eller ????ASG.....

Löjligt..... varför ens bry sej om att byta luftfilter på en sugmotor????minskar ju effekten fint med varmluft i insuget....

frasse4
5 februari 2006 · 736 Inlägg

Tja på frågan om varför man ska byta, så vill jag påstå att det låter mycket tuffare... För övrigt märkar man en ökning med 3 hk lika mycket om en minskning med 3 hk... alltså inte alls. Men visst man måste ju se till att man får kall luft och inte fästa filtret på grenröret med ståltråd... för övrigt var det inte det som tråden handlade om... Syns ju lite mindre om luftfiletburken är tom än om man har öppet filter så att säga...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
MysdressLarry
5 februari 2006 · 212 Inlägg

jag hade inge problem med det på min saab

BMW 525d (2005)
blykometen fritidforskare ,universaltrögt geni!
5 februari 2006 · 64 Inlägg

så länge installationen av det nya balla,coola,snygga luftfiltret inte innebär att det struntas i några slangar t avgasrening,vevhusventilation etc är det inga problem,se bara till att domedagsprofeterna får fel å skärma det väl från värmekällor så funkar det fint,på köpet brummar det i maskinrummet lite extra..bara det gör filtret värt pengarna!

jag e inte dum!!..det är du som inte tänker rätt!
SMUCKO
mx_3_ "Glidare"
5 februari 2006 · 254 Inlägg

Svar på hans fråga är: Nej svenska bilprovningen bryr sig inte överhuvudtaget om byte till sportluftfilter efter vad jag hört. Hade själv mitt hängandes i motorrummet då den besiktades och fick inga påpekningar.

Foffis
5 februari 2006 · 676 Inlägg

men ett öppet filter skall ju även inte dra in för kall luft va? om de nu är folk som kör sina bilar på vintern, hur gör man då föratt inte få in för kall luft?

Mortcha Turbomissbrukare
5 februari 2006 · 62 Inlägg

Foffis skrev:
men ett öppet filter skall ju även inte dra in för kall luft va? om de nu är folk som kör sina bilar på vintern, hur gör man då föratt inte få in för kall luft?

Klart om du bor vid nordpolen och har ca: -50 så e ju de inte så bra.. annars så hinner luften värmas lite innan den når förbränningen... OCh andra sidan så är de inte så stor skillnad attköra med original filter i en helt vanlig sugmotor änn ett öppetluftfilter.. Om du däremot har en turbo bil som du har masserat lite så kan de ge en viss efekt ökning vid montering av öppet.. men inte lika mycket som inget filter alls..

Så att om ni monterar ett öppet på din original japsare så kan ni ju gå och skryta på plugget att ni har trimmat den med 10hp mera.. för det blir INGEN effekthöjning om du sätter dit ett i din original 100hp motor.. tongue

Räcker det som beskrivning??

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P
mx_3_ "Glidare"
5 februari 2006 · 254 Inlägg

det blir ingen effekt ökning, men motorn går bättre eftersom man får in mer/ kallare luft.

Rätta mig gärna om jag har fel

Stefan Varberg Supraman
5 februari 2006 · 2 300 Inlägg

Kallare luft = mer syre = bättre förbränning = mer effekt

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
140-occe
5 februari 2006 · 77 Inlägg

dom säger nog inget de dom kan klaga på e om vevhusventilations slangen bara hänger..

direktörn
ludde__mannen draminbil.nu
5 februari 2006 · 1 382 Inlägg

Kul att denna diskusionen kommer upp i alla trådar som handlar om luftfilter!!! Lika säkert som att det nämns att mds är skit i alla ljudtrådar!!

MarcusL #2573
5 februari 2006 · 1 489 Inlägg

4G63GalantGTI_R skrev:
Löjligt..... varför ens bry sej om att byta luftfilter på en sugmotor????minskar ju effekten fint med varmluft i insuget....

På min bil suger den då fan inte in någon varmluft, om man gör det ordentligt så får man inga problem med det. Men det kanske inte du vet för du har satt alla dina filter bredvid motorn ? Nej just det du höll inte på med sånt för det var ju ingen mening på en sugis. Man sätter ju knappast ett öppet filter för att öka effekten va ? Ett filter ger ju typ inte så mycket. Jag satte mitt för ljudet som man får smile. I min bil går ett 3" rör ut i skärmen och där sitter filtret bakom skärmen. Så jag tror inte det kommer nån varmluft där du. Kanske skulle ta reda på vad du pratar om innan du skriver ? smile

Dom säger inget på SBP, dom sa bara att min bil lät gott med det luftfiltret satt på. Nickade mest och höll med wink

//Marcus

Senast redigerat av MarcusL (5 februari 2006)

• Även den starka måste ta i när han skiter
Pepe Ölbryggare
5 februari 2006 · 339 Inlägg

MarcusL skrev:

4G63GalantGTI_R skrev:
Löjligt..... varför ens bry sej om att byta luftfilter på en sugmotor????minskar ju effekten fint med varmluft i insuget....

På min bil suger den då fan inte in någon varmluft, om man gör det ordentligt så får man inga problem med det. Men det kanske inte du vet för du har satt alla dina filter bredvid motorn ? Nej just det du höll inte på med sånt för det var ju ingen mening på en sugis. Man sätter ju knappast ett öppet filter för att öka effekten va ? Ett filter ger ju typ inte så mycket. Jag satte mitt för ljudet som man får smile. I min bil går ett 3" rör ut i skärmen och där sitter filtret bakom skärmen. Så jag tror inte det kommer nån varmluft där du. Kanske skulle ta reda på vad du pratar om innan du skriver ? smile

Dom säger inget på SBP, dom sa bara att min bil lät gott med det luftfiltret satt på. Nickade mest och höll med wink

//Marcus

Jag kan bara hålla med Marcus smile
Vet inte vad det innebär på en 240 i ljud direkt, men det sitter inte lika optimalt placerat som i en 9000. Men det är helt och hållet upp till grabben om han vill ha det så. Tycker han det låter bra så är väl det hans ensak, för han försöker inte pracka på oss ett öppet filter. Han undrar ju bara lite snällt om man får ha det så eller inte.
Svaret är iaf att det går alldeles utmärkt om du inte ska regbesikta bilen, men det är ju gjort för ett bra tag sen :p

Lycka till med brummandet...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Semifreak
6 februari 2006 · 98 Inlägg

En liten grej angående filter, dvs kall luft och sugmotorer. Alltså varmluft som komprimeras (med turbo eller kompressor) blir väldigt varmluft. Som jag förstått det så ökas värmen genom multiplikation, dvs att om du har 20 grader luft som komprimeras blir väldigt mkt svalare än 30 grader som komprimeras.. Skiljer mer än 10 grader så att säga, vilket gör det väldigt bra att få ner temperaturen så mkt som möjligt! Men sugmotorer kan det väl inte göra mer än lite insugsljud, sen får man väl öka effekten runt 10% utan att tillsätta turbo etc utan att sbp säger något om det, rätta mig om jag har fel!

Sen svar på frågan om hur man gör för att inte få in för kall luft, om du nu skulle mot allförmodan köra på nordpolen med bilen så kan du väl köpa lite slang å lägga filtret bakom kylaren då ;D På de flesta nya bilarna sitter insatsfilter med luftkanal så luften tas direkt från fronten in i "burken", bättre än så blir det ju inte om man bortser från filtrets genomsläpp och luftkanalensstorlek!

alxalx fresh'n'clean
6 februari 2006 · 147 Inlägg

Jag måste vara blind för jag ser ingenstans att han som skrev tråden frågade om han fick någon mer effekt av sitt luftfilter......

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
onej84
6 februari 2006 · 1 854 Inlägg

Inga problem o besikta med öppet filter.

men uno 65 kanske räknar det som trim man vet aldrig med besiktningsgubbar.. roll

PeppeVectra Peppe Vectra
6 februari 2006 · 1 076 Inlägg

Slayer9 skrev:
En liten grej angående filter, dvs kall luft och sugmotorer. Alltså varmluft som komprimeras (med turbo eller kompressor) blir väldigt varmluft. Som jag förstått det så ökas värmen genom multiplikation, dvs att om du har 20 grader luft som komprimeras blir väldigt mkt svalare än 30 grader som komprimeras.. Skiljer mer än 10 grader så att säga, vilket gör det väldigt bra att få ner temperaturen så mkt som möjligt! Men sugmotorer kan det väl inte göra mer än lite insugsljud, sen får man väl öka effekten runt 10% utan att tillsätta turbo etc utan att sbp säger något om det, rätta mig om jag har fel!

Sen svar på frågan om hur man gör för att inte få in för kall luft, om du nu skulle mot allförmodan köra på nordpolen med bilen så kan du väl köpa lite slang å lägga filtret bakom kylaren då ;D På de flesta nya bilarna sitter insatsfilter med luftkanal så luften tas direkt från fronten in i "burken", bättre än så blir det ju inte om man bortser från filtrets genomsläpp och luftkanalensstorlek!

fick läsa inlägget ditt ett par gånger innan jag greppade va du menade. att luftfiltret skulle få ner värmen om man har turbo tror jag inte. luften blir ju inte varm fråns den får tryck från turbon/kompressorn mellan turbon/kompressorn och insugsspjället/motorn.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
PeppeVectra Peppe Vectra
6 februari 2006 · 1 076 Inlägg

4G63GalantGTI_R skrev:
Kom igen när ni har byggt en  turbo motor som bekymrar er vid sbp ist.... HHAAAA luftfilter.... lika olagigt å köra utan då också eller ????ASG.....

Löjligt..... varför ens bry sej om att byta luftfilter på en sugmotor????minskar ju effekten fint med varmluft i insuget....

fö fan har du turbo i galanten nu också.

Varför bry sig om å byta filter på en turbo bil? ökar ju bara risken å suga in ännu mer skit än va den reda gör?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Foffis
6 februari 2006 · 676 Inlägg

Mortcha skrev:
Så att om ni monterar ett öppet på din original japsare så kan ni ju gå och skryta på plugget att ni har trimmat den med 10hp mera.. för det blir INGEN effekthöjning om du sätter dit ett i din original 100hp motor.. tongue

Räcker det som beskrivning??

jo att de inte blir någon effektökning visste jag redan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang