det luktar bränt kretskort när jag har spelat högt en stund!! Varför?

eddie_1_meduza
18 augusti 2008 · 18 Inlägg

när jag har spelat högt i bilen så börjar det lukta bränt krets kort efter en stund. varför gör det så? kan det vara en fel koppling?

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
Decibel
18 augusti 2008 · 2 911 Inlägg

Felkopplat
För lite ström
För kraftigt steg
För o-kraftiga basar
För mycket volym
Felberäknad låda

sen lite mer långsökt, trasig utrustning, dock mer sällsynt.

Du kan ju börja med att skriva vad det är för prylar, så kan vi ge lite närmre svar.

Ulf_W bilder.ulfw.se
18 augusti 2008 · 1 103 Inlägg

Luktar det inte varm talspole då?

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
eddie_1_meduza
18 augusti 2008 · 18 Inlägg

jag har en eclips 15" ( Eclipse 88150DVC ) som drivs med Mutant MT1500.1 XXX sen har jag två JBL 8"
GTO-837 i fram dörrar + JBL 5,25" GTO-507C spm drivs med ett JBL GTO-504
jag har två + kabblar runt 50 kvadrat till stegena
å bass lådan ska vara optimerad för den bassen

Decibel skrev:
Felkopplat
För lite ström
För kraftigt steg
För o-kraftiga basar
För mycket volym
Felberäknad låda

sen lite mer långsökt, trasig utrustning, dock mer sällsynt.

Du kan ju börja med att skriva vad det är för prylar, så kan vi ge lite närmre svar.

Senast redigerat av eddie_1_meduza (18 augusti 2008)

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
_NoDDaN_
18 augusti 2008 · 133 Inlägg

Jag har 2st 12" JBL basar och Gas slutsteg i min bil det lucktade bränt av det också en gång förut och jag har inge Kondensator och det är nog därför det lucktade bränt när jag spelade på. För då  steget ojämt med ström förlite och normalt.
jag ska köpa en Kondensator på minst 1 farad det löser iaf mitt problem smile kanske ditt också

Senast redigerat av _NoDDaN_ (18 augusti 2008)

NoDDaN
_fillan_ med lem
18 augusti 2008 · 1 925 Inlägg

_NoDDaN_ skrev:
Jag har 2st 12" JBL basar och Gas slutsteg i min bil det lucktade bränt av det också en gång förut och jag har inge Kondensator och det är nog därför det lucktade bränt när jag spelade på. För då  steget ojämt med ström förlite och normalt.
jag ska köpa en Kondensator på minst 1 farad det löser iaf mitt problem smile kanske ditt också

det teorin tror ju dock inte jag på !  om det luktar bränt en gång så ska man altså köpa en kondensator ?  .....vad har ditt steg för effekt ? 1 farad är rättså mycket

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
_NoDDaN_
18 augusti 2008 · 133 Inlägg

Slutsteg: Uteffekt: 2x155W RMS 4ohm, 2x290W RMS 2ohm, 2x400W RMS 1ohm, 1x590W RMS 4ohm bryggkopplat. 1ohm stabil. 0,02% THD. RCA-in/out. Subsonic filter 20Hz/18dB. HP-filter 25-5000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt). Bandpassfilter 50-5000Hz/12dB. Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 75A. Mått: 492x52x230mm.

Baslåda: Dubbla 12-tumsbasar. portad låda. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre.


var vell nån av dom första gångerna jag spelade som steget lucktade bränt kanske bara var för att det inte var inseplat eller nått eller att ja den fick för lite störm som nån skrev.
jag moste i villket fall ha en kondensator på mins 1farad sa dom på BRL iaf.

NoDDaN
Tokken Team dBakuten
18 augusti 2008 · 3 453 Inlägg

Ulf_W skrev:
Luktar det inte varm talspole då?

Precis vad jag tänkte på..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
TT-Avant
18 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Luktar det bränt så har man bara vågat pressa sakerna lite..Det är när det ryker man ska bli nervös wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
18 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

TT-Avant skrev:
Luktar det bränt så har man bara vågat pressa sakerna lite..Det är när det ryker man ska bli nervös wink

Det gäller att stänga in den vita röken wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Decibel
18 augusti 2008 · 2 911 Inlägg

TT-Avant skrev:
Luktar det bränt så har man bara vågat pressa sakerna lite..Det är när det ryker man ska bli nervös wink

Det är när det ryker man sänker lite och övergår till en volym som bara luktar varma kalsonger, då är de optimalt smile

TT-Avant
18 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Decibel skrev:

TT-Avant skrev:
Luktar det bränt så har man bara vågat pressa sakerna lite..Det är när det ryker man ska bli nervös wink

Det är när det ryker man sänker lite och övergår till en volym som bara luktar varma kalsonger, då är de optimalt smile

Haha..så va det kanske ja. viste att det va nått jag glömde sist wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ROE
18 augusti 2008 · 336 Inlägg

Decibel skrev:
Felkopplat
För lite ström
För kraftigt steg
För o-kraftiga basar
För mycket volym
Felberäknad låda

sen lite mer långsökt, trasig utrustning, dock mer sällsynt.

Du kan ju börja med att skriva vad det är för prylar, så kan vi ge lite närmre svar.

låter som det är talspolen. Har du port? lukta i den luktar det mer där så är det talspolen

//
Roe
Lonefox Bad music kills good sound
18 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Varm talspole luktar............gott smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Roundcube
18 augusti 2008 · 801 Inlägg

shit pommes.. jag kommer bli fattig, har redan en fahrads konding, och det luktar bränt minst 2.5 ggr i veckan.. behöver jag 2x10 fahrad då?


On Topic. Det luktar nog inte så mkt bränt som varmt, varm elektronik luktar, och det är väl inte så konstigt om det blir varmt när det får jobba så. tror inte att ditt problem är så mkt att oroa sig för.

TT-Avant
18 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Beror på vad för avstämning det är på lådan och vad för musik som spelas..är det mycke  frekvenser under avstämningen så luktar det ganska så fort om man eldar på lite.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
bmwpuff
19 augusti 2008 · 80 Inlägg

MOS fet kretsarna i ett bilslutsteg skapar mycket värme, om man spelar på ordentliget och inte har ett optimalt steg för den bas som används så belastas dessa mycket och kan lukta brännt , men det kan det göra även om man har allt som det ska vara, Det mesta beror på va det är för kretsar i steget.  som jag läste innan, så är det nog inget att oroa sig för om man inte ser eller känner rök lukt  o nej det gör ingen skillnad om man sätter dit en till konnig, en konnig stabiliserar spänningen för steget. bättre med flera små än 1 stor.  mycket för att det sitter switchade nätdelar i bilslutsteg   
rätta mig gärna om jag har fel :-)

Saab 9-3 (2000)
Nissan 200sx S15 "Kazama" (2000)
epic110 Golfare
19 augusti 2008 · 349 Inlägg

jaaaa...  elektronik är ju en historia för sej, det lever sitt eget liv... bara o dunka tills de blir tyst, då köper man nytt! smile

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
christofer_k Vorsprung durch Technik
19 augusti 2008 · 2 432 Inlägg

för mig luktar de ut basporten antar att de e  spolen till basen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang