Vilken systemkamera?

Corpze
26 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

Är fullt upp med att läsa recensioner om digitala systemkameror men det är verkligen en djungel av kameror där ute...

Det jag är ute efter är en kamera med Live-view samt bildstabilisering, De kameror jag kolla lite närmare på är Olympus 520 samt Nikon D60 men jag är osäker på om den har live-view... kan ni rekomendera några kameror i 5-6000kr klassen?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Fredrik.Gustavsson
26 augusti 2008 · 2 123 Inlägg

Nikon D60 eller Canon EOS400D/450D.
Det är vad som finns att välja mellan, vissa gillar Canon andra gillar Nikon.
Till båda märkerna finns det grymmt mkt delar men tror att det finns lite mer till Canon.
Skulle aldrig köpa en Olympus, Sony, fujifilm eller liknande systemkamera för det finns inte lika mkt delar eller folk som är duktiga på dom kamerorna.

PaJsen
26 augusti 2008 · 49 Inlägg

kolla vad en canon eos 20d kostar bra som fan

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
Losgard
26 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

Ser att du inte kollat alls på Canons kameror.
Vad är live-view? Är det att se objektet i displayen innan du knäpper bilden?

Jag köpte mig precis en Canon eos 400d med objektivet 18-55 ef-s.
Tycker att den funkar riktigt bra. Allt går att ställa som man vill ha det osv.
Annars har du en storebror till 400 som heter 450, större skärm, snabbare processor osv.
Åk till en foto-affär och känn på lite olika kameror, testa dom, se hur du trivs med inställningarna och meny-navigeringen i olika kameror och sådant. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
bollen1986
26 augusti 2008 · 3 714 Inlägg

Corpze skrev:
Är fullt upp med att läsa recensioner om digitala systemkameror men det är verkligen en djungel av kameror där ute...

Det jag är ute efter är en kamera med Live-view samt bildstabilisering, De kameror jag kolla lite närmare på är Olympus 520 samt Nikon D60 men jag är osäker på om den har live-view... kan ni rekomendera några kameror i 5-6000kr klassen?

live-view är inte så nödvändigt tycker jag

Canon eos 450D har live-view
så även sony A300/350
kolla även på sony A200 billigt och verkar prisvärd

gå till en affär å känn på dom, den som känns bäst i handen ska man slå till på

i den prisklassen spelar det ingen roll vilken kamera du köper
alla är ungefär lika bra

Senast redigerat av bollen1986 (26 augusti 2008)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
bollen1986
26 augusti 2008 · 3 714 Inlägg

Losgard skrev:
Ser att du inte kollat alls på Canons kameror.
Vad är live-view? Är det att se objektet i displayen innan du knäpper bilden?

ja man ser det man ska ta kort på i displayen smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
epic110 Golfare
26 augusti 2008 · 349 Inlägg

köper du en systemkamera så ska du fan inte använda liveview, då kan du lika gärna köpa en bättre kompaktkamera! Men visst, det är dina pengar så du bestämmer..

om ja vore dej skulle ja köpt en d80 när du endå är igång, för du kmr snart vilja utveckla dig o ha fler grejjer o funktioner!

Det viktigaste du ska tänka på är att kameran ligger bra i handen, åk till närmsta butik o känn på kamerorna!! Alla kameror som är av system skulle duga till en nybörjare som vill utveckla sig lite.. Dom flesta nya mellanformatkamerorna har samma funktioner o är i stort sett likadana idag, det är greppet o ytfinishen som skiljer..

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
puff
26 augusti 2008 ·

Patrik92 skrev:
kolla vad en canon eos 20d kostar bra som fan

Använder själv en sådan, en bra kamera till en bra peng.
Mvh

oxigen-graphics Fotograf
26 augusti 2008 · 418 Inlägg

Klart att du skall välja Nikon. smile
Canon känns plastigt. Har kört med Nikon prylar i många år och dom är bra. Bara Nikon D3/D300/D700 som har live-view. Men det använder man sällan. Bildstabilisering har ändast i optiken och inte i kameran.

Mmm, Nikon D80 med batteri pack. Då har du en bra nybörjare kamera. Sedan 17-135mm VR.
Det är mitt förslag.

Mvh///Peter

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Corpze
26 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

va precis å kika på en nikon d60, verkar rätt ok, känns bra i handen och verkar inte klumpig men är det inte nödvändigt med live-view? man kan kika på varje tagen bild ändå visserligen...

har tidigare varit inne på eos men för 450´n skulle expert ha 7700kr, lite väl dyrt tycker jag men kameran verkar bra!

Måste säga att sony a300 ser helt ok ut både på pappret med lite större ccd samt live-view, stabilisering och ett riktigt bra pris! (4990:-)

sedan har vi
canon eos 450d för 6100:- också den med liveview och stabilisering... lutar åt sonyn nu med tanke på priset.. olympusen sticker iväg till runt 7 med objektiv =/

Senast redigerat av Corpze (26 augusti 2008)

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
epic110 Golfare
26 augusti 2008 · 349 Inlägg

oxigen-graphics skrev:
Klart att du skall välja Nikon. smile
Canon känns plastigt. Har kört med Nikon prylar i många år och dom är bra. Bara Nikon D3/D300/D700 som har live-view. Men det använder man sällan. Bildstabilisering har ändast i optiken och inte i kameran.

Mmm, Nikon D80 med batteri pack. Då har du en bra nybörjare kamera. Sedan 17-135mm VR.
Det är mitt förslag.

Mvh///Peter

Kunde inte sagt det bättre själv..  Canon är inte mer än plast rakt igenom! Jag vet inte hur dom dyra modellerna är men dom billiga är verkligen plastiga... Nikon har iaf deras ytfinish som gör att dom ser lite mer kvalitetsenliga ut!

Jag har hört mycket bra om dom nya sony mellanformatarna, dom gamla ska dock sakna en hel del funktioner, men det ska vara åtgärdat till dom nyare...

Liveview har du som sagt ingen användning av då du kan kolla direkt på bilderna efteråt! smile Köp ett stort kitobjektiv istället, så du får in mycket ljus.. 18-70mm är mycket bra, har själv kört på det i över ett år, det enda jag har saknat är att kunna fota mer macro o på längre avstånd, men komplettera med ett 70-300 så har du en ultimat kamera!

d80 blir riktigt köttiga med batterigrepp dessutom, o vad jag vet så har dom flesta bilmekar stora händer = stora kameror... d80 passar bra då!

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
Corpze
26 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

d80 + ett schysst objektiv kostar? vill som sagt inte lägga en uppsättning fälgar tongue

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
AttackMedic
26 augusti 2008 · 379 Inlägg

Corpze skrev:
d80 + ett schysst objektiv kostar? vill som sagt inte lägga en uppsättning fälgar tongue

Kanske ska kolla på begagnat?

Jag kör Canon 400D med batteripack. Funkar klockrent tycker jag. Utan den blir den lite för liten och nätt men med batteripack sitter den bra i mina händer. Giller inte Nikon personligen men det är som äppel och päron. Sen hade jag en massa Canon objektiv så då tog jag två flugor på smällen iom det.

Men åk och kläm och känn på grejorna och testa eller be att få låna av någon du känner

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
-Kotten- www.drcljusdal.se
26 augusti 2008 · 679 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59440/443144_3fstb8.jpg

;D

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
CrilleD
26 augusti 2008 · 831 Inlägg

Jag har en Nikon D80 och är riktigt nöjd. Ännu mer nöjd med mitt kap där jag fick en sprillans ny i kartong genom en polare från Nikon för 4500:- med 18-135mm glugg.

smiler
26 augusti 2008 · 672 Inlägg

Man e ju lite sugen själv på en "riktig" kamera... ä D80 verkar ju omtyckt.
Vilket objektiv ska man välja, vad är mest allround?

Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR......... 6500:- i Tyskland, 11000:- i Sverige...

Senast redigerat av smiler (26 augusti 2008)

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
CrilleD
26 augusti 2008 · 831 Inlägg

Rent spontant skulle jag säga att 18-135mm är ganska så allround och med tillräckligt bra zoom för att vara tillfreds. 18-200mm gluggen är inte tokig den heller, grannen har den på sin d300. Hade velat haft en sån om dom inte var så dyra.

Och 6500:- för hus+18-200mm är grymt pris!

smiler skrev:
Man e ju lite sugen själv på en "riktig" kamera... ä D80 verkar ju omtyckt.
Vilket objektiv ska man välja, vad är mest allround?

Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR......... 6500:- i Tyskland, 11000:- i Sverige...

oxigen-graphics Fotograf
26 augusti 2008 · 418 Inlägg

Jag handlar nästan alla prylar på www.cyberphoto.se och är jätte nöjd med service och de har även ganska låga priser. Bättre än www.scandinavianphoto.se

En Nikon D80 + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED = 8 990 kr
www.cyberphoto.se/info.php?article=D8018135

Givetvis så duger Nikon D60 gott och väl för den normala amatörfotografen. Men vad man skall tänka på att dessa tappar sitt värde ifall nu man skulle ånga sig och tycka att foto är kanon kul och min D60 duger inte längre. Då skall man sälja och köpa nytt igen. Ganska mycket förlust så att säga. Man får tänka till lite innan köpet om man nöjer sig med just denna kamera. Men vist har plånboken också betydelse.

Några ord om D60. Den är liten och lätt. Bilderna är absolut inget fel på med rätt optik. Väger inte så mycket och då blir det inte så jobbigt att släpa på heller. Men börjar man hänga på tung optik på den så kommer den kännas för liten. Den har litet grepp och då blir det svårt att hålla kameran. D80 med batteri pack har man ett helt annat ergonomisk funktion. D80 är också en nybörjar kamera så är lätt att lära sig. Så den är inte så dum den heller. Kostar kanske lite mer än D60. Ja, man får känna sig fram och se vad plånboken säger.

///Peter

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
27 augusti 2008 · 1 781 Inlägg

hade jag varit dig så hade jag sparat ihop åengarna till en Canon EOS 40 D Riktigt bra kamera, har live view, och har ett magnesumskal som är rätt bra vädertätad!!!! dock kostar det ju lite jag själv har Canon 40D + Sigma 18-50mm 1:3,5-5F + Canon EF 70-200/4L USM objektiv! riktigt bra grejjer må jag säga. sammanlagt har jag dock lagt ner 16K för alltihopa men helt klar värt de!

Team Insane Racing
Miklen
27 augusti 2008 ·

Canon släpper lite nya modeller nu i augusti/september oxå kanske värt att kika på..iofs är det nog lite högre prisklass men håll koll på begagnatmarknaden nu..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang