Vilken systemkamera?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
28 september 2009 · 1 874 Inlägg

jag tycker att mina börjar bli grötiga redan vid ISO 400 och jag testade en D90 och jag upplevde att jag kunde gå upp till 800 innan den började bli lika grötig som D70:n, jag använde mitt egna objektiv och testade med kanske 20minuters mellanrum.

Men man kanske ska satsa på bättre gluggar innan man byter huset.

Iofs, billigare kameror kan innebära en viss skillnad. Men att det är brusigt redan vid 400 låter rätt otroligt. Sedan är det ju bra om du kör på så hög bländare som möjligt. Detta är väl inte totalt avgörande. Men jag försöker att hålla mig mellan bländare 8 - 10 för bästa resultat. Bländare, slutare och ISO ska vara bra kombinerat.

Jag har en gammal skruttig Canon EOS 400D här på jobbet (som man idag kan få för 4.000 kr + kitobjektiv), och den bör ju ligga i ungefär samma prisklass. Och där fungerar det om man ställer in rätt. Däremot spelar ju ibland objektivet även in här. T.ex så är kitobjektivet (Canon EF-S 18-55 f/3,5 - 5,6) som följer med till 400D:n katastrofalt genompissdåligt (så, nu fick jag det sagt). Det återger skärpan totalt värdelöst och färgerna blir väldigt grötiga i allmänhet.

Ett bra objektiv ser jag alltid som mer viktigt än ett bra kamerahus. Det finns förvisso skillnader med hårdvaran, eftersom att det finns olika priser. Men i många av fallen kan folk inte ställa in en kamera, eller så har dom kitobjektiven som är lite sådär.

Hade jag kört Nikon D70 själv hade det förstås varit enklare för mig. Men ändå.

Måste dessutom nämna att jag har en kompaktkamera också som klarar av att gå upp i ISO 800 utan att paja bilderna nämnvärt. Och kan den det så bör väl din D70 klara det också! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang