17 augusti 2008
Trådstartare
Hej!
Gjorde mitt första ljudbygge för någon månad sen, en baslåda i min MINI Cooper D Clubman. Lådan (22L, sluten) köpte jag färdigbyggd, högtalaren är en RE Audio SE 10", steget ett SinusLive SL1500A, detta sitter parallelkopplat med en PowerCap 1F kondensator. Strömkablaget är 35mm2, draget genom hela bilen, med två 150A säkringar varav en vid batteriet och en precis före kondensatorn. Signal till steget kommer från originalradion via en omvandlare.
Detta har fungerat ypperligt nu fram till igår. När jag sätter mig i bilen och kör iväg så kommer inget ljud ur basen. Stannar och tittar efter, allt ser normalt ut förutom att voltmätaren på kondensatorn visar 9.9V (motorn igång eller ej spelar ingen roll). Jag antar att en säkring har gått. Väl hemma plockar jag fram multimetern, men båda säkringarna på kabeln till steget är hela! Säkringen närmast kondingen visar 12,2V på utgående sidan när motorn är avstängd.
Blir orolig för att jorden ska ha lossnat men jordkabeln sitter precis som den ska och har god kontakt. Men mäter jag med multimetern mellan kondensatorns (jordade!?) minuspol och jord i karossen så står det 7V på multimetern! Steget lyser inte alls, beter sig som om det inte får någon ström. Jag kopplar ur remoten så att det ska hålla sig avstängt. Låter bilen stå över natten, kondensatorn visar fortfarande 9,9V. Fladdrar lite mellan 9,5V och 9,9V men i övrigt samma.
På morgonen är det fortfarande exakt samma sak. Tar loss ena säkringen eftersom jag är orolig för att batteriet ska bli tomt så småningom. Kondensatorn laddar ur sig i princip direkt, lägger sig på 2V (endast avläsbart med multimeter, mätaren på kondingen flimrar och slocknar). Nu är det 0V var jag än mäter.
Jag har extremt begränsade erfarenheter av billjud eftersom detta var mitt första bygge, men kan det inte vara kondensatorn som pajat och börja leda ström helt plötsligt? Det skulle väl förklara varför voltmetern på den betedde sig hispigt och varför den laddade ur sig i samma sekund som anslutningen till batteriet bröts, trots att inga förbrukare var anslutna.