2102
Sök

Golf mk1 -82, raträjser eller framtid?

Golfare
349 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
Hallå, fick igår hem min efterlängtade bil! smile

Bilen i fråga är en ganska skabbig golf mk1 från -82, planer är väl att lägga ner 100 timmar projektarbete i den! Vi måste nämligen göra ett projektarbete under 3an, går 3dje året fordonsutbildning på gymnasiet så det är ett måste för att få godkänt.. hmm

Eftersom jag går gymnasiet så har jag inget jobb, detta resulterar i dåligt med pengar vilket gör att ett sånt här projekt blir av budget-modell. Dock gör det saken lite utmanande o lite roligare, även om det kanske tar lite längre tid!

Det jag tänkt göra med bilen är följande:

13" breddade plåtisar med alldeles för smala däck
Ny lack
Rensa lister, dörrhandtag, speglar o tanklock(?)
Multimedia, bygga om inredningen o klä om det mesta
osv..

http://img153.imageshack.us/img153/4170/dsc2947pc6.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/3580/dsc2939xf1.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/7452/dsc2901rx5.jpg
http://img175.imageshack.us/img175/3564/dsc2788nc2.jpg

Hjulen som ska på sålänge..  135/70 13", här behövs ingen sänkning! cool lol

/ epic. D
Senast redigerat av epic110 (16 augusti 2008)

Golfare
349 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
Ja fick precis reda på att jag inom en snar framtid kommer ha ett GARAGE!! Ett lite större, me arbetsbänk, verktyg o lite mer värme i vinter förmodligen.. Det känns som att det kommer göra projektet så mycket seriösare, för nu kan ja plocka ner allt o lacka den ordentligt, ja vill inte slarva när man endå ska lägga ner massa jobb på den!

Jag gick upp kl. 10.00 idag o började direkt, har fått en hel del gjort faktiskt.. O mer blir det!

Lite av det ja gjort idag:
*Städat ur den totalt o haft den på vädring hela dagen.
*Tagit bort alla gamla stereosladdar o högtalarkablar.
*Skruvat bort solskydd (mögliga som fan).
*Hivat ur baksätet o hatthyllan, matta i skuffen.
*Skruvat bort höger dörrsida fram, för att kolla hur plåten såg ut under, inför framtida stereobygge.
*Vänster dörrsida bak för att försöka laga handtaget på utsidan, kom fram till att det är en lite klack som saknas! Går att öppna om man trycker hårt o drar uppåt.
*Rensat lite lösa kablar här o där, motorrum, skuff, instrumentpanel.
*Plockade vindrutetorkaren bak.
*Fixat till kablarna o dom FETA knapparna till stolsvärmen(!!).
*Plockat bort bakre stötfångare, men får nu inte bort draget pga rost, de blir vinkelslip i nya garaget sen!
*Hittat ett stort råttbo under handskfacket.. (RAT-RACER!)

Bilder kommer ni från o med nu få kolla på genom pixbox, för det kmr bli så mkt bilder att ja inte orkar tanka in alla i tråden! Men några ska det väl till o bli.. 

Hittills har jag jobbat 7-8h på mitt projekt, det ska vara 100h minst, vilket innebär att det kommer bli en enkel match!  big_smile

http://www.pixbox.se/alb_show_id885148_page1.html

En del bilder finns där!

Råttboet under handskfacket: http://vwgolf.se/download.php?id=5858
Senast redigerat av epic110 (16 augusti 2008)

R-Berg
392 Inlägg
16 augusti 2008
bygg en raträjser av denna kärra, det blir grymt big_smile

Golfare
349 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
Hamberg skrev:
bygg en raträjser av denna kärra, det blir grymt big_smile

Vi får se vart det lider, jag har som sagt minst 100h o lägga ner på den, däribland lack-jobb...  Så de vore ju dumt o kasta bort den tiden man har på nåt oseriöst som man kan göra annars, när som helst!

Men det skulle ju minst sagt passa som rat, me tanke på att det verkligen bott råttor i den! big_smile

Dessutom är detta exemplar faktiskt inte så jätterostigt heller.. Så det finns potential! smile

449 Inlägg
16 augusti 2008
Den blir nog fin smile

Lycka till

Golfare
349 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Kopierar texten från min projekt-tråd på VWgolf.se: 

Det är ju egentligen synd att inte göra en ratracer av den här vagnen nu!  Jag är lite rädd för att hitta en död råtta någonstans, känns som att det blir en rolig syn då!  Polaren hittade en under framrutan på sin bmw 3 serie.. 

Jo, ja fick ju reda på att ja har garage när som helst, så ja håller på o plockar ner hela bilen! Igår fick vi ner nästan halva!

Fick bort bland annat:
*Lysen + blinkers fram
*Stötfångare fram + balk
*Grillen, motorvärmarkabel
*Batteri, insug, spolardunk
*Kollade tändstift, dom va herrejösses-dåliga! Måste ha suttit i sen bilen va ny.. haha! 
*Bälten bak, högtalarpaneler i skuffen
*Tvättat av lite i motorrum o skuff med en blöt svamp, så man fick bort det värsta.

Osv, säkert nåt ja glömde.. Kommer med mer update när ja kollat, för ja ska dokumentera allt VÄL! 

Jobbade totalt ca 10h igår, o halva bilen är nerplockad.. Motorn tar jag när jag kmr till garaget!

Jag funderar på innertaket, om ja ska ta bort det kommer jag aldrig få dit det helt o bra igen! Dock hittade jag en guide här nånstans där dom visade rätt tydligt hur man skulle göra, ska kolla över den o se hur det kan bli.. Vill ha ett stort VW-märke i taket nämligen! 

Ska fortsätta imorgon om vädret tillåter, det spöregnar ute idag.. fan  Tillägger att jag gör 90% av arbetet själv, får lite hjälp av olika polare ibland, man behöver lite psykiskt stöd i garaget då o då!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
17 augusti 2008
kämpa på, jag har också mitt projektarbete att sefram imot smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 augusti 2008
HAHA Fränt med råttboet fan  cool
Du borde lägga tillbaka boet & göra allt i Plexi så alla kan se att det är en äkta rat räcer big_smile

C H E V R O L E T <3

Ace Ventura
1 240 Inlägg
17 augusti 2008
Children-Of-Bodom skrev:
Du borde lägga tillbaka boet & göra allt i Plexi så alla kan se att det är en äkta rat räcer big_smile

men suck på dig tongue

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 augusti 2008
Aruzo skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

men suck på dig tongue

lol  lol

C H E V R O L E T <3

Golfare
349 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Hhahaha! De va fan en bra idé, men de luktade så in i helvete... big_smile

Får tacka för komentarerna, projektet rullar vidare! smile

1 752 Inlägg
17 augusti 2008
Kommer bli lite lagom fränt det där Sebbe:D med alla skogstokiga idéer du har så...wink O som sagt, säg bara till nån gång om du behöver hjälp med nått:) O om du skulle provlyssna 5.25"orna som jag hade?tongue

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Golfare
349 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Kalle_Ponken skrev:
Kommer bli lite lagom fränt det där Sebbe:D med alla skogstokiga idéer du har så...wink O som sagt, säg bara till nån gång om du behöver hjälp med nått:) O om du skulle provlyssna 5.25"orna som jag hade?tongue

Aa får hoppas på de... Vill ha in 15" skärmen, men de blir nog i skuffen trots allt.. Får se om ja får plats me 12" i instrumentpanelen på nåt sätt, eller om ja sätter den vid fot-utrymmet för passagerare.. Sen ska ju 15" i där bak, o ihop med dina 5.25or? Plus en jävla dator i passagerarsätet eller nåt liknande.. ojojoj, ja insåg inte hur liten en golf faktiskt är! big_smile

Får se hur det går, det är ju ett extremt jävla budgetbygge ett tag framöver nu, ska riva ner ALLT i molekyler o lacka upp den.. Så ja hoppas på ihopsättningen är igång innan jul, men det beror på stålarna!

Har inte fått nåt pris till svars av dej, men de kan vi ta på msn eller nåt.. wink

PSade till en liten instrument-bakgrund till bilen.. Den ser kanske taskig ut, men den matchar övriga mätare sen, autogage i vitt o oranget! smile

http://img148.imageshack.us/img148/7383/2annattypsnitttextvwmrkcw0.jpg

(Tackar gotlänningen för bilden!)

1 752 Inlägg
17 augusti 2008
Haha ja du är ju inte riktigt klok du Sebbe..big_smile får se om jag får hem slutsteget o det med av kompisen, tror inte att han ska ha det nu när hans motor har rasat i hans aero :POm du var intresserad av det? Kenwood 4-kanals på 500W. men vi kan ju höras om det;)

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Golfare
349 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Kalle_Ponken skrev:
Haha ja du är ju inte riktigt klok du Sebbe..big_smile får se om jag får hem slutsteget o det med av kompisen, tror inte att han ska ha det nu när hans motor har rasat i hans aero :POm du var intresserad av det? Kenwood 4-kanals på 500W. men vi kan ju höras om det;)

Hahaha, man kan inte va klok om man ska va bilbyggare! big_smile

Får se hur de blir me allt, ska börja med en rejäl jävla stereo iaf, 15" bas o kitsystem runtom kopplat till mp4 o dator..

Jo, helt klart intressant, då kan man tinga lite till basen o lite till framsystemet! smile

Sen va de ju dedär med pengar o budget igen....  Löser sej wink

Golfare
349 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Dagens händelse..  Gick ut o började knåpa lite, tog bort alla dörrsidor invändigt, ser rätt okej ut, inte mkt rost alls!

Dock ser jag tröskel-lådan på vänster sida, bak mot hjulet är helt intryckt! Förmodligen nån som hissat bilen med domkraften där, o de gick ju inte så bra?

Sen fick ja syn på rosten runt tanklocket, röret hänger nästan av sej självt där! big_smile

2 svåra ställen att laga på, hur gör ja? Runt tanklocket... hmm, ja är jävligt sugen på att flytta det in i skuffen eller nåt sånt.. Eller så flyttar ja upp det över listen!

Nån som har nåt tips??! O hur ska ja göra me den intryckta tröskeln bak? Den ligger mot golvet...

De lät lite nybörjare, men ja kan lite plåt, svets o spackel så de ordnar sej.. men hur gör ja på bästa sätt? finns de nåra ekonomi-plåtar o handla?

Sök