4657
Sök

Köpa videokamera

Professional dreamer
398 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Med tanke på hundträningen så är jag nu inne på att köpa mej en videokamera för att filma framgångar(och bakslag tongue ) i träningar och tävlingar.

Har hittat dessa; Sony Videokamera DCR-HC51 och JVC GR-D815E .

Dyrare än så vill jag inte köpa för.
Så, ni kunniga! Vilken kamera passar bäst i dessa förhållanden; Ska kunna användas i värme, minusgrader, regn som blåst, den ska alltså tåla lite väte. Det ska kunna bli bra bild och kvalité i dunkla ställen såsom ridhus och i kvällsmörker. Den ska alltså tåla ett sk. aktivt träningsliv; kunna "hänga med" och inte krångla för minsta lilla.

Dessa två stjärnor hittade jag på Elgiganten.

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

Kanon..
1 473 Inlägg
27 augusti 2008
ptja, de e ju inga värstingkameror direkt.
Jag personligen hade valt nån med SD-minne istället för DV att spela in på.
typ http://prisjakt.nu/produkt.php?p=260628
Lite smidigare kamera o iaf enligt mig lättare att föra över filmen till datorn.

Professional dreamer
398 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
leksak skrev:
ptja, de e ju inga värstingkameror direkt.
Jag personligen hade valt nån med SD-minne istället för DV att spela in på.
typ http://prisjakt.nu/produkt.php?p=260628
Lite smidigare kamera o iaf enligt mig lättare att föra över filmen till datorn.

Lite kritisk nu kanske.. Men!
Den verkar ju bra, smidig bland annat, men den verkar ju vara byggd endast till att snabbt och enkelt föra över film till datorn?
Hur bra är det att spela in med? I kvällsmörker och under situationer då man måste zooma relativt mycket, hur blir bilden?

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

DFFL
9 020 Inlägg
27 augusti 2008

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
27 augusti 2008
Jag har en Sony HCR-35, alltså någon modell innan den du funderar på och jag är toknöjd med funktioner och att det är pekskärm osv, men, det är ett helvete att föra över till datorn och renderingen försämrar alltid kvalitén för mycket fastän jag kör firewire. Dessutom tar det lång tid när man ska spela över det till datorn likt en gammal VHS-inspelning.

Hade utan att tveka valt en med hårddisk eller minne i dagsläget, dock hade jag lagt till lite pengar och fått en som spelar in i HD-format men det kan väl ses som onödigt kanske. Allt blir mycket enklare att hålla reda på med minne helt enkelt. Den som leksak länkade till klarar video i 720x480-upplösning och det är väl samma som i Sonyn, Zoomningen var nästan lika bra (man ska aldrig zooma ändå, grundregel smile) och skärmen var faktiskt större än Sonyn. Användarvänligheten vet jag inget om på den med minne dock.. Den är grym på Sonys kameror.

vinnarskalle!
907 Inlägg
27 augusti 2008
MilleN, för 4000:- vad rekommenderar du då? Ska användas att filma skoterfilmer i vinter.. mvh

4 001 Inlägg
27 augusti 2008
Jag har en Sony DCR-HC46 har jag för mig att den heter och den är jag nöjd med men som Millen skrev så tar rendering en j*vla massa tid men däremot så håller jag inte riktigt med om att kvalitén blir så mycket sämre.
Jag provade en Panasonic oxå innan jag köpte min men den var helt kass, däremot så köpte en polare en JVC och den vart jag positivt överaskad av.

I stort sett alla kameror runt 5k är bra, då menar jag för vanligt privat bruk, det blir inga proffsfilmer förrän man går upp i prisklasser över 15k.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

9 108 Inlägg
27 augusti 2008
Jag har aldrig använt någon annan kamera än min egen så jag är nog fel person att be om rekommendation smile

Det mesta i den prisklassen är hyfsat bra skit helt enkelt men jag hade som sagt valt något med Hårddisk och antagligen en Sony då jag är nöjd med min nuvarande:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=148232 (min heter 35 men den fanns inte med, denna verkar snarlik)

Kanske denna?: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=264248

375 Inlägg
27 augusti 2008
Jag anser Sonys kamera då den har bra zoom.
Bildkvalitén bör inte skilja sig då dem har samma upplösning.

Se bara till att din dator har sk Firewire ingång (IEEE 1394), då det är via denna kabel du över för film till datorn.

Det blir ingen kvalitets förlust med överföringen så länge du väljer att datorn ska "spela in" med samma format, dvs DV.

Väljer man hårddisk/minneskort kameror så använder dessa komprimering, och dessutom förstörande komprimering.

Fördelen med DV är redigeringen.
Då kvaliten inte påverkas vid överföring så kan du redigera filmen i datorn och spara den i samma kvalite som orginalet, alternativt i mindre format dock sämre bild.

Sök