2979
Sök

Volvo 850 T5 startar inte...

Art Director
75 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare boys & girls!

Offret är min 850 T5 95.

Bytte kamaxlar på bilen till glt kammar och har gjort allt enligt haynes och kontrollerat kammarna och så att vevaxeln stod rätt...

Och bilen gick som fan på höga varv istället för hästsparken direkt med org. kamaxlarna, bilen rullade i 2 dagar och jag tog bilen från jobbet och körde hem igår...

Stannar som vanligt utanför huset och låter bilen vara igång i 2 minuter så oljan inte blir stående skållhet... går in och går på dass, snackar med flickvännen och går ut, sammanlagt 14 minuter...

Hoppar in i bilen och ska starta den, men den startar inte, det låter som om startmotorn inte pallar dra runt skiten typ, är inte 100% säker...

Den harklar sig och den tänder till ibland men endå inte...

Har fått ut en massa roliga felkoder också...

Min första tankte var att kamremmen hade kuggat men den satt som den den skulle ( med markeringarna på kamdreven korrekt mot inre kamremskåpans "klackar" eller hål eller vad dom heter...

Har dragit runt motorn och allting ser OK och låter bra...

Har kollat stiften och dom såg jävligt bra ut och där kommer gnista och allting...

Jag kan säga som så att det har regnat något fruktansvärt i Malmö när detta hände ( förra veckan.. ) och jag körde igenom några stoora vattenpölar igår på väg hem ( Översvämmningar vid ett farthinder så det kan ha skvätt upp vatten i motorrummet... )

Felkoderna jag fick:

A2
2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel.

Jag har nollat felkoderna och försökt starta motorn men det går inte alls, felkoderna försvann dock...

Är styrenheten rökt eller?

Det låter ganska konstigt när soppa pumpen pumpar fram soppan till spridarna ( har en warlbro 255 pump... ) typ pysande ljud när man drar igång kranen vid vasken...

Börjar bli galen nu...

Alla tips och idéer är välkomna!

Avstängd
653 Inlägg
11 augusti 2008
Är inte detta ganska vanligt på 850?

Min lärare snackade nåt om att det kan ha med oljetrycket att göra :S min mors 850 har hållt på precis som du säger, typ att det känns som att startmotorn inte orkar dra runt motorn riktigt, och den tänder till ibland m.m.
När det händer så har det bara varit att mala på som fan länge med ett bra batteri... riktigt länge wink
jag är inte insatt i det men man fattade precis när en berättade för mig hur det funkar.
Senast redigerat av airflow (11 augusti 2008)

Jag har rätt i vad jag än säger.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
11 augusti 2008
Skulle du få fram att det är styrenheten som e kass så har jag en Bosch box som kommer från en 855 T5 -95 manuell, boxen är chippad o klar, givetvis med ditlödad sockel...orginal chippet får du naturligtvis med.

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Sök