Vilken systemkamera?

Edge EVOLUTION GARAGE
28 augusti 2008 · 1 837 Inlägg

Har själv en Nikon D80 och är kalasnöjd.
Har samlat på mig lite objektiv nu också, vilket är en stor anledning till att inte byta till annat märke.

Det man skall tänka på är ju var kompisar man umgås mycket med eller familjer har för kameror så man kan låna lite objektiv av varandra. Detta kan faktskt vara en avgörande anledning till vilken kamera man köper.

I mitt fall var det hur kameran kändes och låg i handen som avgjorde mellan Canon 400d och Nikon D80, som var modellerna det stod och vägde mellan.
Det har ju som sagt kommit ut en massa fler modeller sedan dess.
Nu har desutom Nikon D90 kommit för den som gillar "live view" och även videoupptagning. (visserligen ca 10000 för bara kamerahuset). Och det frågades om kamera i 5-6000 klassen.

D40 och D40x lär väl hamna där, och även Canon 400d med kitoptik.
Har inte så bra koll på Olympus och Pentax priser.
Dessa har dock inte live view.
Annars är som nämnts tidigare begagnat marknaden en bra plats att "fynda".
En del vill alltid ligga i fronten med den nya tekniken och säljer då sina "gamla" till hyfsade priser.
2a handsvärdet brukar sjunka ganska snabbt på ny teknik. tongue

Olympus har faktiskt en hel del objektiv de med så man skall inte räkna bort dem bara för att de inte är störst på systemkameror.

En fördel med pentax är att kamerahusen har inbyggd bildstabilisator, vilket gör att objektiven blir billigare att köpa.

Sedan finns det ju märken som Sigma, Tamron och Tokina som tillverkar objektiv till alla kamera märken i stort sätt.

Kan ju bara prata om Nikon eftersom jag har en själv.
18-200mm VR som nämnts tidigare är ett bra objektiv för den som vill ha "allt i ett". Dessutom har det objektivet fått bra kritik.
VR = Vibration Reduction som då är Nikons bildstabilisator är tacksamt! wink

//Edge
oxigen-graphics Fotograf
28 augusti 2008 · 418 Inlägg

Något mer kanske… Ni som har systemkameror med olika gluggar. Då vet ni också att damm är den värsta fienden mot censorn som sitter utsatt ganska väl och gärna bli bombad av damm vid glugg byte. Damm får man, förr eller senare. Så ge sig på att rengöra censorn själv vill jag inte rekommendera om man inte är väl informerad vilka risker man tar när man börjar pilla på den. Det finns olika alternativ att rengöra kamera censorn men man tar en risk att få den repig och då är det ny som gäller och den kostar en hel del att byta.

Så för den som vill inte byta några gluggar och inte få damm på censorn så är det alternativet som Edge har uppgett.
En Nikkor 18-200mm VR. Då har man full täckning som man klarar sig ganska länge med.

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Alf0ns Elektriker
29 augusti 2008 · 69 Inlägg

Corpze: Du kan få testa min Sony A350 vid tillfälle, grymt nöjd med den smile

Pickup ska de va!
Corpze
29 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

tror nästan det får bli en canon 450 då jag läst mkt bra om den, kvalitetsmässigt verkar den bra, bra utbud på objektiv, bra pris och den har det jag vill ha, dvs bildstabilisering och live-view... blev en bra tråd detta smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Rickard-v
29 augusti 2008 · 2 665 Inlägg

Jag har också Nikon D80 o tidigare D50.

Jag köpte D50 med 18-200 o det är inget jag rekomenderar, det är så himla ljusvagt, nu med VR så det är lite bättre än det jag köpte, men jag sålde det efter några månader.
Jag har nu ett sigma 24-135 2,8-4,5 som alltså är lite ljuskänsligare än normal optiken.
Rekomenderar nog D80 paket med 18-135.

Här ser ni lite av mina bilder: (tagna med D50)
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic … orID=44592

Senast redigerat av Rickard-v (29 augusti 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
smiler
29 augusti 2008 · 672 Inlägg

Jahopp!! Pga denna tråd har ja nu invisterat i en D80 å 18-200 VR smile Får den dock på tis...

Nån som kan tippsa om nån bra sida för fototipps typ... el skola hmm...

Sökt för att hitta nån kurs Sundsvallstrakten men de verkar mest finnas i storstäderna tyvärr.
Typ folkuniversitetet har endel kurser.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Miklen
29 augusti 2008 ·

http://www.fotosidan.se

Läs artiklarna..finns skitbra tips där... annars är det inte dumt att hitta sig en bok.. är lättare att ta mig sig ut på "fältet" oxå.. kostar lite men d kan det verkligen vara värt smile

oxigen-graphics Fotograf
29 augusti 2008 · 418 Inlägg

Jag brukar rekommendera för nyblivna fotografer 2 böcker av Scott Kelby.
Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter och
Digitalfotografi - 2 delen - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter steg för steg.
http://www.johnnybuchwald.com/bilder/kelby.jpg

Här tacklar han det allra viktigaste när det gäller digitalfotografering, nämligen att använda samma knep som dagens toppfotografer för att få bilder med professionell kvalitet. Och det är lättare än du tror.

Boken innehåller beskrivningar av nästan 200 knep, som tidigare varit förbehållna yrkesfotograferna. Du lär dig ta bilder som ser dramatiskt bättre ut, som är skarpare, färgrikare och proffsigare.

Dessa kommer hjälpa dig mycket på traven när det gäller foto med digital system kamera.
///Peter

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Miklen
30 augusti 2008 ·

Tidningen Digitalfoto har även en del intressanta artiklar ibland..

Edge EVOLUTION GARAGE
30 augusti 2008 · 1 837 Inlägg

Kan inget annat än att hålla med, skulle ge fotosidan.se och digitalfoto tidningen som tips jag med. wink
Sen är det ju bara ut och nöta.. trial and error. lol

//Edge
Corpze
1 september 2008 · 1 311 Inlägg

Blev faktiskt en D80 och ett 18-55 kitobjektiv... kände nog att den går att behålla ett tag och köpa ett bättre vr objektiv i framtiden... liveview fick man ju sätta åt sidan men det blir nog bra till slut smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
oxigen-graphics Fotograf
1 september 2008 · 418 Inlägg

Corpze skrev:
Blev faktiskt en D80 och ett 18-55 kitobjektiv... kände nog att den går att behålla ett tag och köpa ett bättre vr objektiv i framtiden... liveview fick man ju sätta åt sidan men det blir nog bra till slut smile

GRATTIS till Nikon D80 cool bra val....
Du kommer bli nöjd smile

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Hences =)
1 september 2008 · 83 Inlägg

Corpze skrev:
Blev faktiskt en D80 och ett 18-55 kitobjektiv... kände nog att den går att behålla ett tag och köpa ett bättre vr objektiv i framtiden... liveview fick man ju sätta åt sidan men det blir nog bra till slut smile

Bra köp! Annars för Live View hade du kunnat vänta på Nikon D90 som släpps 19 September som förutom Live View och inbyggd filmkamera närmar sig D300, dock blir priset högre än D80n, så du har ändå inte förlorat något ! wink


Edit:

oxigen-graphics skrev:
En Nikkor 18-200mm VR. Då har man full täckning som man klarar sig ganska länge med.

Jag skulle nog säga att brännviddsomfånget är alldeles för stort och därmed drar ner kvaliteten, men helt klart dugligt för den som inte är ute efter det bästa.

Senast redigerat av Hences (1 september 2008)

Corpze
1 september 2008 · 1 311 Inlägg

Om man vill ha ett objektiv med lite mer zoom, vad ska man kolla efter då? gärna med stabilisering!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Hences =)
1 september 2008 · 83 Inlägg

Corpze skrev:
Om man vill ha ett objektiv med lite mer zoom, vad ska man kolla efter då? gärna med stabilisering!

Vilken prisklass? Finns ett billigt teleobjektiv som jag själv använder till och från, Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor, funkar skitbra! Hittade detta för 1'995kr, finns på andra ställen för uppåt 3'600. Så hittar du rätt ställe med bra pris så slå till! wink

zebbmachine Mr X
1 september 2008 · 122 Inlägg

För att slippa att skapa ännu en systemkamera-tråd så lånar jag denna lite.

Finns det någon som har erfarenhet av Sony A200? Jag har varit inne på att köpa en Nikon D40, men nu är det extrapris på A200. För och nackdelar med kamerorna? Jag är mainly ute efter att plåta bilar, både i fart och stillastående. Help me out smile

Www.Team222.se
JiDeÄMPoWAH
CrilleD
1 september 2008 · 831 Inlägg

Grattis! Tror det blir alldeles utmärkt! Och liveview är för latmaskar smile Nu kan man ju till och med filma på nya nikon d90. Vilket jävla skämt! Jag skulle aldrig glida runt och filma med en systemkamera, lär ju se lagom puckat ut. mad

Corpze skrev:
Blev faktiskt en D80 och ett 18-55 kitobjektiv... kände nog att den går att behålla ett tag och köpa ett bättre vr objektiv i framtiden... liveview fick man ju sätta åt sidan men det blir nog bra till slut smile

Sushikocken Sleeper
3 september 2008 · 3 084 Inlägg

Skulle behöva lite hjälp då jag inte ens är nybörjare, har inte ens börjat. Men en kompis säljer en Nikon d50 utan objektiv för 2000 spänn är det värt? Om det nu är värt vad ska man ha för objektiv ska vara ett prisvärt men ändå dugligt. Som sagt jag ska precis börja så allt som knäpper bättre än mobilkameran är typ wow!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Urkas Kräsen grafiker
3 september 2008 · 1 775 Inlägg

CrilleD skrev:
Grattis! Tror det blir alldeles utmärkt! Och liveview är för latmaskar smile Nu kan man ju till och med filma på nya nikon d90. Vilket jävla skämt! Jag skulle aldrig glida runt och filma med en systemkamera, lär ju se lagom puckat ut. mad

Bara det att du lär inte hitta en bättre kamera att filma med för dom pengarna. tongue

Whine whine!
bollen1986
3 september 2008 · 3 714 Inlägg

zebbmachine skrev:
För att slippa att skapa ännu en systemkamera-tråd så lånar jag denna lite.

Finns det någon som har erfarenhet av Sony A200? Jag har varit inne på att köpa en Nikon D40, men nu är det extrapris på A200. För och nackdelar med kamerorna? Jag är mainly ute efter att plåta bilar, både i fart och stillastående. Help me out smile

känner en som har en sån och han är nöjd med sin och jag kommer snart vara ägare till en med big_smile

kul att nån kollar på andra märken är bara nikon och canon big_smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang