Hur gör man för att gå ur svenska kyrkan??

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
23 februari 2010 · 3 519 Inlägg

golf88 skrev:
Tänkte lämna svenska kyrkan,men vet inte hur man ska göra.
Nån som kan ge mig svaret?

Bara att gå in på deras hemsida. Har för mig att jag gjorde det. Fyllde i lite uppgifter.
Sen skickade dom ett brev hem som man skulle skriva på. Sen var det klart

Lycka till

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Nitrometanskada Gött mos
23 februari 2010 · 1 096 Inlägg

steifan skrev:

Nitrometanskada skrev:
4 sidor.. och inte ett enda hållbart argument mot att vara medlem i Svenska Kyrkan. Jag lämnar inte kyrkan.

Är du konfirmerad kristen?

Jag är döpt men inte konfrimerad. Dumt var att inte konfrimera mig känner jag nu, visst det är inte försent men jag låter det vara så ändå.

Och som hamilton säger så har kyrkan mycket fina projekt. Sen så står ju kyrkan för underhållet av alla kyrkor, en stor fin del av vår kultur tycker jag, det vill jag vara med och betala. Ska bli intressant att se hur mycket min kyrkskatt uppgår till då jag gör min första riktiga(första året som utexaminerad och heltidsarbetande) deklaration nu till våren.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Janneutanb
23 februari 2010 · 7 271 Inlägg

calibra1992 skrev:
Är Ateist så för mig var valet att gå ur självklart, varför betala pengar till något man föraktar?

Det bästa vore om inga religioner fanns. 

Jag tror på individen inte nån jävla Gud

Precis!

blacken
23 februari 2010 ·

calibra1992 skrev:
Är Ateist så för mig var valet att gå ur självklart, varför betala pengar till något man föraktar?

Det bästa vore om inga religioner fanns. 

Jag tror på individen inte nån jävla Gud

Din medtrafikant är ju "individen" och han ska man betrakta som en komplett idiot, tills motsatsen blivit bevisad. Liasom "individen" är inte så mycket att hänga i granen, kolla på hur bra han har skött sig mot varandra och naturen under årens lopp..

JonR
23 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Hypotes?lol
Bottnar sig nog i...? Schysst attityd.

Klart man har en tro på saker och ting. Men jag tror inte på Gud.

Ja att du verkar vara kristen antagligen! Ge vettiga argument till att stanna kvar i kyrkan som icke kristen istället för gnägga en massa utan o ha nåt att komma med själv..

Tro på saker o ting.. men inte på Gud? Utveckla gärna...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
golf88
23 februari 2010 · 956 Inlägg

Mr_M_ skrev:

golf88 skrev:
Tänkte lämna svenska kyrkan,men vet inte hur man ska göra.
Nån som kan ge mig svaret?

Bara att gå in på deras hemsida. Har för mig att jag gjorde det. Fyllde i lite uppgifter.
Sen skickade dom ett brev hem som man skulle skriva på. Sen var det klart

Lycka till

jag gick in på en hemsida och skrev ut nån blankett som jag sedan skickade in till den församling jag tillhörde

eldus veldus
Audi A6 (2017)
sand3rs
23 februari 2010 · 182 Inlägg

Anledningar att stanna:

*Kyrkans insatser för humanitära insatser världen över.
*Kyrkans arbete med svenska ungdomar i Sverige, på skolor och egna instanser.
*Ha kvar den största faktorn för hur Sverige ser ut idag. Tusentals går ur varje år samtidigt som tiotusentals utlängar kommer in. Åtminstone jag vill ha kvar VÅR kultur och samhllsstruktur.
*Slippa brinna i helvetet:D

Anledningar att lämna:

*Spara någon tusenlapp om året.

För mig är valet lätt och jag är inte det minsta troende.

Lägg därtill det vanliga med giftemål i kyrka, begravning osv.

Senast redigerat av sand3rs (23 februari 2010)

M103
23 februari 2010 · 1 570 Inlägg

Anledning att gå ur för egen del:

Spara flera tusen kr man kan köpa chips och öl för alternativt skänka till rädda barnen om man får skuldkänslor av att tänka på sig själv.

Begravd kan jag bli ute på gräsmattan, jag kommer inte ha några invändningar den dagen.

Gifta sig? Vem vill det?

+

Flera hundra år av förföljelser, förtryck av oliktänkande och minoriteter, motarbetande av vetenskap, motarbetande av konst/kultur, mord, tortyr osv. Kristendomen har en väldigt smutsig historia.

Sen har jag också lärt känna en del personer inom svenska kyrkan som gjort mig väldigt tveksam till kyrkligheten, etik och moral osv. Det är inte några moraliskt högre stående personer direkt. Vanliga människor med allt negativt det kan innebära.

Senast redigerat av M103 (23 februari 2010)

Nitrometanskada Gött mos
23 februari 2010 · 1 096 Inlägg

JonR skrev:

Nitrometanskada skrev:
Hypotes?lol
Bottnar sig nog i...? Schysst attityd.

Klart man har en tro på saker och ting. Men jag tror inte på Gud.

Ja att du verkar vara kristen antagligen! Ge vettiga argument till att stanna kvar i kyrkan som icke kristen istället för gnägga en massa utan o ha nåt att komma med själv..

Tro på saker o ting.. men inte på Gud? Utveckla gärna...

Du missade min förra post förstår jag.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
sand3rs
23 februari 2010 · 182 Inlägg

M103 skrev:
Anledning att gå ur för egen del:

Spara flera tusen kr man kan köpa chips och öl för alternativt skänka till rädda barnen om man får skuldkänslor av att tänka på sig själv.

Begravd kan jag bli ute på gräsmattan, jag kommer inte ha några invändningar den dagen.

Gifta sig? Vem vill det?

+

Flera hundra år av förföljelser, förtryck av oliktänkande och minoriteter, motarbetande av vetenskap, motarbetande av konst/kultur, mord, tortyr osv. Kristendomen har en väldigt smutsig historia.

Sen har jag också lärt känna en del personer inom svenska kyrkan som gjort mig väldigt tveksam till kyrkligheten, etik och moral osv. Det är inte några moraliskt högre stående personer direkt. Vanliga människor med allt negativt det kan innebära.

Ja, kanske ska giftemål tom byta rad..smile

Jag håller med dig om allt med kyrkans förtryck osv, men trots allt så är det en stor faktor för hur landet ser ut idag och åtminstone jag vill att kristendomen förblir den största religionen in landet.

blacken
23 februari 2010 ·

Kristendomen har en väldigt smutsig historia.

En rättelse där, för oavsett om man är troende eller ej så är det faktiskt inte Kristendomen i sig som är skyldig till alla fel du nämner. Utan individer som har använt sig av religionen för att legitimera sina sjuka handlingar. Så "smutsigheten" står människans inneboende ondska helt för..

JonR
23 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

JonR skrev:

Nitrometanskada skrev:
Hypotes?lol
Bottnar sig nog i...? Schysst attityd.

Klart man har en tro på saker och ting. Men jag tror inte på Gud.

Ja att du verkar vara kristen antagligen! Ge vettiga argument till att stanna kvar i kyrkan som icke kristen istället för gnägga en massa utan o ha nåt att komma med själv..

Tro på saker o ting.. men inte på Gud? Utveckla gärna...

Du missade min förra post förstår jag.

Nej inte ett dugg.. tror dock du missade att läsa hela min...

Jag tror inte kyrkorna rasar dagen efter folk går ur svenska kyrkan...

Om det var ditt enda så kallade vettiga argument så måste jag ju nästan tillåtas hålla mig för skratt...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
23 februari 2010 · 3 929 Inlägg

blacken skrev:

Kristendomen har en väldigt smutsig historia.

En rättelse där, för oavsett om man är troende eller ej så är det faktiskt inte Kristendomen i sig som är skyldig till alla fel du nämner. Utan individer som har använt sig av religionen för att legitimera sina sjuka handlingar. Så "smutsigheten" står människans inneboende ondska helt för..

Nej och du är säkert en sådan som säger att alla muslimer är stenkastare.

Varför då vart alla som inte var kristna förföljda av kristna förr?
Det smutsar ju ner kristendomen ÄVEN om det inte var religionen bakom det.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
blacken
23 februari 2010 ·

Thunderbird88 skrev:

blacken skrev:

Kristendomen har en väldigt smutsig historia.

En rättelse där, för oavsett om man är troende eller ej så är det faktiskt inte Kristendomen i sig som är skyldig till alla fel du nämner. Utan individer som har använt sig av religionen för att legitimera sina sjuka handlingar. Så "smutsigheten" står människans inneboende ondska helt för..

Nej och du är säkert en sådan som säger att alla muslimer är stenkastare.

Varför då vart alla som inte var kristna förföljda av kristna förr?
Det smutsar ju ner kristendomen ÄVEN om det inte var religionen bakom det.

öhh? vilka kristna? gjorde det?? glutta in det 5:e budordet som man skall följa om man ska föreställa och kalla sig kristen. dvs saker och ting som inte är i paritet med dom tio buden är inte att anse speciellt kristet..

Och kom inte dragandes med Katolicismen som inte är speciellt kristen i sin lära.
kom heller inte och yla om Korstågen, för dom var en direkt svar på Islams militära utbredning av sin lära, det var dom som började med "tip of my sword" evangilisering av sin lära, inte dom kristna..

M103
24 februari 2010 · 1 570 Inlägg

sand3rs skrev:

M103 skrev:
Anledning att gå ur för egen del:

Spara flera tusen kr man kan köpa chips och öl för alternativt skänka till rädda barnen om man får skuldkänslor av att tänka på sig själv.

Begravd kan jag bli ute på gräsmattan, jag kommer inte ha några invändningar den dagen.

Gifta sig? Vem vill det?

+

Flera hundra år av förföljelser, förtryck av oliktänkande och minoriteter, motarbetande av vetenskap, motarbetande av konst/kultur, mord, tortyr osv. Kristendomen har en väldigt smutsig historia.

Sen har jag också lärt känna en del personer inom svenska kyrkan som gjort mig väldigt tveksam till kyrkligheten, etik och moral osv. Det är inte några moraliskt högre stående personer direkt. Vanliga människor med allt negativt det kan innebära.

Ja, kanske ska giftemål tom byta rad..smile

Jag håller med dig om allt med kyrkans förtryck osv, men trots allt så är det en stor faktor för hur landet ser ut idag och åtminstone jag vill att kristendomen förblir den största religionen in landet.

Ok du har en poäng där. Måste jag välja vilken religion som ska vara störst här föredrar jag protestantismen. Kristendomen och kyrkan har stått för mkt negativt men visst finns det bra värderingar också som kommer bort i dagens samhälle. Min förhoppning är ökad sekularisering. Har inget emot att folk tror på något. Det är när det blir satt i system utan att någon kritik som det händer dåliga saker. Jag tycker inte en religiös institution ska peta i folks privata angelägenheter heller.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 februari 2010 · 1 948 Inlägg

Alla vet vi att den riktiga guden bor under oss eller hur??? tongue wink

Senast redigerat av AcesHigh666 (24 februari 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
blacken
24 februari 2010 ·

Kristendomen och kyrkan har stått för mkt negativt

säg en sak som den kristna läran har gjort som är "mycket negativt"..

Visst om man inte diggar "kyrkan" så ska man blada ur den snabbare än en löning rycker, men den fyller faktiskt en viktig funktion i vårat samhälle vi har haft den tron/religionen nu så länge att den är ett viktigt inslag i våran vardag och samhälle. Visst om man är ung och "oprövad" om vad livet kan sopa till en med så kan den verka onödig i sin funktion, men för många så är den viktig även om dom inte har en tro.

Hela vårat synsätt/samhällsstruktur i västvärlden är baserat på den kristna tron, lagväsende,sociala ageranden/värderingar mm,mm. Utan den (Kyrkan/kristna tron) så skulle hela vårat samhälle vara så andefattigt så man inte skulle kunna leva där som en normal människa, det skulle vara en mycket hård och kall värld för den enskilde individen att existera i..

Senast redigerat av blacken (24 februari 2010)

Nitrometanskada Gött mos
24 februari 2010 · 1 096 Inlägg

JonR skrev:

Nitrometanskada skrev:

JonR skrev:

Ja att du verkar vara kristen antagligen! Ge vettiga argument till att stanna kvar i kyrkan som icke kristen istället för gnägga en massa utan o ha nåt att komma med själv..

Tro på saker o ting.. men inte på Gud? Utveckla gärna...

Du missade min förra post förstår jag.

Nej inte ett dugg.. tror dock du missade att läsa hela min...

Jag tror inte kyrkorna rasar dagen efter folk går ur svenska kyrkan...

Om det var ditt enda så kallade vettiga argument så måste jag ju nästan tillåtas hålla mig för skratt...

Inte det minsta, men det var ett tomt och tillintetsägande inlägg.

Jaha du tror inte det.. är du nationalekonom?

Det har jag inte sagt att det var. Skratta på du, det gör inte mig ett dugg.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
volvonisse440 yrkeschaufför
24 februari 2010 · 709 Inlägg

ställ dig utanför kyrkan med ett brinnade vitt kors så är saken biff wink  närå men man måste fylla i en blanket/kontrakt med person upgifter

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
25 februari 2010 · 1 874 Inlägg

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:
Kan hålla med trådskaparen att om man inte har en "aktiv" tro så är det ganska dumt att vara med i Svenska Kyrkan, är lite emot tvångskollektiviseringen av medborgarna i form av barndop som automatiskt ger dom medlemskap i Kyrkan, utan att vederbörande har själv fått tagit ställning till sitt medlemskap.
Nackdelen är att man kan glömma att gifta sig, begrava sig i kyrkan utan får hålla sådana ceremonier på annan plats..

Begravningen sker fortfarande som vanligt, även om du har gått ur Svenska Kyrkan. Begravningsskatten är obligatorisk.

Jordfästningen ja, begravningsceremonin nej, den får man hålla någon annanstans än i själva kyrkan.

Synd då. Där besparar man sig ytterligare en kostnad och en massa dravel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang