3802
Sök

Framsystem DLS el. SPL Dynamics?

291 Inlägg
7 februari 2006
Trådstartare
Jag har haft planer på att köpa nytt framsystem, kopplade in basarna o allting i söndast (2st Zachry BX-t12 o zachry 5,25" koaxialer eller hur man skriver det, o 2 st billiga diskanter i a-stolparna), men det framsystemet var inte mycket att hänga i julgranen..

Så nu undrar jag vad jag skall köpa, vill ha klart och tydligt ljud, o spela ganska högt utan att få missljud, Har funderat på DLS el. SPL dynamics, vad rekomenderar ni, skall vara i 2000kr klassen, slutsteget dom skall drivas med är DLS ca-20 2x50w rms..

Och sen undrar jag om det e stor skillnad mellan 5,25" o 6,5", får bara rum med 5,25 i framdörrarna, eller e det värt att bygga om dörrsidorna så man får dit 6,5:or??

2lateuloose
543 Inlägg
7 februari 2006
DLS.. helt klart när det gäller framsystem!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 741 Inlägg
7 februari 2006
jag skulle ha valt DLS iaf.  tycker det är fina grejjer! inte för att jag komme rha något spec ljud i min bil men skulle jag köpa ljud till en bil skulle det bli dls.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

291 Inlägg
8 februari 2006
Trådstartare
tackar...

Men vilken serie skulle ni rekomendera av DLS, och e det stor skillnad mellan 6,5" o 5,25", alltså om det lönar sig att köpa o bygga om så 6,5"or passar??

1 741 Inlägg
11 februari 2006
jag har för mig att deras fram högtalare är ganska lika så... det spelar nog inte så stor roll.. du hör nog inte så mycket skillnad men skulle gissa att du skulle kunna få bättre ljud i 6.5"

8 156 Inlägg
11 februari 2006
Ju större diameter, ju bättre bas.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

6 851 Inlägg
11 februari 2006
Phaetoon skrev:

Nja, skulle väl inte hålla med riktigt..men i vissa fall kanske djupare bas..men är den bättre för det?

1 741 Inlägg
16 februari 2006
Phaetoon skrev:

har du lyssnar på ÖoB's 15"s basar? nästan bara diskant! man får ju använda ganska ordentliga delningsfilter för att det ska basa något. så det stämmer inte alltid.

Hewi
571 Inlägg
17 februari 2006
Ju dyrare serie ju bättre ljud helt enkelt , iallefall om du är ute efter finljud , annars har jag hört att MS6 kittet är populärt om man vill spela högt. Det är helt klart bättre med 6.5":are fram om man är villig att bygga om , det hänger med basarna bättre.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

2lateuloose
543 Inlägg
17 februari 2006
Såg att DLS varnade för piratkopior på deras populära Ultimate serie! så var uppmärksam om du skulle välja just denna ypperliga framsystem serie

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

8 156 Inlägg
17 februari 2006
Tiaz skrev:
Phaetoon skrev:

Nja, skulle väl inte hålla med riktigt..men i vissa fall kanske djupare bas..men är den bättre för det?

Jag tänkte mest på framsystem. Dvs upp till 6.5".
Jag gillar bas, och för min del är djup bas bättre. Fast det är säkert inte så för alla. Men jag tror nog att en 6.5" är minst lika bra på snärtbas som mindre högtalare?

När det gäller basar så är ju oftast så att man säger att man får bra snärtbas upp till 10" och bättre djupbas ju större det blir...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
17 februari 2006
tecman skrev:
Phaetoon skrev:

har du lyssnar på ÖoB's 15"s basar? nästan bara diskant! man får ju använda ganska ordentliga delningsfilter för att det ska basa något. så det stämmer inte alltid.

Klart att det inte alltid är så. Jag generaliserade en hel del.
Sen så har vi ju det där med skillnader mellan märken wink
Men som jag skrev nyss, jag tänkte mest på framsystem.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

21 761 Inlägg
17 februari 2006
6,5 tum har större area så de kan teoretiskt sett flytta mer luft, de kan oftast delas lite lägre utan att bottna. Dessutom kan de ha aningen bättre känslighet, kanske 1 dB högre och brukar ha lägre frekvensåtergivning.

Bäst att jag skyndar mig att säga: Nej, jag kan inte höra när det skiljer 1 dB i känslighet.

Sök