5198
Sök

Vilka spridare skall jag andvända/går att andvända vid E85 andvändning (744)

Supraman
2 300 Inlägg
20 augusti 2008
Kom ihåg att du ska ha marginal med dom nya spridarna

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Volvonörd
1 187 Inlägg
20 augusti 2008
kolvas skrev:
TheRefunder skrev:
Enklaste är detta: www.flexitune.se löd ihop, montera, tanka e85, vrid på nyckeln och åk.... Så gör vi i våran 740is...

hur f*n gör den så det blir 30% mer bränsle?

Den har inget med trycket att göra utan den ställer om öppet tiderna till spridarna så att dem är öppna 40% längre vid kallstart och hårdkörning typ....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

Volvonörd
1 187 Inlägg
20 augusti 2008
GolfIIIVr6 skrev:
Mailade och bad om lite mer info från de där.

Säger dem att man kan köra precis som vanligt med den där boxen tycker jag det verkar som de snackar skit tongue

Vi har 2 sånna i våra 740is å vi kör som vanligt, går inte bättre men dem är "starkare" på lägre varv... Så skit snackar dem inte... tongue

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn

4 001 Inlägg
20 augusti 2008
TheRefunder skrev:
kolvas skrev:
TheRefunder skrev:
Enklaste är detta: www.flexitune.se löd ihop, montera, tanka e85, vrid på nyckeln och åk.... Så gör vi i våran 740is...

Den har inget med trycket att göra utan den ställer om öppet tiderna till spridarna så att dem är öppna 40% längre vid kallstart och hårdkörning typ....

det känns som en helt kass nödlösning... ska man ge sig på ochkonvertera till E85 så ska man göra det riktigt anser jag.
Att höja bränsletryck och sedan tanka E85 ger ju inte något bra resultat...kanske på någon bil men inte på en sugmotor.

*OBS en personlig åsikt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Volvonörd
1 187 Inlägg
20 augusti 2008
kolvas skrev:
TheRefunder skrev:
kolvas skrev:

det känns som en helt kass nödlösning... ska man ge sig på ochkonvertera till E85 så ska man göra det riktigt anser jag.
Att höja bränsletryck och sedan tanka E85 ger ju inte något bra resultat...kanske på någon bil men inte på en sugmotor.

*OBS en personlig åsikt

Alla är vi olika å det är väl tur det wink Men jag är av den typen att det ska vara enkelt å beprövat, jag var tveksam till en början men sen så vart jag övertygad av min tjejs x att det fungerade klockrent å dem hade kört detta i 2½ år i hennes 740, så då var jag ju tvungen att testa å det fungerar verkligen.

MIN personliga åsikt.... wink

Sponsorer 2013:

187 Inlägg
20 augusti 2008
Skoj att lära sig något nytt.

Tror dock att för dem som gillar att dra ur sina bilar lite grand. dvs de med lite skjuts i sakerna som torpis skriver , är bättre att konvertera på riktigt.

Men för oss som bara fisåker fungerar nog en sån där box aldeles utmärkt.

Verkar som man får testa o bilda sig en egen uppfattning.

Vad kan man göra förutom kompprov för att dokumentera och se om/hur motorn slits?

Hur var de där boxarna att pilla ihop? enkelt eller stökigt? smile

Volvonörd
1 187 Inlägg
20 augusti 2008
GolfIIIVr6 skrev:
Skoj att lära sig något nytt.

Tror dock att för dem som gillar att dra ur sina bilar lite grand. dvs de med lite skjuts i sakerna som torpis skriver , är bättre att konvertera på riktigt.

Men för oss som bara fisåker fungerar nog en sån där box aldeles utmärkt.

Verkar som man får testa o bilda sig en egen uppfattning.

Vad kan man göra förutom kompprov för att dokumentera och se om/hur motorn slits?

Hur var de där boxarna att pilla ihop? enkelt eller stökigt? smile

Ja jag kan hålla med om att om man ska konvertera en trimmad bil så är detta inget att använda men som du själv skriver: "Men för oss som bara fisåker fungerar nog en sån där box aldeles utmärkt."

Nu hade jag sån tur att min tjejs x gjorde det åt mig innan det vart som det vart med allt häromkring men jag var med å jag som har NOLL kunskaper i att löda fatta nada men han lödde ihop den på 20 min kanske å sen själva monteringen gick väl på 40 min kanske totalt 1 timme. Men det följer med ordentliga anvisningar om hur man gör allt. Jag har nu kört 300 mil sen den kom in å jag har inte märkt nå på motorns slitage, pajjar den så byter jag, ingen dyr kostnad eftersom det är en B230F.. Finns ju uppsjö av dem wink Jag kan köra "hårt" (läs ironi) med min å den drar ungefär 1,18 i genomsnitt, dvs en milkostnad på 8,24*1,18 = 9,7232 mot för 0,97x12,95 = 12,5615 då är det räknat på blandad körning totalt... Så lite pengar finns det att spara för oss slavar å som bara betalar å ser glad ut annars. tongue

Sponsorer 2013:

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 augusti 2008
Kan säga att jag lödde ihop en flexitune version 2 box innan ikväll å de var inte direkt svårt...har ju inte testat irl ännu men testade boxen me multimetern å då ska den funka smile

tog la ca 60-100 min å löda ihop den sammanlagt men har man inte suttit å böjt benen på motstånd förut å man dubbelkollar ritningen hela tiden för å slippa fel så tar de ju lite extra tid men bättre de än att de blir skit av att tongue  ser ju ut som ett proffs har gjort sketen nu smile

Sök