basproblem!

wetese
24 augusti 2008 · 655 Inlägg

hej! har 2 st mutant (12") 1207x basar, med ett bryggkopplat mutant MT 300.4X. Min stereo fungerar så att man kan ändra basen, allt från -7 till 7. jag spelar på -7 för de basar jävligt mkt ändå, men om man drar på lite för mkt bas, elr till och med för hög volym , så kan protect lampan börja blinka nån gång, vid höga bas frekvenser i låtarna. Har jag för klent steg? elr vore det nått att skaffa en kondensator? vad tror ni?? mvh andreas

Lonefox Bad music kills good sound
24 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Du kan ju börja med att testa att gaina ner steget och ställa basboost på nollom du har sådan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

Går ju inte, har försökt vritt ner på basboost, men då börjar protect lampan blinka hela tiden typ

TT-Avant
26 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Antar att du har kopplat en bas/bryggad kanal och inte en bryggad kanal till båda basarna?
Vad har du för strömkabel och hur har du jordat steget?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
_IsakssoN_
26 augusti 2008 · 310 Inlägg

Dra ner gainen (kan även heta level på steget) Och du har knappast dragit ner basboost om protectlampan börjar blinka.. 
Gör om, Gör rätt

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81679/442947_pntx1f.jpg
Så ser de ut

Så ser de ut, och sen går dom till baslådan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81679/442949_3gn9vs.jpg
..

Dålig bild ja vet, ser de rätt ut då? kopplat asså?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
26 augusti 2008 · 2 353 Inlägg

wetese skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/81679/442947_pntx1f.jpg
Så ser de ut

Så ser de ut, och sen går dom till baslådan.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81679/442949_3gn9vs.jpg
..

Dålig bild ja vet, ser de rätt ut då? kopplat asså?

Eh...varför har du ena RCAn utdragen? Och, utan skydd?!

Kopplingen av högtalarna ser rätt ut. I manualen står det varför steget kan gå i protect, vilka är anledningarna?

Det normala är att man antingen har kortis på utgången (ser ej ut så i ditt fall), att temperaturen blir för hög (beror oftast på för låg impedans). Kolla i manualen vilka skyddskretsar steget har.

Strömkablarna ser lite lustiga ut i anslutningen till steget med måste jag säga..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

jag vet inte hur man ska koppla in rca kablarna riktigt sad

wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

hur ska rca kablarna sitta då??? ska de sitta kablar i alla uttagen?

wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

och väd är lustigt med strömkablarna?? snälla hjälp mig den som kan tongue är inte så duktig på detta inom ljud

NdL Konstruktör
26 augusti 2008 · 1 053 Inlägg

Den andra RCA-kabeln sätter du ju bara i uttaget ovanför den andra som du har satt i.

Tror inte du har kopplat strömen fel, ser lite konstigt ut bara. För du har kabelskor på dem va?

wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

ja men vafan, va gör den för hjälp??? den över alltså? för de spelar ju , de  e ju inte de, de basar ju som fan,

Losgard
26 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

Angående strömmen skulle vilja att du drog några varv el-tejp i övergången mellan strömkablarnas isoleringshölje och dina kabelskor för att undvika att någon kardel eller liknande kommer i kontakt med stegets chassit, jorden eller remoten. Jordar du remoten så vet jag inte vad som pajjar då den inte är avsäkrad om nu inte stereons egna säkring bränner.

Angående signalkablarna ser jag inget fel mer än att en inte är ansluten på bilden.
Sen hur dom sitter, höger och vänster rätt, eller fel spelar ingen roll.
Då du bryggar och kör basar på lågpass-filtret så kör du förmodligen steget i mono gissar jag på, då har du ändå inte något ljud separerat på höger och vänster kanal.

Varför det går in i protect är nog helt enkelt för att det inte orkar med, eller får för lite ström.

En fundering är om dina basar har 2 st 4ohms spolar styck, och du bryggar ner steget i 2 ohm så klarar det inte det.
Det gillar dom flesta stegen inte att bli, dom är helt enkelt inte stabila att köras i 2 ohm.
Funkar på låg volym då det inte drar så mycket ström, matar du på med volymen så drar det för mycket och steget går in i protect-läge för att inte bränna.

Hoppas det var till någon hjälp.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
DC4
26 augusti 2008 · 170 Inlägg

Har du provat att koppla basarna en och en, kan vara något med den ena basen, verkar som du ställt in rätt. Du skriver att det basar som fan fast du har -7 på stereon , vad står gainen på??

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
te_wik Forummoderator
26 augusti 2008 · 12 813 Inlägg

RCA är ju L och R, tror bara din ena bas spelar, den andra följer bara med av trycket i lådan.
typ som en slavbas.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
micke7406
26 augusti 2008 · 1 400 Inlägg

Öh! Han har ju bryggat på båda kanalerna. då behövs lågnivå kabel till dom andra två med.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

så micke7406 du menar att ja ska ha 4 rca kablar i?? men de blir ju ingen skillnad, har haft 4 i, men sen ryckte ja ur några efter hand, tills den enda ja har i nu, de e ju den enda som gör så de spelar? och angående bass boost, den står på fullt, för om ja vrider ner den, så blinkar protect lampan . Allt står på max typ, räcker att ja ändrar på nått, så lyser protect lampan.

Och nej "te_wik" båda basarna spelar, de vet ja .

wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

Angående strömmen skulle vilja att du drog några varv el-tejp i övergången mellan strömkablarnas isoleringshölje och dina kabelskor för att undvika att någon kardel eller liknande kommer i kontakt med stegets chassit, jorden eller remoten. Jordar du remoten så vet jag inte vad som pajjar då den inte är avsäkrad om nu inte stereons egna säkring bränner.

Angående signalkablarna ser jag inget fel mer än att en inte är ansluten på bilden.
Sen hur dom sitter, höger och vänster rätt, eller fel spelar ingen roll.
Då du bryggar och kör basar på lågpass-filtret så kör du förmodligen steget i mono gissar jag på, då har du ändå inte något ljud separerat på höger och vänster kanal.

Varför det går in i protect är nog helt enkelt för att det inte orkar med, eller får för lite ström.

En fundering är om dina basar har 2 st 4ohms spolar styck, och du bryggar ner steget i 2 ohm så klarar det inte det.
Det gillar dom flesta stegen inte att bli, dom är helt enkelt inte stabila att köras i 2 ohm.
Funkar på låg volym då det inte drar så mycket ström, matar du på med volymen så drar det för mycket och steget går in i protect-läge för att inte bränna.

Hoppas det var till någon hjälp.



Jag vet inte om basarna har 2 st 4ohs spolar styck, kan inget om de, vet inte om ja sbyggat ner steget i 2 ohm heller :S är inte så haj på detta som ni märker, men vore väldigt bra om nån kan säga exakt hur de ska va, så kan ja bli av med oroligheten över att ja kopplat fel iaf tongue En kondensator, kan de hjälpa?

wetese
26 augusti 2008 · 655 Inlägg

men här e fakta om basarna iaf, Beskrivning:
Mutant XXX Serien är byggda som stridsvagnar med skyhög finish. Gjuten fet korg
och stor magnetmassa. Kolfiberbelagd kon som är enormt styv.

Effekttålighet RMS 400 Watt
Peak effekt 800Watt
Impedans 2x2 ohm
frekvensomfång 31-3000Hz
Magnetvikt 120oz
talspole 2,5"
känslighet 89,3 dB
Fs 31
Qms 2.107
Qes 0.441
Qts 0.364
Vas 49,86 L
DC Resistans 3,6 ohm
Xmax linjärt 13,5mm
Mms 194g
BL 17,634

Rekomenderad Låda
Sluten 42liter
Basreflex 55 liter port 3" 30cm


Och här slutsteget :
Beskrivning:
4x75watt i 4ohm 4x120watt i 2 ohm 2x225watt bryggat. 20-22000Hz S/N >95dB THD 0.05% Dämpfaktor >200 Lågpassfilter 40-450Hz 12dB/oktav. Högpassfilter 65-450Hz 12dB/oktav

DC4
26 augusti 2008 · 170 Inlägg

Seriekopplar du basarna?

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang