Rockford Fosgate slutsteg skickar säkringar:S

Rooth07 Lindahls Gräv AB
12 augusti 2008 · 716 Inlägg

Ja mitt slutsteg blev konstigt förra veckan, när jag startat bilen så knäppte det till, och basarna slutade funka.

Så kollade på steget som då var dött, båda 40A säkringarna på steget hade gått.
Satte i 2 nya, dock bara 30A men borde ju funka ändå.
Och satte på gjordkabeln på batteriet igen och då small dom säkringarna med.
Om man försöker sätta i säkringarna utan att ta bort kabeln på batteriet så smattrar och gnistrar det och säkringarna smälter.
Tog bort gjordkabeln från steget och satte i nya säkringar, sen när jag skulle sätta tillbaka kabeln så smattrade det och gnistrade det då på kabeln.

Vad fan är problemet? kortslutning i steget?

Nårga tipps på vad det kan vara?

Gärna snabba svar=)

Mvh Rooth

Losgard
12 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

Kanske en korkad fråga, men är du helt 100 på att du satt -+ rätt på både steg och batteri? smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Fallan Illustratör
12 augusti 2008 · 826 Inlägg

Tjena broder. wink
Nä men la up en tråd för en kvart sedan om exakt samma problem och det kan bero på för dålig jord att steget ev kortslutits.. kan även vara så att nån kabel eller nått lossnat inne i steget o då ligger emot jord..
Mät gärna med multimeter o se om du har ström i hela steget..

MVH

Tänker...
Rooth07 Lindahls Gräv AB
12 augusti 2008 · 716 Inlägg

Losgard skrev:
Kanske en korkad fråga, men är du helt 100 på att du satt -+ rätt på både steg och batteri? smile

Svar ja, har alltid funkat innan^^

Rooth07 Lindahls Gräv AB
12 augusti 2008 · 716 Inlägg

Fallan skrev:
Tjena broder. wink
Nä men la up en tråd för en kvart sedan om exakt samma problem och det kan bero på för dålig jord att steget ev kortslutits.. kan även vara så att nån kabel eller nått lossnat inne i steget o då ligger emot jord..
Mät gärna med multimeter o se om du har ström i hela steget..

MVH

okej tack:P

Rooth07 Lindahls Gräv AB
12 augusti 2008 · 716 Inlägg

Fallan skrev:
Tjena broder. wink
Nä men la up en tråd för en kvart sedan om exakt samma problem och det kan bero på för dålig jord att steget ev kortslutits.. kan även vara så att nån kabel eller nått lossnat inne i steget o då ligger emot jord..
Mät gärna med multimeter o se om du har ström i hela steget..

MVH

Har fixat och donat lite nu, Haha det kommer ström ut i jord"hålet" med^^

Så tog bort hela kretskortet och kollade under, och där har det visst blivit lite varmt^^

var en "tråd" dom hade gått av, så försökte löda ihop att men funkade inte ändå, så tror jag slänger det steget åt helvete:P men tack för hjälpen=)

Muppsi Bessewisser
13 augusti 2008 · 556 Inlägg

Rooth07 skrev:

Fallan skrev:
Tjena broder. wink
Nä men la up en tråd för en kvart sedan om exakt samma problem och det kan bero på för dålig jord att steget ev kortslutits.. kan även vara så att nån kabel eller nått lossnat inne i steget o då ligger emot jord..
Mät gärna med multimeter o se om du har ström i hela steget..

MVH

Har fixat och donat lite nu, Haha det kommer ström ut i jord"hålet" med^^

Så tog bort hela kretskortet och kollade under, och där har det visst blivit lite varmt^^

var en "tråd" dom hade gått av, så försökte löda ihop att men funkade inte ändå, så tror jag slänger det steget åt helvete:P men tack för hjälpen=)

Om du ska kasta det kan jag väll få det? smile
Jag gillar att pilla med elektronik...

//SkyNard

How low
Enchzzz
13 augusti 2008 · 347 Inlägg

SkyNard skrev:

Rooth07 skrev:

Fallan skrev:
Tjena broder. wink
Nä men la up en tråd för en kvart sedan om exakt samma problem och det kan bero på för dålig jord att steget ev kortslutits.. kan även vara så att nån kabel eller nått lossnat inne i steget o då ligger emot jord..
Mät gärna med multimeter o se om du har ström i hela steget..

MVH

Har fixat och donat lite nu, Haha det kommer ström ut i jord"hålet" med^^

Så tog bort hela kretskortet och kollade under, och där har det visst blivit lite varmt^^

var en "tråd" dom hade gått av, så försökte löda ihop att men funkade inte ändå, så tror jag slänger det steget åt helvete:P men tack för hjälpen=)

Om du ska kasta det kan jag väll få det? smile
Jag gillar att pilla med elektronik...

//SkyNard

Hehe. smile Tänkte samma sak jag med. smile

_NoDDaN_
13 augusti 2008 · 133 Inlägg

Jag har en kompis som har ett Rockford steg köpte det på BRL hans stegs säkringar bara smällde en dag.. sen köpte vi nya och dom gick igen. vi har inte en idag förstått varför.. men den dagen dom small hade vi bryggat hans steg det behövs inte igäntligen för hans del för steget klarar av baslådan utanporblem obryggat.

så vi skickade tillbaka det så lagade dom det. var vell inget större fel eftersom dom lagade det kostnadsfritt. håller kanon bra nu obryggat ^^,

så du kan ju alltid skicka tillbaka steget på lagning

NoDDaN
Rooth07 Lindahls Gräv AB
13 augusti 2008 · 716 Inlägg

Köpte ett nytt idag^^ garantin hade ändå gått ut, men vi pillade med steget sen igår kväll, tog bort kretskortet å allt, och under var det en tråd som hade brunnit upp, så vi lödde din en bit, men blev då fan inte bättre ändå^^

Enchzzz
15 augusti 2008 · 347 Inlägg

Rooth07 skrev:
Köpte ett nytt idag^^ garantin hade ändå gått ut, men vi pillade med steget sen igår kväll, tog bort kretskortet å allt, och under var det en tråd som hade brunnit upp, så vi lödde din en bit, men blev då fan inte bättre ändå^^

Ge bort sälj billigt så jag kan få pilla med de lite å lära mig. wink

Senast redigerat av Enchzzz (15 augusti 2008)

Lacke1338
13 september 2009 · 43 Inlägg

Nu blir jag lite rädd, hände en sak igår med mitt rockford fosgate monoblock.
Det började med att jord kabeln lossna från karossen, sen råkades jag göra så jord kabeln tog i + kabeln, smattra till skit snabbt, samtidigt hade + kabeln lossnat, så är osäker om de satt kvar några trådar i slutsteget när de hände,

Sen skulle jag sätta fast jordkabeln igen, muttern var sneskruvad från början, så fick gänga om och sätta dit en annan och sitter inte fast 100% nu,

Så nu när jag startar bilen dunkar de till en gång i baslådan, sen när jag spelar musik och höjjer till hög volym sen sänker till vol 1 dvs det minsta så smattrar de i baslådan tex
donk - donk donk donk skit snabbt, låter som en jävla hd haha.

Någon vet om de kan vara fel på jordningen eller?

discokapten Kapten på disco!
13 september 2009 · 1 729 Inlägg

Lacke1338 skrev:
Nu blir jag lite rädd, hände en sak igår med mitt rockford fosgate monoblock.
Det började med att jord kabeln lossna från karossen, sen råkades jag göra så jord kabeln tog i + kabeln, smattra till skit snabbt, samtidigt hade + kabeln lossnat, så är osäker om de satt kvar några trådar i slutsteget när de hände,

Sen skulle jag sätta fast jordkabeln igen, muttern var sneskruvad från början, så fick gänga om och sätta dit en annan och sitter inte fast 100% nu,

Så nu när jag startar bilen dunkar de till en gång i baslådan, sen när jag spelar musik och höjjer till hög volym sen sänker till vol 1 dvs det minsta så smattrar de i baslådan tex
donk - donk donk donk skit snabbt, låter som en jävla hd haha.

Någon vet om de kan vara fel på jordningen eller?

klarar man inte av att skruva fast grejorna riktigt så ska man fan inte få ha ett steg heller.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Drönirettab
13 september 2009 · 21 761 Inlägg

Först och främst: Att både jordkabeln och pluskabeln lossnar är ett tecken på dålig montering, sånt får inte hända helt enkelt.

Risken finns förstås att steget har fått sig en kyss så att det inte fungerar som det ska längre, eftersom jordkabeln inte går att sätta fast riktigt bra så är heller jordkontakten inte helt att lita på. Du skulle behöva få till fastsättningen av jordkabeln i steget för att vara säker på att strömförsörjningen är okej. smile

Senast redigerat av Drönirettab (13 september 2009)

Lacke1338
13 september 2009 · 43 Inlägg

ok jag byte just nu till en ny jordning på karossen, var på exakt samma grejj som jag haft tidigare, så jordningen är säkrad nu.
Men när jag prövade starta den nu så började den låta ännu mer som en jävla hd donk donk, mkt snabbare å högre :S wtf? Vad kan ha hänt?

"klarar man inte av att skruva fast grejorna riktigt så ska man fan inte få ha ett steg heller."
Det var kabeln som lossna från dom dära äckliga klämmorna som följer med, var inte fel på skruvningen, utom dom dära värdelösa klämmorna...

Frippe_L Gladen Audio
13 september 2009 · 2 388 Inlägg

Lacke1338 skrev:
ok jag byte just nu till en ny jordning på karossen, var på exakt samma grejj som jag haft tidigare, så jordningen är säkrad nu.
Men när jag prövade starta den nu så började den låta ännu mer som en jävla hd donk donk, mkt snabbare å högre :S wtf? Vad kan ha hänt?

"klarar man inte av att skruva fast grejorna riktigt så ska man fan inte få ha ett steg heller."
Det var kabeln som lossna från dom dära äckliga klämmorna som följer med, var inte fel på skruvningen, utom dom dära värdelösa klämmorna...

Vad är det för klämmor du sätter i pluskabel i steget? fattar inte vad det är för nåt RF-steg som inte har riktiga strömanslutningar?

Hursomhelst har säkert steget gett upp.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Janneutanb
13 september 2009 · 7 272 Inlägg

Förmodligen när jorden lossnade så jordade steget genom stereon så nu är förmodligen en grej i stereon bränd.
Kommer inte på vad fan skiten heter även fast alla tjatar om den hela tiden.
Först och främst så skruvar du fast allting så det inte kan hända igen.
Sen kan du prova att ta en kabel och sätta den på yttre metallgrejn på lågnivån och sen sätta andra änden på stereon.

Försvinner det då så lär stereon in på lagning om du inte kan löda själv.

Frippe_L Gladen Audio
13 september 2009 · 2 388 Inlägg

Brains skrev:
Förmodligen när jorden lossnade så jordade steget genom stereon så nu är förmodligen en grej i stereon bränd.
Kommer inte på vad fan skiten heter även fast alla tjatar om den hela tiden.
Först och främst så skruvar du fast allting så det inte kan hända igen.
Sen kan du prova att ta en kabel och sätta den på yttre metallgrejn på lågnivån och sen sätta andra änden på stereon.

Försvinner det då så lär stereon in på lagning om du inte kan löda själv.

Signaljorden är ordet du söker va?
Och som sagt både steget och stereon kan va pajade nu.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Janneutanb
13 september 2009 · 7 272 Inlägg

Frippe_L skrev:

Brains skrev:
Förmodligen när jorden lossnade så jordade steget genom stereon så nu är förmodligen en grej i stereon bränd.
Kommer inte på vad fan skiten heter även fast alla tjatar om den hela tiden.
Först och främst så skruvar du fast allting så det inte kan hända igen.
Sen kan du prova att ta en kabel och sätta den på yttre metallgrejn på lågnivån och sen sätta andra änden på stereon.

Försvinner det då så lär stereon in på lagning om du inte kan löda själv.

Signaljorden är ordet du söker va?
Och som sagt både steget och stereon kan va pajade nu.

Spank you smile Det var precis den jag syftade på.

TheOneAndOnly Lastbilschafför
13 september 2009 · 86 Inlägg

Brains skrev:
Förmodligen när jorden lossnade så jordade steget genom stereon så nu är förmodligen en grej i stereon bränd.
Kommer inte på vad fan skiten heter även fast alla tjatar om den hela tiden.
Först och främst så skruvar du fast allting så det inte kan hända igen.
Sen kan du prova att ta en kabel och sätta den på yttre metallgrejn på lågnivån och sen sätta andra änden på stereon.

Försvinner det då så lär stereon in på lagning om du inte kan löda själv.

Det konstiga då är....att jag provade hans slutsteg i min bil, och det fungerade som det skulle.
provade då mitt slutsteg i hans bil, och det fungerade som det skulle.
Satte tillbaka hans slutsteg i hans bil och samma fel kvarstår neutral

provade "pilla" i lågnivåerna och när man drog ut ena (vilken som) ur slutsteget slutade basarna att "dampa"
men i högre volym började det igen.

men som sagt, hans slutsteg fungerade i min bil och mitt slutsteg fungerade i hans hmm

Det är hårt att ligga på topp :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang