6104
Sök

Bygga 201m tidtagning med startgran tips och idéer behövs!

V4
218 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Tja

Det är dags att börja med projektarbetet iskolan nu och funderade då på att bygga en start och tidtagning till lite 201m rejs. Det är tänkt att det inte skulle bli så dyrt så behöver lite tips och idéer på olika lösningar.
Är det ens möjligt att få ihop något som fungerar hyffsat utan att slänga ut många tusen?

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
Ska du ha tillförlitlighet så kostar det några tusen. Kablage och kontaktdon kostar om det skall funka i utomhusmiljö.

För en eller två banor? Med bara tid eller hastighet också? 60-fot tid? Stage?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

V4
218 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
Skulle vara kul med två banor så man kan tävla lite har tänkt och börja med sluttid och kanske rektions tid men är det inte allt för klurigt att få till resten så är det ju helt kalrt ett plus. Några tusen ska man nog kunna lägga på det om det blir ett system som går att använda sen och lite saker kan man kanske bli sponsrad med om man har tur.
I vilka banor tänker du med uppbyggnaden av ett sådant system?

//Adam Savage

10 287 Inlägg
26 augusti 2008
Tänker i banor enligt kravpec....
(Jag har tjugo år som konstruktör)

Med det kryptiska ovan så menar jag att projektsponsor och kravställare får hosta upp ett
kravdokument. Sen börjar jag tänka. Annars kan det bli vad som helst.

Några ledtrådar dock:
- Hur hade du tänkt få till realtidsmätningen?
- Hur skall presentationen se ut? Separat för sekretariat och bana?

För att visa dig lite konstruktionstänk så spånar jag lite runt kablage/fotoceller.

Tänk på att bara en vettig signalkabel kostar ca 15 kr/meter (för 200 meter : 3000 kr bara för kabel)
Den bör vara skärmad och ha tillräcklig area för att kunna bära matningsspänning till fotocellerna alternativt en kabel för fotoceller och en för matning. Antag att fotocellerna drar totalt 100mA, då kommer du att med 200 meter kabel få ca 1V spänningsfall om man har 1 kvadrat som matning.
Skall du ha två banor så krävs det ett tvinnat par för varje mål-fotocell. Skall du ha speed-trap krävs det två par till.
Lämpligast är antagligen att dra matningsfeeder och separat signalkabel till en split-box där man bygger in  spänningsstabilisering och signalsplit till respektive fotocell.
I splitboxen skulle jag nog välja XLR-kontakter, fyrpoliga, för varje kabel ut till fotocellerna. Ca 55 kronor för varje kontakt (sladd + chassie).
Skicka signalen från fotocellen 200m kräver lite. Jag skulle nog välja att i split-boxen bygga differentiell drivning med en fotocell över ett tvinnat par.
Jag skulle nog räkna på 500kr per fotocell inkulsive låda, fäste/fot och kabel. Två banor och fotocell för:
- startlinje
- stage
- 60-fot
- speedtrap
- mål
Innebär 2 gånger 5 fotoceller , dvs 10 fotoceller, dvs 5000kr i fotoceller

Man behöver i så fall också sex realtidsklockor, tre för varje bana (60-fot, speed-trap, mål). Det finns byggsatser för runt 600 kr har jag sett. Antagligen billigare om man bygger själv.

Sedan tillkommer granen och dess logik.

...etc, etc, etc

/Göran

Beetle skrev:
I vilka banor tänker du med uppbyggnaden av ett sådant system?

(Groucho Marx).

V4
218 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
Ja du verkar ju helt klart kunna detta med tidtagning och uppskattar att du orkar dela md dig lite av det.
När jag läst din text så inser jag att göra det helt seiöst kommar kosta en hel del mer än vad jag är beredd att lägga på ett projektarbete.

Skulle det gå att få till ett mer budget system som kan ge en sluttid utan att det bara blir pankaka eller bör jag satsa på något annat helt enkelt?

Jag har kollat runt lite och det finns ju ir sändare och motgare som kan styra relär och sen köra något programvara på datorn som startar och stoppar en klocka vid signaler fast det blir kankse en jädra fördröjning och så ska man skcika signalen 200m också.

//Adam Savage

10 287 Inlägg
26 augusti 2008
Tidtagning kan jag inte specifikt. Däremot systemkonstruktion allmänt.

Tänk på att du har realtidskrav. Reläer och programvara i en dator inbäddad i ett OS är inte realtidsmässiga. Du behöver alltså en presentationsupplösning på 1 millisekund och en repeternoggrannhet som är bättre än det för att kunna lita på sista siffran.
Realtidskraven innebär att klocka (-or) och fotoceller, start/stopp av klockor måste realiseras i hårdvara direkt. Dvs byggas i elektronik.

Du får inte så stor fördröjning i 200 meter kabel. Problemet ät lastkapacitancen. Räkna på 100pF per meter => Du måste ha en drivkrets som klarar åtminstone 20nF och som ger snygga pulser som går att diskriminera (dvs "mäta") på ett vettigt sätt.

Vad som är rimligt är upp till dig.
Sätt dig ner, ev med din mentor/lärare, och rita upp hur ett sådanat här system ser ut och vad som krävs för att få det att fungera.

/Göran

(Groucho Marx).

V4
218 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
Tackar infon!

Japp, får ta och se om det är någon el-lärare som har npgon kolla på sådant och se om det är möjligt att gensomföra, just nu är det mest en jävla röra tongue

//Adam Savage

Golfare
349 Inlägg
26 augusti 2008
Du kan ju göra som man gör på gatan annars? Först i mål vinner.....

V4
218 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
Blir inte dirket något projekt då:P

Blir att bygga en startgran bara isåfall och en tjuvstart kanske.
Senast redigerat av Beetle (26 augusti 2008)

//Adam Savage

Sök