Vilken systemkamera?

vild
27 augusti 2008 · 208 Inlägg

Nu har säkert allt redan skrivits, MEN

Canon har en starkare och klarare färg, Nikon har mer av den matta 'savannfärgen'

Jag har en Canon 350D, jag gillar fÄRG!
Dessutom trivs jag jättebra med den, de som många klagat på, att den är för liten, passar mig perfekt då jag som tjej har mindre händer, så den ligger jättebra i handen för mig.

Du lär nog bli nöjd oavsett köp, inte för inte som de är motsvarande varandra, jag hade nog varit stormnöjd med en nikon också! (volvo eller saab, båda rullar, båda är snygga i olikas ögon, båda krocksäkra, båda fyller funktionen att ta en frammåt, men ändå delas folk upp i två läger tongue)

If you can't convince them, confuse them!
Urkas Kräsen grafiker
27 augusti 2008 · 1 775 Inlägg

Starkare o klarare färger direkt från kameran är ju en sak. Men allt går att ändra i photoshop. Pillar man i photoshop en liten stund kan man få en bild från en Nikon-kamera att se exakt likadan ut som en bild från en Canonkamera. O då menar jag färgen, kontrasten etc etc. Skärpa och skärpedjup är dock en sak som är aningen svårare att få till i efterhand, så det vill man såklart ha rätt från början.

Så det viktigaste enligt mig är iaf som sagt hur den känns i handen, hur pass lätt det är att komma åt funktioner man ofta använder (typ ändra bländare, iso etc), skärpan i optiken och såklart priset. Men det är ju såklart min åsikt, då vissa prioreterar andra saker.

Whine whine!
brillmongo
27 augusti 2008 · 874 Inlägg

vild skrev:
Canon har en starkare och klarare färg, Nikon har mer av den matta 'savannfärgen'

Haha, va skumt, jag upplever det precis tvärtom tongue

hmm, det viktigaste är att kameran ligger bekvämt i handen och att du känner dig tillfreds med hur reglagen är placerade i förhållande till varandra. Bara kameran är bekväm då blir det roligare att fotografera..

I övrigt är dagens digitala systemkameror så lika i funktioner och kvalitet så det blir bara en smaksak.
Själv diggar jag dock Nikon. Har en D40 nu. skall köpa D80in så småningom tänkte jag.

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
oxigen-graphics Fotograf
27 augusti 2008 · 418 Inlägg

vild skrev:
Nu har säkert allt redan skrivits, MEN

Canon har en starkare och klarare färg, Nikon har mer av den matta 'savannfärgen'

Jag har en Canon 350D, jag gillar fÄRG!
Dessutom trivs jag jättebra med den, de som många klagat på, att den är för liten, passar mig perfekt då jag som tjej har mindre händer, så den ligger jättebra i handen för mig.

Du lär nog bli nöjd oavsett köp, inte för inte som de är motsvarande varandra, jag hade nog varit stormnöjd med en nikon också! (volvo eller saab, båda rullar, båda är snygga i olikas ögon, båda krocksäkra, båda fyller funktionen att ta en frammåt, men ändå delas folk upp i två läger tongue)

Tror inte riktigt att du har koll på vad Nikon kan göra.... Har du provat Nikon D3 eller D300 eller kanske D700? Jag kan ställa precis hur mycket färg jag vill ha i varje bild jag tar. "Färgmättnad" smile
Mvh///Peter

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
bollen1986
28 augusti 2008 · 3 714 Inlägg

Varför är det bara prat om Canon och Nikon ?

finns ju Sony, Pentax, Olympus med 

Kan nån säga skillnad i bild å kvalitet gällande
Sony A200/Nikon D60/Canon 400D ?

har själv funderingar på en kamera och den jag kollat på som är skönast att hålla i är Sony A200
nu funderar jag på om man ska köpa kitet med 18-70 objektivet  eller köpa kamerahuset och annat objektiv?

eftersom huset är så billigt så kan man ju lägga typ 2000 på objektiv å få ett bättre än kitobjektivet

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Urkas Kräsen grafiker
28 augusti 2008 · 1 775 Inlägg

bollen1986 skrev:
Varför är det bara prat om Canon och Nikon ?

För att dom är dom två största tillverkarna och dom allra flesta på garaget faktiskt har såna. tongue

Whine whine!
-Kotten- www.drcljusdal.se
28 augusti 2008 · 679 Inlägg

Inge fel på varken Sony, Pentax, Olympus. Fina med Sonyn är väl att det finns massa fina Minolta gluggar man kan få tag i. Och håller med dig bollen1986 A200 eller A300 är nog ett bra val. jag va själv inne på nån av dom innan jag slutligen valde Nikon.  En sak som är bra att välja nån av Canon eller Nikon är väl att det kan finnas folk som man kan låna grejer av tex

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
28 augusti 2008 · 4 418 Inlägg

vild skrev:
Nu har säkert allt redan skrivits, MEN

Canon har en starkare och klarare färg, Nikon har mer av den matta 'savannfärgen'

Jag har en Canon 350D, jag gillar fÄRG!
Dessutom trivs jag jättebra med den, de som många klagat på, att den är för liten, passar mig perfekt då jag som tjej har mindre händer, så den ligger jättebra i handen för mig.

Du lär nog bli nöjd oavsett köp, inte för inte som de är motsvarande varandra, jag hade nog varit stormnöjd med en nikon också! (volvo eller saab, båda rullar, båda är snygga i olikas ögon, båda krocksäkra, båda fyller funktionen att ta en frammåt, men ändå delas folk upp i två läger tongue)

Tvärt om är det! Nikon har väldigt kraftiga färger så att det nästa är onaturligt ibland.

Jag gillar den basic färgen som Canon som man sen kan stärka i PS. smile

Andreas79
28 augusti 2008 · 3 968 Inlägg

Jag har aldrig upplevt att Nikon har väldigt kraftiga färger iallafall smile

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
oxigen-graphics Fotograf
28 augusti 2008 · 418 Inlägg

Jill skrev:

vild skrev:
Nu har säkert allt redan skrivits, MEN

Canon har en starkare och klarare färg, Nikon har mer av den matta 'savannfärgen'

Jag har en Canon 350D, jag gillar fÄRG!
Dessutom trivs jag jättebra med den, de som många klagat på, att den är för liten, passar mig perfekt då jag som tjej har mindre händer, så den ligger jättebra i handen för mig.

Du lär nog bli nöjd oavsett köp, inte för inte som de är motsvarande varandra, jag hade nog varit stormnöjd med en nikon också! (volvo eller saab, båda rullar, båda är snygga i olikas ögon, båda krocksäkra, båda fyller funktionen att ta en frammåt, men ändå delas folk upp i två läger tongue)

Tvärt om är det! Nikon har väldigt kraftiga färger så att det nästa är onaturligt ibland.

Jag gillar den basic färgen som Canon som man sen kan stärka i PS. smile

*Ler*.... Mmm, stämmer så bra det du säger Jill.
Detta hände mig på STCC i Falkenberg. Glömde ställa om kameran cch hade över 1500 bilder med för mycket färgmättnad. Då fick PS jobba för fullt för tona bort detta. Det va mindre kul. Tur att man kan skriva macro i PS för det hjälpte en hel del att fixa bilderna. I normal läget så får man ganska mycket färg ändå. Det är D300 känd för.
Kanske skall öppna en ny tråd, Canon vs Nikon... hehe...

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
28 augusti 2008 · 4 418 Inlägg

oxigen-graphics skrev:
*Ler*.... Mmm, stämmer så bra det du säger Jill.
Detta hände mig på STCC i Falkenberg. Glömde ställa om kameran cch hade över 1500 bilder med för mycket färgmättnad. Då fick PS jobba för fullt för tona bort detta. Det va mindre kul. Tur att man kan skriva macro i PS för det hjälpte en hel del att fixa bilderna. I normal läget så får man ganska mycket färg ändå. Det är D300 känd för.
Kanske skall öppna en ny tråd, Canon vs Nikon... hehe...

Attans, 1500 bilder är inte lite big_smile

Saken är ju den att Canon & Nikon båda strävar efter att leverera högprestanda kameror. Dom jobbar brevid varandra, ibland är den enes modell bättre än den andres och sen blir den andres modell bättre än den enens. Så att köra något vs är bara onödigt. En duktig fotograf levererar oavsett utrustninge wink :p

vild
28 augusti 2008 · 208 Inlägg

oxigen-graphics skrev:
Tror inte riktigt att du har koll på vad Nikon kan göra.... Har du provat Nikon D3 eller D300 eller kanske D700? Jag kan ställa precis hur mycket färg jag vill ha i varje bild jag tar. "Färgmättnad" smile
Mvh///Peter

Ja givetvis kan man ställa in... vafan..
Jag har en 350D och en vän har en Nikon av något slag, i "normalläge" om man kan säga så, så är det viss kontrast/färgskillnad. Ingen aning om vad fantastiska funktioner nikon har som inte canon har....

Urkas... det är ju klart du kan sitta och ändra färgen i photoshop på varenda jäkla bild du tar om du vill, men det känns enklare att ha en färg i fotot du gillar från början.

If you can't convince them, confuse them!
Bjork OEM <3
28 augusti 2008 · 6 957 Inlägg

Ja e inte expert för fem öre på detta...men har prövat både EOS 400, D60 å D80

D80 skulle ja nog sj köpt idag, fan vilken kamera, underbar på alla håll å kanter
å sen låg den gött i näven tongue

OEM <3
Stoltzen
28 augusti 2008 · 16 Inlägg

Detta kanske skulle vart nåt.....

http://cgi.ebay.com/NIKON-D80-DIGITAL-S … otohosting

Stoltzen
smiler
28 augusti 2008 · 672 Inlägg

Va tror ni om denna kombo?
Känns som VR är ett måste på en så stort objektiv?

Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR

Är Nikkor å Nikon samma? Snackar då om objektiven....

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
-Kotten- www.drcljusdal.se
28 augusti 2008 · 679 Inlägg

smiler skrev:
Va tror ni om denna kombo?
Känns som VR är ett måste på en så stort objektiv?

Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR

Är Nikkor å Nikon samma? Snackar då om objektiven....

lär ha skrivigt fel på objektivet.

men detta är en bra start Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
oxigen-graphics Fotograf
28 augusti 2008 · 418 Inlägg

smiler skrev:
Va tror ni om denna kombo?
Känns som VR är ett måste på en så stort objektiv?

Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR

Är Nikkor å Nikon samma? Snackar då om objektiven....

Japp...
Nikkor = Nikons optik

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
smiler
28 augusti 2008 · 672 Inlägg

-Kotten- skrev:

smiler skrev:
Va tror ni om denna kombo?
Känns som VR är ett måste på en så stort objektiv?

Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR

Är Nikkor å Nikon samma? Snackar då om objektiven....

lär ha skrivigt fel på objektivet.

men detta är en bra start Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR

Tycker de står Nikkor lite överallt... men när man kollar runt lite så verkar de ju va samma iaf.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
smiler
28 augusti 2008 · 672 Inlägg

Nåt annat man ska tänka på vid ett köp... ny på detta å som vanligt vill man ha bra prylar oavsett nivå lixom smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
oxigen-graphics Fotograf
28 augusti 2008 · 418 Inlägg

smiler skrev:

-Kotten- skrev:

smiler skrev:
Va tror ni om denna kombo?
Känns som VR är ett måste på en så stort objektiv?

Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR

Är Nikkor å Nikon samma? Snackar då om objektiven....

lär ha skrivigt fel på objektivet.

men detta är en bra start Nikon D80 + 18-200/3,5-5,6 VR

Tycker de står Nikkor lite överallt... men när man kollar runt lite så verkar de ju va samma iaf.

Stämmer så bra så... Det är samma sak och är "inte" felstavat smile

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang