Tjenare alla elektronikgossar!
Har ett litet projekt jag håller på med. Har monterat belysning vid varje dörr i bilen
som ska fungera på ett speciellt sätt.
1. När en dörr öppnas ska lampan vid den öppnade dörren lysa. (Endast vid den dörren)
2. En strömbrytare som ska få alla lampor att lysa på samma gång.
Jag hade tänkt annvända mig utav de dörrströmbrytarna som redan sitter i bilen,
dock så sitter brytarna på jorden så då hade jag tänkt att "huvudbrytaren" skulle göra med.
Alltså ska jag kontinuenligt mata alla lamporna med positiv ström ifrån batteriet.
Men för att inte alla lampor ska lysa när en dörr öppnas så måste jag ju använda mig utav någon
form av likriktare, diod.
Har ritat ett kopplingsschema lite fort ungefär hur jag tror att det ska vara:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/58770/426978_rhxyss.jpg]()
Min fråga är nu:
Kommer detta att fungera?
Vad ska jag välja för dioder?
Tackar på förhand!
Mvh. Magnus