Rickard-v skrev:
Du vill ha 8 högtalare för under 2000kr. ungefär 250kr st alltså, då är det nog ingen ide, för det är när man bygger lite finare grejer man brukar göra en bra affär.
Delningsfilter avgörs av vilka element du använder, och beroende på effektålighet frekvensgång och spridningsegenskaper och framför allt impedansen på de olika elementen.
Ska det bli en rockhögtalare som delar basen lite högre eller som ett 2vägssytem med subbas till??
Ska det bli en del av en hemmabio, om planerna finns är det bra att bygga alla lika och planera det från start.
Sedan brukar man behöva lite verktyg också. Borrmaskin Sticksåg Handöverfräs ca1000kr
Trä till 2 stora lådor ca4-600kr
Delningsfilter från några hundra å uppåt
Hur funkar herts då? o det andra vad är det?? Kännder du till de elektriska egenskaperna för spole och kondensator som du ska bygga delningsfilter av??
I slutändan kan du behöva ett dator program för att mäta resultatet på det du bygger. Finns gratis men sedan kostar en mätmic från några hundringar till flera tusenlappar.
Trots det jag räknat upp så kan jag säga att det är skitkul o bygga planera räkna mäta snickra såga skruva o bygga egna högtalare, jag har gjort det i 18år.
Surfa in på hififorum.nu det är där alla ljudbyggare håller till. Läs allt du kan om högtalar byggen i några veckor eller månader så vet du lite mer.