6589
Sök

Elproblem med bakljus på Volvo 244 -90

2 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag är en stolt ägare till en 244-90. Jag vet att den är gammal, men anser att den har många bil kvar, den är "knappt inkörd".

Under årens lopp har jag haft en del problem med bromsljus och baklyktor. Det mest irriterande är att man inte kan högtryckstvätta bilen, för då ser baklyktorna ut som akvarium. Numer har jag borrat hål i botten på lyktglasen och det fungerar i regnväder. Skall vara ett känt Volvoproblem.

Jag trodde jag varit med om alla fel när det gäller belysning på en bil. Men nu måste jag fråga om hjälp, då jag inte är särskilt teknisk, och dess utom har tummen mitt i handen.

I går slutade bromslyset att fungera på bägga bak, samt bakrutan. Glödtrådsindikatorn på instrumentpanelen lyser inte heller. Vad värre är, att jag inte kan se att det är fel på säkringen, som endast omfattar baklyset "ej instrumentpanelen". Allt enligt instruktionsbok.

Finns det några andra säkringar, som jag behöver veta om?
Kanske någon har tips om eventuell orsak?

Tackar på förhand!


Tji peng pung

337 Inlägg
17 augusti 2008
#2
vet inte hur du ska fixa elproblemen :S men när du har fixat de så kan du ju alltid täta med silicon runt lyktorna så slipper du "akvarium" smile

3 liters diesel, mumma!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2008
#3
Swedenrockers skrev:
Nu är jag inte helt säker på att -90:an har gamla säkringsmodellen men om det är så så kan du prova att snurra säkringen ett par varv för att få bort eventuell oxid. Känn även efter att säkringshållaren bläck håller fast säkringen ordentligt. Efter detta så skulle jag kolla bromsljuskontakten. Den sitter mot bromspedalens hävarm ovanför fötterna.
244-90 skrev:
Jag är en stolt ägare till en 244-90. Jag vet att den är gammal, men anser att den har många bil kvar, den är "knappt inkörd".

Under årens lopp har jag haft en del problem med bromsljus och baklyktor. Det mest irriterande är att man inte kan högtryckstvätta bilen, för då ser baklyktorna ut som akvarium. Numer har jag borrat hål i botten på lyktglasen och det fungerar i regnväder. Skall vara ett känt Volvoproblem.

Jag trodde jag varit med om alla fel när det gäller belysning på en bil. Men nu måste jag fråga om hjälp, då jag inte är särskilt teknisk, och dess utom har tummen mitt i handen.

I går slutade bromslyset att fungera på bägga bak, samt bakrutan. Glödtrådsindikatorn på instrumentpanelen lyser inte heller. Vad värre är, att jag inte kan se att det är fel på säkringen, som endast omfattar baklyset "ej instrumentpanelen". Allt enligt instruktionsbok.

Finns det några andra säkringar, som jag behöver veta om?
Kanske någon har tips om eventuell orsak?

Tackar på förhand!


Tji peng pung


Det var porslinssäkringar på 240 fram tills dess den lades ner (1993).
Kan vara säkringarna som har dålig kontakt je.
Men det kan även vara banorna och kontakter i baklamporna som ärjat ihop/sönder iom vad han sade om "akvarielampor"....
Som sista utväg så kan det vara kontakten som gett sig...sitter precis ovanför bromspedalen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
18 augusti 2008
#4
244-90 skrev:
I går slutade bromslyset att fungera på bägga bak, samt bakrutan. Glödtrådsindikatorn på instrumentpanelen lyser inte heller. Vad värre är, att jag inte kan se att det är fel på säkringen, som endast omfattar baklyset "ej instrumentpanelen". Allt enligt instruktionsbok.

Finns det några andra säkringar, som jag behöver veta om?
Kanske någon har tips om eventuell orsak?

Jag hade problem med min 240-86 för något år sedan, när jag skulle besikta bilen så fungerade inte bromslysena (inte ens vid bakrutan) och glödtrådsvakten larmade inte heller så jag visste inte att bromslysena inte fungerade. Blev hyffsat överraskad när besiktningsgubbarna sa att de inte fungerade. wink

Jag felsökte både vid baklyktorna och kollade säkringen, men jag hittade inga fel. Till slut fungerade bromslysena iaf, men jag vet egentligen inte säkert vad som var fel. Misstänker dock själva glödtrådsvakten eftersom jag fick lite konstiga spänningar vid stiften som går till bromslysena.

Om det inte verkar vara fel på säkringen, baklyktorna eller bromsljuskontakten så kan du kolla upp glödtrådsvakten. Kan även sitta ett kontaktblock vid torpedväggen som du får kolla upp, det finns ett sånt på min åtminstone.

2 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#5
Tack alla ni som kommit med lysande förslag. Bromljusen lyser som sola i Karlstad, när man trampar på bromsen, sedan i kväll. Va det var för fel, har jag ingen aning om. Troligen lite av ryck och slit i kablar samt Murphys lag.
Tack för hjälpen!

Tji Peng Pung


Sök