4842
Sök

Kräva 150 000 från en 7åring?

Eliminator
1 441 Inlägg
11 augusti 2008
Oavsett vad pojken gjorde så skall han inte behöva betala hela renoveringen av hissen som uppenbarligen var dåligt underhållen och utsliten.
Troligtvis har pojken hittat på nått sparkat på dörren pillat på knappar eller nått, men då borde hisssen s säkerhetssystem lösa ut.
I detta fallet verkar det som går att läsa ut av reportaget om man vet hur en hiss fungerar, att hissens låsklackar låst sig samtidigt som hissens motor inte stannat utan lyft hela korgen trots att den satt fast.
Därav att taket skadats.
Och, nej en hiss ramlar inte ner även om vajern skulle gå av, vilket nån trodde i ett inlägg tidigare.
Det händer bara i Amerikanska actinfilmer typ Die Hard.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (11 augusti 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Troligen galen...
567 Inlägg
11 augusti 2008
Turbo_Erik skrev:
En normal hiss i ett bostadshus brukar klara 600-1000kg..
Får fan inte ihop det.
"Det är två bärenheter som har gått sönder, hela taket är spräckt och dessutom måste hela korgen bytas"

Bärenheterna måste vara dom som är fästa i Gejdrarna (stavas) och jag har för mig att dom är gjorta i stål...

Låter som att ungen stått med en slägga eller nått där inne?

Bärenheter = schaktdörrmekaniken med styrrullar, dörrstängarvikter schaktdörrkontakter mm.

bojboj
11 augusti 2008
Stackars familj som måste stå ut med detta. En pojke på 7 bast kan inte sabotera en hiss på detta viset. Idioti för att hitta en syndabok för att laga en rutten hiss

bojboj
11 augusti 2008
mebben skrev:
Turbo_Erik skrev:
Får fan inte ihop det.
"Det är två bärenheter som har gått sönder, hela taket är spräckt och dessutom måste hela korgen bytas"

Bärenheterna måste vara dom som är fästa i Gejdrarna (stavas) och jag har för mig att dom är gjorta i stål...

Bärenheter = schaktdörrmekaniken med styrrullar, dörrstängarvikter schaktdörrkontakter mm.

Gå och laga hissen då om du är så duktig

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 augusti 2008
Sjukt var ordet. Som FireTraXX skriver så låter det mkt osanolikt att killen skulle ha snubblat, men om hissen pajjar för att man "trillar" mot dörren så borde den inte ens varit i drift!

Att kräva hans familj på stålar jag anser borde vara vanliga drift och servicekostnader är bara helt galet.

Rock'n Roll

Troligen galen...
567 Inlägg
11 augusti 2008
Sokrates skrev:
Och, nej en hiss ramlar inte ner även om vajern skulle gå av, vilket nån trodde i ett inlägg tidigare.
Det händer bara i Amerikanska actinfilmer typ Die Hard.

/Tommy.

Precis, eftersom det är krav på att alla hissar skall ha säkerhetsutrustning för att skydda mot ofrivillig rörelse nedåt, på linhissar med en så kallad HR (hastighetsregulator) som vid överhastighet spärrar en  extra lina ner på korgen och drar upp fånget och "låser fast" hisskorgen mot gejdrarna.

Troligen galen...
567 Inlägg
11 augusti 2008
bojboj skrev:

Varifrån kommer den otrevliga attityden? Är det inte bra att folk får veta vad uttrycken betyder eller?

Gå och lägg dig istället...

Eliminator
1 441 Inlägg
11 augusti 2008
Om jag vore familjen, så skulle jag 1 kolla om den var besiktad 2 kolla om det fanns några anmärkningar och om de var åtgärdad,3 begära journal på alla felanmälningar på hissen.
4 Kontrollera att hissen servats årligen
5 Kontakta arbetsmiljöverket för en oberoende besiktning för konstaterande av vad som orsakat olyckan samt av vilken anledning tex uttjänt hiss, slarvigt underhåll.
Skulle aldrig ge mig, för detta luktar mygel lång väg.

/Tommy.

526 Inlägg
11 augusti 2008
bojboj skrev:
mebben skrev:
Turbo_Erik skrev:
Får fan inte ihop det.

Jag tog inte illa upp för att han rättade till mig smile Vet man vad det handlar om så vill man såklart skriva det smile
Kom och snacka om reglar och karmar så ska vi se haha smile smile wink

526 Inlägg
11 augusti 2008
Är det inte krav på att det ska vara typ innerdörrar i alla hissar.
I nya hus vet jag att dom bara monterar sånna.
Men i mitt hus så har dom satt upp varningsskyltar, att man kan klämmas ihjäl om tex fraktar
gods...
Hissen upp till fikarummet på jobbet är av gammal modell, men dom har instalerat innerdörrar iaf..

Eliminator
1 441 Inlägg
11 augusti 2008
Turbo_Erik skrev:
Men i mitt hus så har dom satt upp varningsskyltar, att man kan klämmas ihjäl om tex fraktar
gods...
Hissen upp till fikarummet på jobbet är av gammal modell, men dom har instalerat innerdörrar iaf..

Ja, vid ombyggnation, större renovering eller nyinstallation,,,,

/Tommy.

812 Inlägg
11 augusti 2008
tycker de e nå skumt ska inte sånna företag ha försäkringar? + att nå mer fel måste de vara på hitten sen tidigare för en 7åring knäcker fan inte dom teglarna + att om den skulle stanna av nån anledning så ska de gå att öppna dörrarna utan problem. tänk om de börjar brinna tex kul å sitta i hissen när strömmen bryts?! tycker de e skumt allt i hoppa. å när dom bes så är de inte mkt som kollar. dom går in i hissen, skakar om inut i, kollar om nöd stoppen funkar, sätter på en klister lapp å sen är de klart. va med när dom bes hissen här hemma å de va precis så dom gjorde. du ska ju inte tro att dom kollar reglar å sånt om dom inte tycker att de behövs när ingen har klagat på nå.

man lever bara en gång..

7 100 Inlägg
11 augusti 2008
jag har iaf snubblat i en hiss tongue

men men,sverige i ett nötskall!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

586 Inlägg
12 augusti 2008
Tacka vet jag rulltrappor smile

4 506 Inlägg
12 augusti 2008
Det var mig allt en biffig 7åring som har lyckats gunga hissen så mycket
och bankat in dörrarna så hårt smile

Kan du andas kan du dö.

349 Inlägg
12 augusti 2008
Problemet med hissar är väl att dem uppenbarligen krånglar för ingenting och att besiktningsföretagen oftast skiter fullständigt i att göra en riktigt besiktning utav hissen utan bara godkänner den om den kan köras till toppen och nollas eller nåt. vet inte riktigt hur det funkar men Brossan är hissmontör och farsan säljer hisskorgar så man har ju hört lite av det ena och det andra. tongue

Troligen galen...
567 Inlägg
12 augusti 2008
Turbo_Erik skrev:
gods...

Det finns inga retroaktiva krav på att gamla hissar i bostadshus skall ha innedörrar, däremot måste hissar i bostadshus kompletters med innerdörrar om det görs förändringar av styrsystem, apparatskåp, hissmaskineri, hisskorg eller byte av hisskorgsinredning.

Hissar som går i fastigheter med övervägande del arbetslokaler skall kompletteras med korgdörrar innan 2012-12-31 även om inga andra förändringar görs på hissen.

Hissar som saknar innerdörrar skall förses med de gula varningsskyltarna du noterat i ditt hus.

Allt ovanstående enligt Boverkets nya föreskrift BFS 2006:26 H10

Troligen galen...
567 Inlägg
12 augusti 2008
Beträffande besiktningsfirmornas arbete så är kvalitén på deras jobb helt beroende på vilken besiktningsman som besiktigar hissen, vissa släpper igenom nästan allt medans andra skriver anmärkningar med ombesiktningskrav för minsta lilla.

Det är ett väl känt problem i hissbranchen att bedömningarna skiljer sig mellan de olika besiktningsgubbarna, det gör att det är svårt att hålla lika nivå på alla hissar eftersom endel hissar med brister inte får några anmärkningar...

Eliminator
1 441 Inlägg
12 augusti 2008
pimpad740 skrev:
tycker de e nå skumt ska inte sånna företag ha försäkringar? + att nå mer fel måste de vara på hitten sen tidigare för en 7åring knäcker fan inte dom teglarna + att om den skulle stanna av nån anledning så ska de gå att öppna dörrarna utan problem. tänk om de börjar brinna tex kul å sitta i hissen när strömmen bryts?! tycker de e skumt allt i hoppa. å när dom bes så är de inte mkt som kollar. dom går in i hissen, skakar om inut i, kollar om nöd stoppen funkar, sätter på en klister lapp å sen är de klart. va med när dom bes hissen här hemma å de va precis så dom gjorde. du ska ju inte tro att dom kollar reglar å sånt om dom inte tycker att de behövs när ingen har klagat på nå.

Du vet inte vad du pratar om!

Det sista man kollar är själva hisskorgen, innan detta är man i hissmaskinrummet, sedan gropen under korgen kollar alla brytare vajrar och infästningar alt, åker uppe på hisskorgens tak och kollar alla brytare
infästningar m.m.

/Tommy, Besiktningsingenjör.

Eliminator
1 441 Inlägg
12 augusti 2008
Ertiyed skrev:
Problemet med hissar är väl att dem uppenbarligen krånglar för ingenting och att besiktningsföretagen oftast skiter fullständigt i att göra en riktigt besiktning utav hissen utan bara godkänner den om den kan köras till toppen och nollas eller nåt. vet inte riktigt hur det funkar men Brossan är hissmontör och farsan säljer hisskorgar så man har ju hört lite av det ena och det andra. tongue

Läs ovanstående,,, skitsnack!

/Tommy.

Sök