Volvo 745 Turbo STRUL

TonySarja
12 augusti 2008 · 191 Inlägg

nu gör jag en ny tråd pgr av att ingen svara på den förra..

det är så att min 745a turbo får aldelles för mycke sås..
ja har byt LMM och BTR och styrbox.. och felet kvarstår varför ? väldigt taksam för svar / tony

Rooth07 Lindahls Gräv AB
12 augusti 2008 · 716 Inlägg

TonySarja skrev:
nu gör jag en ny tråd pgr av att ingen svara på den förra..

det är så att min 745a turbo får aldelles för mycke sås..
ja har byt LMM och BTR och styrbox.. och felet kvarstår varför ? väldigt taksam för svar / tony

Ryker den som fan eller? vad kör du med för laddtryck? misständer den? Ryker bara på tomgång eller när du kör? eller hur vet du att den får för mycket soppa? Mvh Rooth

turboforssen Telge Drifting Team
12 augusti 2008 · 5 398 Inlägg

tempgivaren till sprutet:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TonySarja
12 augusti 2008 · 191 Inlägg

Rooth07 skrev:

TonySarja skrev:
nu gör jag en ny tråd pgr av att ingen svara på den förra..

det är så att min 745a turbo får aldelles för mycke sås..
ja har byt LMM och BTR och styrbox.. och felet kvarstår varför ? väldigt taksam för svar / tony

Ryker den som fan eller? vad kör du med för laddtryck? misständer den? Ryker bara på tomgång eller när du kör? eller hur vet du att den får för mycket soppa? Mvh Rooth

den rycker när man startar sen låter man den gå kasnke nån min sen går den som vanligt men den har 1100 i varv också typ jag kör bara med 0,6 ladd tryck

TonySarja
12 augusti 2008 · 191 Inlägg

turboforssen skrev:
tempgivaren till sprutet:)

vart fan sitter den tongue?

turboforssen Telge Drifting Team
12 augusti 2008 · 5 398 Inlägg

under insuget:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
TonySarja
12 augusti 2008 · 191 Inlägg

men det gör ingen skillan inte förut när jag testade att koppla ur den iaf... men det e nå stört för min tmp mätare slår på fult så fort jag vrider på tenningen .. kan det va nått sånt ?

turboforssen Telge Drifting Team
12 augusti 2008 · 5 398 Inlägg

men om du kopplar bort tempgivaren till sprutet så tror ju styrboxen att motorn är kall å sprutar in mer soppa:) å det finns 2 stycken tempgivare, 1 till mätaren i bilen å 1 till styrboxen:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TonySarja
12 augusti 2008 · 191 Inlägg

turboforssen skrev:
men om du kopplar bort tempgivaren till sprutet så tror ju styrboxen att motorn är kall å sprutar in mer soppa:) å det finns 2 stycken tempgivare, 1 till mätaren i bilen å 1 till styrboxen:)

men båda är ju inkopplade?

turboforssen Telge Drifting Team
12 augusti 2008 · 5 398 Inlägg

ja men den till sprutet är troligen trasig  är ett vanligt fel:) men det är lite svårt å säga exakt vart den sitter då den kan sitta på flera ställen under insuget:) men om du rycker ut ena å tempgivaren i bilen inte ror sig nått  så är det fel givare:P annars rätt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TonySarja
12 augusti 2008 · 191 Inlägg

turboforssen skrev:
ja men den till sprutet är troligen trasig  är ett vanligt fel:) men det är lite svårt å säga exakt vart den sitter då den kan sitta på flera ställen under insuget:) men om du rycker ut ena å tempgivaren i bilen inte ror sig nått  så är det fel givare:P annars rätt smile

hur menar du exakt ?tongue

turboforssen Telge Drifting Team
12 augusti 2008 · 5 398 Inlägg

om du tar bort kontakten från ena av givaren (under insuget men på toppen) och tempmätaren inte rör sig inne i bilen när den blivit varm , då har du hittat ena tempgivaren men bara den som går till tempmätaren smile
kolla då efter en liknande kontakt som sitter lite längre in ( närmare torpedväggen, närmare 1:ans cylinder) den ska va till sprutet å den bestämmer om du behöver ha extra bränsle vid kallstart.
är den trasig ger den extra soppa hela tiden å bilen går fett smile
blå kontakt ska den ha har jag för mig:)

Senast redigerat av turboforssen (12 augusti 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Xuri One Man Clan
12 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

turboforssen skrev:
om du tar bort kontakten från ena av givaren (under insuget men på toppen) och tempmätaren inte rör sig inne i bilen när den blivit varm , då har du hittat ena tempgivaren men bara den som går till tempmätaren smile
kolla då efter en liknande kontakt som sitter lite längre in ( närmare torpedväggen, närmare 1:ans cylinder) den ska va till sprutet å den bestämmer om du behöver ha extra bränsle vid kallstart.
är den trasig ger den extra soppa hela tiden å bilen går fett smile
blå kontakt ska den ha har jag för mig:)

Närmare  torpedväggen = 4ans cylinder tongue

Rätta mig om jag har fel men brukar inte 740 turbona har en extra tempgivare jämnfört med vanliga lh systemen ? en till instrumentet...en till tändboxen å en till bränsleboxen ? De är hål för 3 tempgivare vet jag i topparna....2 st använder jag på 940in å  ett hål har jag fått plugga...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
TonySarja
13 augusti 2008 · 191 Inlägg

jag ska kolla allt det där när jag kommer hem från jobbet vore skjyst om ni kollar in lite o hjälper mig senare smile tack för svar smile

TonySarja
13 augusti 2008 · 191 Inlägg

felet e fortfarande kvar jag har fan gjort allt på bil jäveln.. kan det va spridarna som gör att bilen får för mycke sås ?

BTLulle
13 augusti 2008 ·

Bytte du tempgivaren. Om du testade att rycka kabeln och inget händer är den trasig för var den hel och du rycker kabeln skulle den gå ännu surare.

MVH Peter

Senast redigerat av BTLulle (13 augusti 2008)

TonySarja
14 augusti 2008 · 191 Inlägg

vafan enu mer delar att köpa haha då får jag byta tempgivarna

BTLulle
14 augusti 2008 ·

Gör som skrivits i tidigare inlläg, kör bilen varm dra ut kabeln från den ena givaren och gå in i bilen och vrid på tändnigen om tempmätaren går upp så har du dragit ut rätt kabel starta bilen och koppla tillbaka kabeln blir det ingen skillnad är givaren paj. om inte mätaren går upp koppla tillbaka den och dra ut kabeln ur den andra tempgivaren, starta bilen kopplatillbaka kabeln hör du ingen skillnad på motorn så är givaren paj.

MVH Peter

Senast redigerat av BTLulle (14 augusti 2008)

TonySarja
14 augusti 2008 · 191 Inlägg

jag har dragit ut den och tryckt i kabeln det är exakt samma sak den är säkert paj.. kan det itne vara spridarna också?

Spiike
14 augusti 2008 · 1 196 Inlägg

har exakt samma problem, tror också att det är den givaren väntar på en ny givare, säg till när du har hittat felet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang