Bestämmelser för vinge på bilen?

Mike_88
16 augusti 2008 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95674/431917_x5zos7.jpg

Blev stannad av polisen för några dar sen:/ Först fick jag böter för att regplåten låg i framrutan, men inte nog med det dom skulle klaga vidare. Dom sa att man inte får ha en sån hög vinge eller nåt i den stilen, och sa att man typ inte fick ändra på nåt eftersom bilen är typad...
Jag tänker så här varför skulle Realcar sälja en vinge som man inte får ha på bilen?

Nu tänkte jag höra ifall det var någon här på forumet som visste mer om bestämmelserna?
Skulle vara kul o veta vad reglerna säger...?

n0sferatu
16 augusti 2008 · 194 Inlägg

Jag tänker så här varför skulle Realcar sälja en vinge som man inte får ha på bilen?

För utställningsbilar?

professor_nord
16 augusti 2008 · 178 Inlägg

men har inte alla nyare xwd bilar monsterhöga vingar från fabrik typ lancer evo å subaru

undrar också varför dom stoppade för vingen

four rings to rule them all
FireTraXX DFFL
16 augusti 2008 · 9 020 Inlägg

Realcar är inte ansvariga för var och på vad vingen används.
Den är inte olaglig i sig, men när den sitter på din bil som går på allmänna vägar så är den tydligen det.

Mitsubishi Lancer EVO X t.ex. är godkänd med den vingen, hans S40 är inte det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
professor_nord
16 augusti 2008 · 178 Inlägg

ok bäst man skrotar iden om å byta
på våran till större isf eftersom den brukas varje dag

four rings to rule them all
joacim77
16 augusti 2008 · 204 Inlägg

FireTraXX skrev:
Realcar är inte ansvariga för var och på vad vingen används.
Den är inte olaglig i sig, men när den sitter på din bil som går på allmänna vägar så är den tydligen det.

Mitsubishi Lancer EVO X t.ex. är godkänd med den vingen, hans S40 är inte det.

Kan bara meddela att man även på EVO bilarna har problem med svensk polis och SBP även fast bilarna är klassade och i många fall även svensksålda.

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
NFC-racing
16 augusti 2008 · 63 Inlägg

Man kan kontakta bilprovningens tekniska avdelning....dom ger dig säkert vad som gäller.

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
Opelmadness German cars, quality and beyond
16 augusti 2008 · 8 197 Inlägg

Mike_88 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/95674/431917_x5zos7.jpg

Blev stannad av polisen för några dar sen:/ Först fick jag böter för att regplåten låg i framrutan, men inte nog med det dom skulle klaga vidare. Dom sa att man inte får ha en sån hög vinge eller nåt i den stilen, och sa att man typ inte fick ändra på nåt eftersom bilen är typad...
Jag tänker så här varför skulle Realcar sälja en vinge som man inte får ha på bilen?

Står garanterat på nåt ställe på deras hemsida att dom inte är godkända.
Sen att dom är fula är en annan sak. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
FireTraXX DFFL
16 augusti 2008 · 9 020 Inlägg

joacim77 skrev:

FireTraXX skrev:
Realcar är inte ansvariga för var och på vad vingen används.
Den är inte olaglig i sig, men när den sitter på din bil som går på allmänna vägar så är den tydligen det.

Mitsubishi Lancer EVO X t.ex. är godkänd med den vingen, hans S40 är inte det.

Kan bara meddela att man även på EVO bilarna har problem med svensk polis och SBP även fast bilarna är klassade och i många fall även svensksålda.

Problem kan man ju såklart ha eftersom att alla poliser inte är motorintresserade och tror att vingen är av eftermarknadstyp.

Men även om man skulle få böter på en originalvinge så är det bara att neka så försvinner boten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Sokrates Eliminator
16 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

--72 i princip lagligt med vinge.
--95 max 30mm höjd över befintlig del typ lucka huv.
95-- endast om just den bilen är typgodkänd, alltså inte på en replica bygge, står i regunderlaget.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Mike_88
18 augusti 2008 · 3 Inlägg

Sen att dom är fula är en annan sak.

Hehe va moget av dig o komma in o skriva det...
Men, men alla har sin åsikt.

Har iaf hört med Realcar nu och dom sa att det stod nånstans att dom var för utsällningsbilar... Men att det var olika vad man får o inte får ha från polis till polis, och från besiktning till besiktning.

Sokrates Eliminator
18 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Mike_88 skrev:

Sen att dom är fula är en annan sak.

Hehe va moget av dig o komma in o skriva det...
Men, men alla har sin åsikt.

Har iaf hört med Realcar nu och dom sa att det stod nånstans att dom var för utsällningsbilar... Men att det var olika vad man får o inte får ha från polis till polis, och från besiktning till besiktning.

Det jag skrev, är det som gäller.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Obrero
18 augusti 2008 · 132 Inlägg

Den enda bestämmelsen som jag vet är att vingen inte får stoppa en person som blir påkörd. Bilprovningen klagade på min med, men efter långa disskusioner om att ifall jag kör på någon, så bryts vingen och då inte har någon betydelse gick den igenom. Finns inga regler om hur hög en vinge får va så vitt jag vet..

Det bästa man kan göra är att sätta fast den på ett sådant sätt att man kan skruva av den när det är dags att besiktiga. Bilprovningen och polisen sysslar bara med personbedömning, de vet inte själva vad som gäller...

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
Sokrates Eliminator
18 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Obrero skrev:
Den enda bestämmelsen som jag vet är att vingen inte får stoppa en person som blir påkörd. Bilprovningen klagade på min med, men efter långa disskusioner om att ifall jag kör på någon, så bryts vingen och då inte har någon betydelse gick den igenom. Finns inga regler om hur hög en vinge får va så vitt jag vet..

Det bästa man kan göra är att sätta fast den på ett sådant sätt att man kan skruva av den när det är dags att besiktiga. Bilprovningen och polisen sysslar bara med personbedömning, de vet inte själva vad som gäller...

Det finns det ,,garanterat, jag vet.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
evilaudio
18 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

Obrero skrev:
Den enda bestämmelsen som jag vet är att vingen inte får stoppa en person som blir påkörd. Bilprovningen klagade på min med, men efter långa disskusioner om att ifall jag kör på någon, så bryts vingen och då inte har någon betydelse gick den igenom. Finns inga regler om hur hög en vinge får va så vitt jag vet..

Det bästa man kan göra är att sätta fast den på ett sådant sätt att man kan skruva av den när det är dags att besiktiga. Bilprovningen och polisen sysslar bara med personbedömning, de vet inte själva vad som gäller...

varför läser du inte va tommy skriver???   va ja vet så jobbar han som besiktningsman.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sokrates Eliminator
18 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Allt går att hitta i VVFS (vägverkets föreskrifter), dock kan jag hålla med om att det kan vara knepigt att hitta, om man inte ved vart att leta.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Mike_88
21 augusti 2008 · 3 Inlägg

Så, skulle jag kunna typa den eller nåt? Skulle det funka så man fick ha den på??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang