11 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare boys & girls!
Offret är min 850 T5 95.
Bytte kamaxlar på bilen till glt kammar och har gjort allt enligt haynes och kontrollerat kammarna och så att vevaxeln stod rätt...
Och bilen gick som fan på höga varv istället för hästsparken direkt med org. kamaxlarna, bilen rullade i 2 dagar och jag tog bilen från jobbet och körde hem igår...
Stannar som vanligt utanför huset och låter bilen vara igång i 2 minuter så oljan inte blir stående skållhet... går in och går på dass, snackar med flickvännen och går ut, sammanlagt 14 minuter...
Hoppar in i bilen och ska starta den, men den startar inte, det låter som om startmotorn inte pallar dra runt skiten typ, är inte 100% säker...
Den harklar sig och den tänder till ibland men endå inte...
Har fått ut en massa roliga felkoder också...
Min första tankte var att kamremmen hade kuggat men den satt som den den skulle ( med markeringarna på kamdreven korrekt mot inre kamremskåpans "klackar" eller hål eller vad dom heter...
Har dragit runt motorn och allting ser OK och låter bra...
Har kollat stiften och dom såg jävligt bra ut och där kommer gnista och allting...
Jag kan säga som så att det har regnat något fruktansvärt i Malmö när detta hände ( förra veckan.. ) och jag körde igenom några stoora vattenpölar igår på väg hem ( Översvämmningar vid ett farthinder så det kan ha skvätt upp vatten i motorrummet... )
Felkoderna jag fick:
A2
2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)
5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel.
Jag har nollat felkoderna och försökt starta motorn men det går inte alls, felkoderna försvann dock...
Är styrenheten rökt eller?
Det låter ganska konstigt när soppa pumpen pumpar fram soppan till spridarna ( har en warlbro 255 pump... ) typ pysande ljud när man drar igång kranen vid vasken...
Börjar bli galen nu...
Alla tips och idéer är välkomna!