Tänker i banor enligt kravpec....
(Jag har tjugo år som konstruktör)
Med det kryptiska ovan så menar jag att projektsponsor och kravställare får hosta upp ett
kravdokument. Sen börjar jag tänka. Annars kan det bli vad som helst.
Några ledtrådar dock:
- Hur hade du tänkt få till realtidsmätningen?
- Hur skall presentationen se ut? Separat för sekretariat och bana?
För att visa dig lite konstruktionstänk så spånar jag lite runt kablage/fotoceller.
Tänk på att bara en vettig signalkabel kostar ca 15 kr/meter (för 200 meter : 3000 kr bara för kabel)
Den bör vara skärmad och ha tillräcklig area för att kunna bära matningsspänning till fotocellerna alternativt en kabel för fotoceller och en för matning. Antag att fotocellerna drar totalt 100mA, då kommer du att med 200 meter kabel få ca 1V spänningsfall om man har 1 kvadrat som matning.
Skall du ha två banor så krävs det ett tvinnat par för varje mål-fotocell. Skall du ha speed-trap krävs det två par till.
Lämpligast är antagligen att dra matningsfeeder och separat signalkabel till en split-box där man bygger in spänningsstabilisering och signalsplit till respektive fotocell.
I splitboxen skulle jag nog välja XLR-kontakter, fyrpoliga, för varje kabel ut till fotocellerna. Ca 55 kronor för varje kontakt (sladd + chassie).
Skicka signalen från fotocellen 200m kräver lite. Jag skulle nog välja att i split-boxen bygga differentiell drivning med en fotocell över ett tvinnat par.
Jag skulle nog räkna på 500kr per fotocell inkulsive låda, fäste/fot och kabel. Två banor och fotocell för:
- startlinje
- stage
- 60-fot
- speedtrap
- mål
Innebär 2 gånger 5 fotoceller , dvs 10 fotoceller, dvs 5000kr i fotoceller
Man behöver i så fall också sex realtidsklockor, tre för varje bana (60-fot, speed-trap, mål). Det finns byggsatser för runt 600 kr har jag sett. Antagligen billigare om man bygger själv.
Sedan tillkommer granen och dess logik.
...etc, etc, etc
/Göran
Beetle skrev:
I vilka banor tänker du med uppbyggnaden av ett sådant system?