steriobygge i 245 gl

Exez
15 augusti 2008 · 503 Inlägg

hej nu var det min tur att börja fixa bilar nu när moppe tiden är slut.
jag tänkte att jag skulle ha en volvo(det ända rätta).
jag har en volvo 740 gle års 87 som jag har tröttnat på så den är till salu för 6 tusen.
och nu vill jag ha en volvo 245 istället för jag ska satsa på ett extremtbudget ljudbygge.

Ljud:

10 st 12 tumsbasar och 14 st 5,5or drivet på 4 slutsteg och 2 kondesatorer

Styling:
bottsänkt


Motor:
tänkte sätta in en liten turbo med dump.tongue


pris på ljudet max 8,000 

bilder kommer senare säg till om du vill köpa min 740

Senast redigerat av Exez (15 augusti 2008)

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
Majoren442
15 augusti 2008 · 213 Inlägg

Inte för att vara sarkastisk men det låter lite överdrivet. Och väldigt skit dyrt med tanke på alla batteri slutsteg och kondesatorer du kommer behöva. Har du tillräckligt med plats för det då? vajre bas har ju en vis volym.

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!
CC72
15 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Gissar att du räknat på vad ca 20 basar (vad du nu är för storlek du tänkt?) kostar?
Sen dina ca 30 st 6x9:or blir nog inte heller billiga. Sen ska du ha steg, batterier, kondensatorer, kablar.

Vad har du för budget?

Exez
15 augusti 2008 · 503 Inlägg

Majoren442 skrev:
Inte för att vara sarkastisk men det låter lite överdrivet. Och väldigt skit dyrt med tanke på alla batteri slutsteg och kondesatorer du kommer behöva. Har du tillräckligt med plats för det då? vajre bas har ju en vis volym.

ja det kommer nog bli dyrt   ja men det räcker nog med 3 bateri och 3 generatorer och det är inte så svårt att få tag i till volvo 245   slutsteg kondesatorer och basar kommer väl kosta en 16,000 eller nått  men det kanske är lite överdrivet  ja jag tänkte på det med

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
Exez
15 augusti 2008 · 503 Inlägg

Sexyicecube skrev:
Gissar att du räknat på vad ca 20 basar (vad du nu är för storlek du tänkt?) kostar?
Sen dina ca 30 st 6x9:or blir nog inte heller billiga. Sen ska du ha steg, batterier, kondensatorer, kablar.

Vad har du för budget?

ja det komemr nog blir väldigt dyrt hmm jag får kolla i min budget och det kanske räcker med 8 basar och 6 6*9or


ja det blir väl 8 tusen för att 16 är nog lite för mkt för en stundernade 17 åring

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
CC72
15 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Exez skrev:

Majoren442 skrev:
Inte för att vara sarkastisk men det låter lite överdrivet. Och väldigt skit dyrt med tanke på alla batteri slutsteg och kondesatorer du kommer behöva. Har du tillräckligt med plats för det då? vajre bas har ju en vis volym.

ja det kommer nog bli dyrt   ja men det räcker nog med 3 bateri och 3 generatorer och det är inte så svårt att få tag i till volvo 245   slutsteg kondesatorer och basar kommer väl kosta en 16,000 eller nått  men det kanske är lite överdrivet  ja jag tänkte på det med

Batterier är ju samma till alla bilar,(i princip) så visst det är inga problem. 3 Generatorer? Du har ju bara plats för 1?  Sen får du köra kondensator.  Vad ska du få ut ur bilen?

Bara mycket basar för coolt eller vill du ha bra ljud?

Exez
15 augusti 2008 · 503 Inlägg

Sexyicecube skrev:

Exez skrev:

Majoren442 skrev:
Inte för att vara sarkastisk men det låter lite överdrivet. Och väldigt skit dyrt med tanke på alla batteri slutsteg och kondesatorer du kommer behöva. Har du tillräckligt med plats för det då? vajre bas har ju en vis volym.

ja det kommer nog bli dyrt   ja men det räcker nog med 3 bateri och 3 generatorer och det är inte så svårt att få tag i till volvo 245   slutsteg kondesatorer och basar kommer väl kosta en 16,000 eller nått  men det kanske är lite överdrivet  ja jag tänkte på det med

Batterier är ju samma till alla bilar,(i princip) så visst det är inga problem. 3 Generatorer? Du har ju bara plats för 1?  Sen får du köra kondensator.  Vad ska du få ut ur bilen?

Bara mycket basar för coolt eller vill du ha bra ljud?

ja men jag får bygga om mitt motorrum om jag ska ha in 3 generatorer men vi får se   om jag har 8 basar och 6 6*9or så kommer det räcka med ett batteri och en generator 

ja jag vill att det ska vara coolt flytta mkt luft och runt 135 db

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
zapparn_
15 augusti 2008 · 257 Inlägg

men alltså 8000 är inte det bara priset för steg till det där bygget om ens 8000 räcker i steg kostnad om du ska ha 8 st basar och 6 st 6*9".. kommer bli en tight budget det där ta och skriv en lista på vilka saker du ska ha så kanske ljudkillarna här på forumet kan hjälpa dig lite

luunggan
15 augusti 2008 · 956 Inlägg

Exez skrev:

Sexyicecube skrev:

Exez skrev:

ja det kommer nog bli dyrt   ja men det räcker nog med 3 bateri och 3 generatorer och det är inte så svårt att få tag i till volvo 245   slutsteg kondesatorer och basar kommer väl kosta en 16,000 eller nått  men det kanske är lite överdrivet  ja jag tänkte på det med

Batterier är ju samma till alla bilar,(i princip) så visst det är inga problem. 3 Generatorer? Du har ju bara plats för 1?  Sen får du köra kondensator.  Vad ska du få ut ur bilen?

Bara mycket basar för coolt eller vill du ha bra ljud?

ja men jag får bygga om mitt motorrum om jag ska ha in 3 generatorer men vi får se   om jag har 8 basar och 6 6*9or så kommer det räcka med ett batteri och en generator 

ja jag vill att det ska vara coolt flytta mkt luft och runt 135 db

Tycker att du ska väta lite med det där bygget och läsa på dig inom ämnet ett bra tag, tex läsa trådar här på garaget, lazzat och zatzy.

Sen hur många generatorer och batterier du behöver beror ju på ditt system. Men om fdu tänkt lägga ner  ENDAST 8000:- på ditt "seriösa extrema ljubygge" räcker det nog med ett batteri och generator, då du inte kommer få mycket för dom kronorna.

Man kan säga som så att du inte kommer få ett särskilt coolt, eller extremt ljudbygge.
Fast om du bara ska spela 135 db, som är ditt mål, kommer du nog klara det. Fast 135db är inte särskilt extremt, det spelar ju de flesta med råge idag.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Exez
15 augusti 2008 · 503 Inlägg

zapparn_ skrev:
men alltså 8000 är inte det bara priset för steg till det där bygget om ens 8000 räcker i steg kostnad om du ska ha 8 st basar och 6 st 6*9".. kommer bli en tight budget det där ta och skriv en lista på vilka saker du ska ha så kanske ljudkillarna här på forumet kan hjälpa dig lite

ja men jag ska ha ett budget bygge

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
Exez
15 augusti 2008 · 503 Inlägg

luunggan skrev:

Exez skrev:

Sexyicecube skrev:

Batterier är ju samma till alla bilar,(i princip) så visst det är inga problem. 3 Generatorer? Du har ju bara plats för 1?  Sen får du köra kondensator.  Vad ska du få ut ur bilen?

Bara mycket basar för coolt eller vill du ha bra ljud?

ja men jag får bygga om mitt motorrum om jag ska ha in 3 generatorer men vi får se   om jag har 8 basar och 6 6*9or så kommer det räcka med ett batteri och en generator 

ja jag vill att det ska vara coolt flytta mkt luft och runt 135 db

Tycker att du ska väta lite med det där bygget och läsa på dig inom ämnet ett bra tag, tex läsa trådar här på garaget, lazzat och zatzy.

Sen hur många generatorer och batterier du behöver beror ju på ditt system. Men om fdu tänkt lägga ner  ENDAST 8000:- på ditt "seriösa extrema ljubygge" räcker det nog med ett batteri och generator, då du inte kommer få mycket för dom kronorna.

Man kan säga som så att du inte kommer få ett särskilt coolt, eller extremt ljudbygge.
Fast om du bara ska spela 135 db, som är ditt mål, kommer du nog klara det. Fast 135db är inte särskilt extremt, det spelar ju de flesta med råge idag.

ja men asså vi i munkedal är extrema om det är typ över 130 db eftersom det inte är så många som satsar på ljudbygge   bara på motor och sänkaning  men det gör inget om det spelar över 150 db heller

dästomer dästo bättre som man brukar säga.

men jag kanske skrev fel  det är kanske inte extremt   utan extrem budget ?

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
CC72
15 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Gör en lista på vad du ska ha för basar, steg m.m sen skriver du upp den här så får du nog massor med tips på vad du behöver & inte behöver.  Ska du tex. plasta en låda eller bygga en i mdf?  Att skruva dit 3! generatorer är väl inte sådär tvärgjort heller...

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
15 augusti 2008 · 5 042 Inlägg

dags att ändra rubrikens namn va??
inte för särbehandla eller liknande. Jag har själv dyslexi men kan stava Stereo!

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (15 augusti 2008)

C H E V R O L E T <3
nonamer
15 augusti 2008 · 307 Inlägg

Du måste nog tänka om lite när de gäller din budget, eller antalet högtalare..
14st: http://www.biltema.se/products/product. … mId=130397
10st: http://mds.se/?artnr=DBR12

Redan med dom (fint sagt) mindre bra högtalarna hamnar du på 6k, och fyra slutsteg + två kondensator lär du inte hitta för 2k.

Satsa iställe på en hyfsad bas, ett hyfsat framsystem och ett hyfsat 4-kanalssteg för 8k.

Senast redigerat av nonamer (15 augusti 2008)

Drönirettab
15 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Exez skrev:
Ljud:

10 st 12 tumsbasar och 14 st 5,5or drivet på 4 slutsteg och 2 kondesatorer

Ska du ha kvar baksätet?

Jag tvivlar på att alla högtalare ryms om baksätet ska vara kvar. Tar man bort baksätet så kan man iaf rymma tex 2 st 185Ah lastbilsbatterier mellan "baljan" som är under baksätet och balken som framstolarna sitter fast vid, har själv gjort det vid ett ljudbygge som en polare och jag startade men tyvärr inte gjorde färdigt. smile

Exez
16 augusti 2008 · 503 Inlägg

Drönirettab skrev:

Exez skrev:
Ljud:

10 st 12 tumsbasar och 14 st 5,5or drivet på 4 slutsteg och 2 kondesatorer

Ska du ha kvar baksätet?

Jag tvivlar på att alla högtalare ryms om baksätet ska vara kvar. Tar man bort baksätet så kan man iaf rymma tex 2 st 185Ah lastbilsbatterier mellan "baljan" som är under baksätet och balken som framstolarna sitter fast vid, har själv gjort det vid ett ljudbygge som en polare och jag startade men tyvärr inte gjorde färdigt. smile

ja det låter som en bra ide tack för tipset    nej jag ska nog inte ha kvar bassätet utan ska lastbilsregga den

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
Exez
16 augusti 2008 · 503 Inlägg

nonamer skrev:
Du måste nog tänka om lite när de gäller din budget, eller antalet högtalare..
14st: http://www.biltema.se/products/product. … mId=130397
10st: http://mds.se/?artnr=DBR12

Redan med dom (fint sagt) mindre bra högtalarna hamnar du på 6k, och fyra slutsteg + två kondensator lär du inte hitta för 2k.

Satsa iställe på en hyfsad bas, ett hyfsat framsystem och ett hyfsat 4-kanalssteg för 8k.

ja det kommer nog bli mkt mkt dyrt så jag kanske satsar på 4 basar och kanske 4 6*9or  tror det låter bättre och så får man ju mkt bättre grejer om man har mindre fast samma max pris
tongue

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
Drönirettab
16 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Om man tar bort luftfiltret+plastburken och batterihyllan, då ryms tex ett 100Ah batteri med några cm mariginal till kylaren. Åtminstone på den 245:a som vi byggde i, en 245 GLT-84, gick det att göra så. Sedan satte vi ett sportluftfilter istället för det ordinarie filtret.

Ett till tips: Ta bort båda batterijordkablarna och slipa plåtrent nere vid karossen där ena jordkabeln sitter fastskruvad, på våran bil var det färg kvar på kontaktytan och gängorna för fästskruven var rostiga. Då blev det inte mycket kontakt. wink  Släng gärna dit en grövre kabel när ni ändå håller på. smile

Åtminstone dubbla generatorer ska gå att få dit utan stora moddningar, har man servostyrning så kan man plocka bort servopumpen och använda det fästet till en till generator.

Jesprut Arbetslös CNC-Operatör
16 augusti 2008 · 218 Inlägg

du skrev i min projekttråd att en bas behöver minst en 40liters låda för att få ut max effekt och du ska ha 4st 12" basar alltså behöver du en total lådvolym på 160 liter ? hur hade du tänkt att fixa detta ?

kolla gärna in min Projekttråd
Fallan Illustratör
16 augusti 2008 · 826 Inlägg

Det känns inte som att det är nån mening att ifrågasätta hur allt ska fixas då det inte verkar vara helt genomtänkt utan kom gärna med tips o sånt istället då jag vet att många sitter på bra kunskaper vad det gäller ljudbyggen i 245'or, right? wink

Vill du sticka ut lite utan att behöva enorma kunskaper så skulle jag satsa på lättdrivna basar och högtalare där du inte behöver så extrem strömförsörjning.
En basvägg för 3-4st basar och lägg lite mer pengar på ett BRA framsystem så kommer du garanterat att spela över den nivå du anser lämpligt och förhoppningsvis låter det bra åsså. smile

Mvh

Tänker...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang