Vilken systemkamera?

Urkas Kräsen grafiker
27 augusti 2008 · 1 775 Inlägg

Även Nikon släpper nytt i dagarna. Så vänta ett tag o kolla upp det nya. Kanske inte bara för att se om dom är bra sov, utan även för att äldre modeller har en tendens att sjunka i pris när det kommer nytt!

Whine whine!
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
27 augusti 2008 · 4 418 Inlägg

Corpze skrev:
Är fullt upp med att läsa recensioner om digitala systemkameror men det är verkligen en djungel av kameror där ute...

Det jag är ute efter är en kamera med Live-view samt bildstabilisering, De kameror jag kolla lite närmare på är Olympus 520 samt Nikon D60 men jag är osäker på om den har live-view... kan ni rekomendera några kameror i 5-6000kr klassen?

Canon utan tvekan.
Om man ser på vad de riktiga proffsen andvänder så är det över lag Canons som är representerat.

Olympus går bort helt. Nikon är helt ok, men eftersom jag är partisk så rekomenederar jag Canon. Kolla på begagnat marknaden. Vi köpte en ny Canon 30D för bra peng och den kan jag mycket varmt rekomendera för grymma bilder! 6.649:- http://www.datapryl.se/PartDetail.aspx?q=p:10500111

Skippa Live-view... överreklamerad pryl som en riktig fotograf sälland sndvänder ändå... smile

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
27 augusti 2008 · 4 418 Inlägg

Malm3n skrev:
och har ett magnesumskal som är rätt bra vädertätad!!!!

Haha... Näe... Min 40D ligger halvdöd under återupplivning efter en regn-chock. big_smile

Martin85 Psychocardrivers
27 augusti 2008 · 25 Inlägg

jag använder en canon eos 400d med canon 18-55 eller sigma 70-300 objektiv.
/martin

Jajemänsan!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 augusti 2008 · 2 972 Inlägg

Jill skrev:

Corpze skrev:
Är fullt upp med att läsa recensioner om digitala systemkameror men det är verkligen en djungel av kameror där ute...

Det jag är ute efter är en kamera med Live-view samt bildstabilisering, De kameror jag kolla lite närmare på är Olympus 520 samt Nikon D60 men jag är osäker på om den har live-view... kan ni rekomendera några kameror i 5-6000kr klassen?

Canon utan tvekan.
Om man ser på vad de riktiga proffsen andvänder så är det över lag Canons som är representerat.

Olympus går bort helt. Nikon är helt ok, men eftersom jag är partisk så rekomenederar jag Canon. Kolla på begagnat marknaden. Vi köpte en ny Canon 30D för bra peng och den kan jag mycket varmt rekomendera för grymma bilder! 6.649:- http://www.datapryl.se/PartDetail.aspx?q=p:10500111

Skippa Live-view... överreklamerad pryl som en riktig fotograf sälland sndvänder ändå... smile

Sanning med modifikation. Vid OS 2004 så räknade man med att ca 85-90% var Canon och 10-15% Nikon (plus nån enstaka övrig smile
Vid OS nu 2008 var siffran närmre 50-50, inte riktigt men nästan! Nikon är på stark fram-marsch, mycket tack vare just bättre vädertätning i de mer avancerade husen (dit D60 INTE kan räknas).

Men denna diskussion är väl lite som BMW - Audi eller Volvo - Saab. Det finns ingen riktig sanning, bara 100-tusentals åsikter smile

Däremot är väl just fotografer ett väldigt märkestroget folk i allmänhet..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
27 augusti 2008 · 4 418 Inlägg

matteeee skrev:
Sanning med modifikation. Vid OS 2004 så räknade man med att ca 85-90% var Canon och 10-15% Nikon (plus nån enstaka övrig smile
Vid OS nu 2008 var siffran närmre 50-50, inte riktigt men nästan! Nikon är på stark fram-marsch, mycket tack vare just bättre vädertätning i de mer avancerade husen (dit D60 INTE kan räknas).

Men denna diskussion är väl lite som BMW - Audi eller Volvo - Saab. Det finns ingen riktig sanning, bara 100-tusentals åsikter smile

Däremot är väl just fotografer ett väldigt märkestroget folk i allmänhet..

Intressant.
Man förstår ju att Nikon måste göra något, marknaden är ju stor och växer just nu så det knakar, finns en systemkamera i varje buske snart wink Mycket pengar att hämta iaf!

Andreas79
27 augusti 2008 · 3 968 Inlägg

Hade en Nikon digitalsytemkamera förut Nikon D50 med 18-55 objektiv, 70-300 VR och makro,
Sålde den och köpte ett Nikon D60 hus tillsammans med ett 18-200 VR II objektiv och ångrar
inte en sekund, större display på D60, och knivskarpa bilder tillsammans med 18-200 mm objektivet
jag köpte till.. kanonnöjd, skulle aldrig köpa en Canon, tycker de är tråkiga och plastiga+sämre
grepp när det gäller att hålla i dem. Antingen gillar man Nikon eller Canon, men Nikons ligger
betydligt mycket bättre i handen enligt mig iallafall.. smaksak.

Nikon D60 med 18-200 då slipper man ha ett 18-55 mm och ett 70-200 eller 70-300,
så har man allt i ett kan man säga, och slippa byta objektiv hela tiden.

Kan starkt rekomendera Nikon D60 helt klart ! jag fotograferar allt möjligt smile

Dock kommer man upp i 11500 kr cirka för kamerahuset nikon d60 (5000 kr för huset och
6500 kr cirka för 18-200 mm) men det är bara att spara ihop pengar, annars räcker
ett 18-55 mm objektiv som start - då kan man få en Nikon d60 med 18-55 mm eller 18-55 mm VR objektiv till på köpet för 5-6000 kr.  Allt beroende på vad man skall använda kameran till.

Senast redigerat av Andreas79 (27 augusti 2008)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
27 augusti 2008 · 4 418 Inlägg

Jag har hittat en kamera jag vill ha Canon 50D... har tom ställt mig i kö på den big_smile hahah...
Men nu måste jag bara övertala gubben...

oxigen-graphics Fotograf
27 augusti 2008 · 418 Inlägg

Canon eller Nikon, Nikon eller Canon.... man kan hålla på och diskutera detta i oändlighet.
Båda märken är världsledande och båda har både för och nackdelar. Canon är inte bättre än Nikon och tvärt om…
Man får välja det man tycker känns rätt. Vad som är viktigt att man väljer rätt optik till sin kamera.
Billig optik = sämre skärpa och sämre färgåtergivning även sämre byggkvalitet.
Dyra och ljuskänsliga gluggar är dyra, tunga och vädertåliga. Har bra skärpa och fin färgbalans. Så är det med dyrt glas.

Senast redigerat av oxigen-graphics (27 augusti 2008)

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
27 augusti 2008 · 4 418 Inlägg

oxigen-graphics skrev:
Canon eller Nikon, Nikon eller Canon.... man kan hålla på och diskutera detta i oändlighet.
Båda märken är världsledande och båda har både för och nackdelar. Canon är inte bättre än Nikon och tvärt om…
Man får välja det man tycker känns rätt. Vad som är viktigt att man väljer rätt optik till sin kamera.
Billig optik = sämre skärpa och sämre färgåtergivning även sämre byggkvalitet.
Dyra och ljuskänsliga gluggar är dyra, tunga och vädertåliga. Har bra skärpa och fin färgbalans. Så är det med dyrt glas.

Helt klart, 1 poäng till dig! smile

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
27 augusti 2008 · 1 781 Inlägg

Det absolut viktigaste när man köper en systemkamera är att den ska ligga bra i handen!!!!!!! och efter det så är det ju gluggarna som spelar väldig stor roll i färgåtergivning mm. men som sagt.. en kamera som ligger bra i handen och ett bra objektiv är det optimala!

Team Insane Racing
Corpze
27 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

ni har ju iaf lyckats sortera bort olympus för mig smile men varför får 520'n så bra betyg i alla tester? hursomhelst finns det många nikon på blocket... detta är svårt!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
oxigen-graphics Fotograf
27 augusti 2008 · 418 Inlägg

Corpze skrev:
ni har ju iaf lyckats sortera bort olympus för mig smile men varför får 520'n så bra betyg i alla tester? hursomhelst finns det många nikon på blocket... detta är svårt!

Köp olympus om du känner att det känns mer rätt. cool
Den är säkert inte dålig....

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
bruze
27 augusti 2008 · 188 Inlägg

En jätteanledning till att välja Canon eller Nikon är utbudet när du vill uppgradera din kamera med nya objektiv eller andra tillbehör.

När jag skulle köpa ny kamera när min Minolta pajade valde jag mellan Nikon och Canon. Bestämde mig snabbt för Nikon efter känt på kvaliteten hos de båda.

Är supernöjd med kvalitén hos Nikon, kostar mer men det är de värt. smile

Mvh bruze

Corpze
27 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

nej eftersom detta kommer bli mitt första köp av en mer riktig kamera kommer jag nog bli nöjd, men en canon eos 450 verkar ju heller inte vara skit... det finns helt enkelt för mkt att välja på sad

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
itouch
27 augusti 2008 · 1 488 Inlägg

Jag själv köpte canon eos 450d för 3 veckor sedan, är toknöjd smile Värd varje krona tycker jag.

-Kotten- www.drcljusdal.se
27 augusti 2008 · 679 Inlägg

kan bara hålla med folk. skall du fota mycket så är greppet mycket viktigt då man håller kameran mycket. så första steget dra iväg och känn på så många du kan och skapa dig en uppfattning vilken som passar dina händer bäst.  jag anser nog att det bästa är att hitta ett märke som du kommer vara trogen och sen köper du en beggad kamera och lägger krutet på ett bra objektiv. Huset kommer du förr eller senare att göra dig av med. men har du bra gluggar kommer dom leva vidare med nästa hus du köper. Men kan bara hålla med det är en djungel. Har själv en Sony a100 och en Nikon D80. Ägt sonyn i ett år och vart nöjd med den utom när det va mörkt då det vart mycket brus. gick i valet och kvalet mellan Eos 450 . Nikon D80 eller Sony a300. Valet vart lätt när jag känt på dom alla. både Canonen och Sony känns fattigare och plastigare en Nikonen. Och med ett batterigrepp så passar den mig så bra då jag har rätt stora händer. Och du vet vad man säger om folk med stora händer. ....................... dom har stora vantar ;D. Lycka till. hur du än väljer så kommer du troligen bli nöjd då alla kameror i den prisklassen presterar likvärdigt

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Miklen
27 augusti 2008 ·

Jag tycker 400an är väldigt prisvärd.. för trots allt så är Nikon lite dyrare om man jämför i många fall.. så 450 eller 40Dn är väl lika plastiga å prisvärda/bra oxå..

Nikon har ja inget emot ja äger bara ingen...

Att Canon är plastigt.. ptjaa.. kanske det.. har aldrig hindrat mig från att ta kort å inget har gått sönder heller..


Hur många kör å gillar PLASTIGA japanska bilar på detta forumet.. ptjaa...säg det..

Smaken är som bakom å bara handen kan greppa så.. kör på.. Om du ändå bara ska använda bilderna te webben så spelar kameran mindre roll hellre satsa på riktigt objektiv.. som redan nämnts där uppe..

Senast redigerat av Miklen (27 augusti 2008)

-Kotten- www.drcljusdal.se
27 augusti 2008 · 679 Inlägg

Miklen visst är der så och det är ju fotografen som gör kortet inte kameran.

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
27 augusti 2008 · 2 252 Inlägg

som sagt en kamera ska ligga bra i handen, men man kan tänka på att inte heller lägga allt för jävla mycket stålar på ett kamera hus, de är objektiven (optiken) som gör att bilderna blir bra, en systemare med dåligt objektiv tar lika kassa bilder som min gamla kompakt kamera, sen skillnad mellan dom 2 rivalerna Nikon och Canon,  Nikon skulle jag föredra, trots att jag just nu har en canon, är för att nikon har inbyggd auto fokus motor i själva kamerahuset vilket gör att du ofta har större valmöjlighet mellan obejktiven och dom blir i sintur lite billigare, än med canon då dom måste ha de i alla sina objektiv så kanske man blir lite begränsad ibland och lite dyrare, men de kanske är försumbart om man börjar räkna på det..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang