2175
Sök

Hur sätter man i en t5 motor i en 940? regler?

12 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Hej! jag behöver lite hjälp

Har en volvo 940 turbo, 121.0 kw, 160-170 hk. Jag ska sätta i en t5 motor från en 850 och sedan reg besikta den med den motorn i. Då är frågan vad gäller för regler? för att den ska gå igenom besiktningen. Vad kommer dom göra och kolla på. Någon som har gjort detta projekt och besiktat med t5 motorn i får gärna svara, så allt blir rätt.

Eliminator
1 441 Inlägg
19 augusti 2008

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Jag får inte fram riktigt all info. jag vill veta om t5 motorn är för tung för att bilen ska få bära den. vad behövs för stötdämpare. jag vill veta allt som besiktningen kommer kolla på när jag regar den.

Eliminator
1 441 Inlägg
19 augusti 2008
Innan jag gjorde det bytet skulle jag rådfråga bilpr. tekniska avdelning, skulle inte tro det är möjligt att lägga i en T5 i en GLt från 1999. Pga att den är helfordonsgodkänd.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Nej det är en 940 turbo från 91- jag har hört med bilprovningens ingenjör eller vad han hette. Han sa att man måste ha intyg från volvo att dom har satt ditt ny fjädring fram o bak så fick jag ett nummer - fram  1273915, 1329648 - bak 1329507. Framvagnen måste klara av motorns vikt, de kommer väga den fram för sig och bak för sig. 940:s max hk får ej överstiga 234hk. och t5:an ligger väl runt 200hk?

154 Inlägg
19 augusti 2008
850 turbo motorn - 94 har 225 hästar

Kör automat så är du smart ;)

10 287 Inlägg
19 augusti 2008
Här är min mailväxling med SFRO som ger samma part.no på stötdämparna.

Svar nr 1 från SFRO:

"Volvo har intygat max 238 hk i 700/900"

Frågade Gustaf på SFRO igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.

Svar nr 2:

"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."

Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med tex en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare.

---------------------------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
okej

men bromsa spelade ingen roll? det kan sitta original 940 turbo bromsar/ok. vet du något om vikten? vad den inte får överstiga när dom väger. Vill veta max vikten på bilen, och vikten när dom kommer dela up fram änden för sig och bak försig?

12 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
okej

men bromsa spelade ingen roll? det kan sitta original 940 turbo bromsar/ok. vet du något om vikten? vad den inte får överstiga när dom väger. Vill veta max vikten på bilen, och vikten när dom kommer dela up fram änden för sig och bak försig?

Smålänning
7 887 Inlägg
19 augusti 2008
Sokrates skrev:
Innan jag gjorde det bytet skulle jag rådfråga bilpr. tekniska avdelning, skulle inte tro det är möjligt att lägga i en T5 i en GLt från 1999. Pga att den är helfordonsgodkänd.

/Tommy.

Men han ska inte ha den i en GLT från 1999, utan i en 940 från kanske -95?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
19 augusti 2008
Det var en 91:a vilket är tur. Skulle det ha varit en 95:a så hade det varit kört eftersom det är stopp från 93 och framåt (vilket inte har något med helbilsgodkännandet att göra).

/Göran

twin_cam skrev:

(Groucho Marx).

12 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
men jag har en fråga! vad måste jag ha för bakaxel? måste jag bygga om bak o framvagn? snälla hjälp mig! skriv vad som måste göras!

MVH

10 287 Inlägg
20 augusti 2008
Läs inlägg #7.
Där står vad du måste göra.

/Göran

Widel skrev:
men jag har en fråga! vad måste jag ha för bakaxel? måste jag bygga om bak o framvagn? snälla hjälp mig! skriv vad som måste göras!

MVH

(Groucho Marx).

597 Inlägg
21 augusti 2008
Widel skrev:

MVH

axel behöver du inte röra:P om du  inte vill ha nån med diff i"!
bak o framvagn kan vara orginal.. kolla lite med dom som har hand om bes och så så de som ska göra är att fixa nya dämpare fram. bra springa till volvo och kolla med dom vad du behöver för några.
sen ska du fixa oljetråg till motorn ett 960tråg och 960 motor fästen och kuddar! fixa boxar och dra lite el:)
m.m

#silence i kill you#

12 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
okej mer är det inte altså? tack alla som hjälpt mig +++++++++++

130 Inlägg
20 oktober 2008
Sharky skrev:
Det var en 91:a vilket är tur. Skulle det ha varit en 95:a så hade det varit kört eftersom det är stopp från 93 och framåt (vilket inte har något med helbilsgodkännandet att göra).

/Göran

twin_cam skrev:

för att göra ett litet tråd lyft, funderar på att bygga t5-bygge av min 940. så till frågan, det är en årsm. 1992 men är uttagen i feb år 1993. har detta någon betydelse? blev lite fundersam, går den att besiktiga med t5 eller ej? och ja, jag har använt sök funktionen;) men som sagt är lite osäker då den är uttagen 93.

/eric

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
Kolla länken i inlägg #2.

-------------------------------------------
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!
------------------------------------------------------------------

Dvs regdatumet avgör.

/Göran

eriico skrev:
för att göra ett litet tråd lyft, funderar på att bygga t5-bygge av min 940. så till frågan, det är en årsm. 1992 men är uttagen i feb år 1993. har detta någon betydelse? blev lite fundersam, går den att besiktiga med t5 eller ej? och ja, jag har använt sök funktionen;) men som sagt är lite osäker då den är uttagen 93.

/eric

(Groucho Marx).

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2008
Ang. alla som är oroliga för vikten, en T5a är nog inte tyngre än en rödblockare, tack vare att rödblockaren är i gjutjärn medan T5an är aluminium.

T5+originalväxellåda väger under 200kg ju.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

130 Inlägg
20 oktober 2008
Sharky skrev:
Kolla länken i inlägg #2.

-------------------------------------------
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!
------------------------------------------------------------------

Dvs regdatumet avgör.

/Göran

eriico skrev:

/eric

Men vad är då en tidig 93:a? en som är uttagen 2:e januari eller en som är uttagen innan april? Men om jag fattat det hela rätt så är det omöjligt att regga min bil (uttagen i feb 93) med 5:a pga avgascertifikatet? får ringa sbp och höra vad dom säger.
tack för svar iaf.

/eric

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
Vad är otydligt?

"Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993

/Göran

eriico skrev:
Men vad är då en tidig 93:a? en som är uttagen 2:e januari eller en som är uttagen innan april? Men om jag fattat det hela rätt så är det omöjligt att regga min bil (uttagen i feb 93) med 5:a pga avgascertifikatet? får ringa sbp och höra vad dom säger.
tack för svar iaf.

/eric

(Groucho Marx).

Sök