95oktan VS 98oktan sant/falskt?

falloutboy
12 augusti 2008 · 1 723 Inlägg

de flesta mackar tar ju nu bort 98 från sina stationer. speciellt de obemannade. Tar emot lite att tanka 95 i Trans Amen. V-power har då inte synts till här uppe än iaf. Skulle ju va ett bättre alternativ.

Lutar åt E85 konvertering istället.

falloutboy
12 augusti 2008 · 1 723 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Körde på Jets 98 i 80 mil upp till norrland och sen 80 ner igen, tankade i V-
power när jag kom hem och det blev en rejäl skillnad.

tankade v-power i sthlm när jag var påväg upp till norrland. märkte skillnad direkt, bl a gick förbrukningen ner och jag kom några mil längre på en tank.

jocke_gronberg
12 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

T5-Gajjan skrev:
ba undra!! för några av mina polare har precis köpt t5or originalare så vi kommer kanske tävla lite;) och eftersom min är original också tänkte jag då det med att använda mig av 98 ,och sen då kanske ta bort reservhjul,onödiga saker som basshögtalare osv! och hoppas på en liten förbättring


Ps: insatsen var 3000kr så jag har ingen lust och loosa;)

skaffa en laddmätare ifall du inte redan har det och ladda på 0.2 bar mer med en pysventil och du har sedan efter det råd med en chipning big_smile då pysventil inte är någon lösning som håller i längden

T5-Gajjan
31 augusti 2008 · 166 Inlägg

njaa

Malmoe SSS -12
31 augusti 2008 · 3 217 Inlägg

Vad ligger V-Power i pris just för närvarande, på ett ungefär?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Fetazde Kombi-Nation
31 augusti 2008 · 289 Inlägg

Fuckface skrev:
Vad ligger V-Power i pris just för närvarande, på ett ungefär?

Jag tankar här i Malmö för 13.98kr /L = 99oktanig V-power.

Jag märker stor skillnad på min bil, den går bättre/jämnare och jag får ner bensinförbrukningen vilket resulterar i fler mil.

peking_86
31 augusti 2008 · 157 Inlägg

om  en bil står vid tank locket den ska ha  98 oktan vad händer om man kör med 95 oktan då ?    det handlar om en volvo  v40 t4     oo a    kan den ta skada av 95 eller blir det lite slöare på 95 oktan

audi 100
Pikey
31 augusti 2008 · 2 283 Inlägg

Det där med oktan förhöjare är mycket av en bluff.
Kommer fan inte ihåg klippet men de testar dem vanliga boosters på ett ställe där de bänkar motorer och de märkte ingen skillnad alls, i vissa fall lägre hk.

R.I.P. Michael Jackson!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
31 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

Fuckface skrev:
Vad ligger V-Power i pris just för närvarande, på ett ungefär?

Förra veckan kostade V-Powern här omkring 13,99Kr/L, denna veckan gick den på 14,29Kr/L och idag i hässleholm (grönängsplan) gick den på 14,19Kr/L om jag inte missminner mig.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Anubis
31 augusti 2008 · 1 255 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Jag kör alltid (när jag kan) på ren V-Power och nog fan märks det att bilen går mycket bättre.

Körde på Jets 98 i 80 mil upp till norrland och sen 80 ner igen, tankade i V-
power när jag kom hem och det blev en rejäl skillnad.


V-Powern är ju lite dyrare än alla dom andra men jag tycker ju iaf att det är värt det.

Tror nog mer de va inbillning inte en chans att du märker skillnad på 98 och 99 oktan även om skillnaden finns där är de inget man som förare märker av.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
31 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

Anubis skrev:

TBOC_Razor skrev:
Jag kör alltid (när jag kan) på ren V-Power och nog fan märks det att bilen går mycket bättre.

Körde på Jets 98 i 80 mil upp till norrland och sen 80 ner igen, tankade i V-
power när jag kom hem och det blev en rejäl skillnad.


V-Powern är ju lite dyrare än alla dom andra men jag tycker ju iaf att det är värt det.

Tror nog mer de va inbillning inte en chans att du märker skillnad på 98 och 99 oktan även om skillnaden finns där är de inget man som förare märker av.

Lägg märke till detta: Körde på Jets 98 i 80 mil...


Och jo, jag märkte en jävla skillnad. Inte omedelbart efter att jag fyllt tanken med V-Power men efter nån halv mil eller så så blev bilen mycket piggare och karaktären blev bättre.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ADHD
1 september 2008 · 13 Inlägg

man kan ju generellt säga att man bör tanka det som tillverkaren rekommenderat för den modellen man har.
det är den oktanen dom är optimerade för.
men det är sant också att vissa mackar har sämre soppa än andra. hade en sierra för länge sen och den gick som skit på jet soppa, så fort man tanka på ok/q8 eller shell var det lugnt.

"The common man i envy, for his ignorance will everlast."
BMW 550i (2007)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
1 september 2008 · 2 307 Inlägg

V-power 99 oktan gjorde en helt sjuk skillnad på min gamla jagga men den nya går precis likadant på 95,98 å vpower kan möjligen va så att den drar lite mindre på v-powern men det e inte så det lönar sig iaf

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
turbodeath
1 september 2008 · 2 452 Inlägg

kör själv med v-pover samnt e85 i tanken....funkar klockrent...fast så är min trimmad med...

döden kommer tillbaka
HKS C(^^,)
1 september 2008 · 453 Inlägg

Tror att erat lilla "race" kommer att hamna om vem som kör bäst!
Då ni har ganska jämnlika bilar!

torpis Forummoderator
1 september 2008 · 10 576 Inlägg

Fetazde skrev:

Fuckface skrev:
Vad ligger V-Power i pris just för närvarande, på ett ungefär?

Jag tankar här i Malmö för 13.98kr /L = 99oktanig V-power.

Jag märker stor skillnad på min bil, den går bättre/jämnare och jag får ner bensinförbrukningen vilket resulterar i fler mil.

precis, bilar som helatiden "mappar" sig själva drar nytta av knackbeständigheten hos det högre oktantalet och går effektivare/drar mindre.  Vissa nya bilar spikar i original...  i princip bara för att alltid ligga på gränsen och använda soppan till max.



(även därför det suger sig med E85... bilen känner aldrig spikning och kan ställa om sig lite väl bra)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
VictorW Medlem 34530
1 september 2008 · 908 Inlägg

Flatout skrev:
Hade nog velat sitta i den tankad med 98oktan, men inte för jag tror reservhjulet gör så stor skillnad bilar kan ju gå bättre om dom väger lite extra.

skulle gärna få det utvecklat att bilar går bättre om de väger lite extra hmm


För övrigt så håller jag med om att det är STOR skillnad mellan 95 & 98, tyvärr så har jag inte testat V-Power. Problemet är väl att jag aldrig kör förbi någon Shellmack, utan måste köra en omväg för att komma dit. Man vill ju inte komma för sent till jobbet roll

//Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang