Bland annat testerna från Cyberphoto..=p
Saxat från sidan:
Ljusstark telezoom
Tamron kommer (äntligen) med en ljusstark telezoom, 70-200/2,8 Di Macro. Närgränsen är på endast 95cm vilket är kortast av alla de 70-200 zoomarna som existerar idag.
Di står för att optiken är anpassad för digitala systemkameror, men den fungerar även till analoga kameror.
(Nikonvarianten fungerar även med D40/D40x/D60 tack vare inbyggd AF-motor).
Testad
Att Tamron kan bygga skarpa objektiv vet vi sedan tidigare, deras 28-75/2,8 och nästan legendariska makro SP 90/2,8 har tillhört de bästa objektiven i sina respektive klasser i många år. Och jag skulle vilja påstå efter detta test att även denna kan ansluta sig till den skaran, kul. Men stor skillnad mot deras tidigare normal och telezoomar är att denna är betydligt bättre byggd, den är gjord till större del i metall och på de svagaste punkterna.
Den är fantastiskt skarp redan på största öppning. Bokeh´n är också lugn och fin (alltså bakgrundsoskärpan med ett märkvärdigare ord). AF-motorn är tyvärr inte den tysta varianten men så länge den hittar fokus snabbt så var det inget jag störde mig på. Toppklass är den väl värd och den borde nästan få två stämplar med tanke på priset.
Längst ner bland testbilderna ser du en jämförelse mellan Canons 70-200/4 L IS som är ett mycket skarpt objektiv, (men får stryk av Tamronen). Även Sigmas 70-200/2,8 är med i kampen och står sig mycket bra. Men Sigman vill lägga fokus på ett annat plan än Tamron och Canon, så det kan vara lite knepigt att avgöra vilken som presterar bäst, men hur som helst är kampen väldigt jämn och alla tre ligger i topp bland telezoomar.
LÄNK:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200C